Vært veldig fint å få tilbakemelding slik at jeg kan få et hint om jeg er på riktig spor, og hva som ikke er helt bra.
Ser at det er mange av dere som kan kjempemye om Lindberg.
Håper at jeg kan lære mer etterhvert.
Hele opplegget virker veldig motiverende og spennende.
Nok en gang blir jeg minnet på at jeg bør lese boken til Lindberg... Har bare skummet den for lenge siden fordi det ble Atkins vi skulle følge... Men den står her i hyllen, så det er vel bare å sette i gang..:p
Men hvor MYE kjøtt har du til middagen? Forholdene har mye å si. :)
også lurer jeg på hvorfor du bruker skummetmelk? Og kansje du kunne tilsatt noen spiseskjeier med cottage cheese i grøten for å øke proteininholdet i tillegg til nøttene?
sender stafettpinnen videre til noen som kan dette bedre
Fra min ammatør synsvinkel ser det veldig bra ut. Men jeg savner protein til frokost, også sundt fett hele dagen. Viktig med nok protein (har vist blitt litt protein-profet nå jeg:o ). Selv skal jeg ha 90 g protein omdagen, 30 g til hvert av 3 hovedmåltid. Det er viktig å lese eller på annen måte lære dette skikkelig. Jeg anbefaler kurs på det varmeste!! Selv har jeg gått 2 stukker. De annonseres i disse dager. Lykke til
Enig med Guro - mangler proteiner her.... Jeg spør ofte meg selv før hvert måltid; Har jeg nok proteiner på asjetten min nå? ...hvis ikke fyller jeg på med mer..... Proteiner skal være tilstede i alle måltider! ;)
Frokosten din er grei i utgangspunktet, men jeg ville ha gjort som Guro skriver i journalen sin; å bruke cottage cheese i havregrøten! Det smaker veldig godt og gir deg proteiner i måltidet.
Helt greit mellommåltid syns jeg!
Middagen ser i utgangspunktet grei ut, men mengden kyllingfilet er jo viktig her da.... ca. 23-25 gram protein pr. 100 gram kyllingfilet, så du bør nok ha ca. 150 gram kylling til middag. Ville ha brukt brokkoli i tillegg til grønnsakene, for den inneholder så mye god smak og vitaminer. Gjerne også blomkål. Vet ikke noe om karbo-innhold i bambusskudd og babymais jeg akkurat nå......:confused:
kan spise suketter? Det kommer an på hvem du spør... :D Jeg hadde prøvd å trappe ned - og helst vent meg av med vanen å søte teen.... Og så hadde jeg holdt meg til kun en Yoplait om dagen - men det er min mening da....
Bruker du olje på salaten din? Det bør du! Hva slags salat er det? Bare issalat eller? Varier gjerne og bruk masse forskjellig sammen - deilig og næringsrikt. Kutt opp en halv avokado og ha i - det er også kjempedeilig. Og masse sunt fett. Personlig hadde jeg nok redusert til 1 skive brød....
fornuftig og bra mat.Men det smarteste er å tenke at det viktigste måltidet er frokost..her kan du ha mest karbohydrater(av alle måltidene i løpet av dagen),det er fint med trege karbs så du har energi utover dagen.(og gjerne ett glass juice i tillegg -Ikke nektar vel og merke pga sukkerinnholdet-eplejuice/appelsinjuice er fint)Til kvelds (1-2 timer før du legger deg-kommer litt an på forbrenningen din),spiser du mest proteiner..ville ikke spist brød til kvelds.ville heller hatt brød til lunsj.Selv spiser jeg bare brød i helgene og spiser ellers knekkerbød til lunsj.Pass på å få i deg masse vann :) men det ser det ut som du gjør allerede så det er fint. De to største måltidene er frokost og middag.(og da helst middag før kl 18).Det kunne vært smart og kjøpe proteinpulver..dette er fint og ta før du legger deg,eller som suppliment til ett lite måltid.En mulighet er også å bytte ut melk med soyamelk (fin å ha litt i prot shake også).
Til middag så pass på at mesteparten er kjøtt og grønnsaker og bare en liten del av det er karb..som f.eks pasta og ris,poteter osv..
Ikke dumt å ta fett tilskudd som omega 3 osv.. fint å ha litt olivenolje o.l i salaten..
bare ta en variant med riktigst fettinnhold.. Fedon har ett par av dem :)
Spis ofte og mindre 6-8 ganger om dagen..da holder du forbrenningen oppe...
Og det viktigste: Mosjoner... Du trenger ikke løpe.. å gå i hurtig tempo er effektivt og fint..og det aller beste som gir resultater er å gå før frokost.. 30-60(max)min..
Er enig med Lizzite ang unngå skive til kvelds. bedre å spise karbo om morgen el lunsj, enn til kvelds.
Største feilen jeg gjør er å IKKE tygge maten godt nok. Det betyr masse folkens. Maten skal eltes sammen med "spyttet" i munnen slik at kroppen fordøyer den skikkelig. Feil nr 2 er at jeg aldri sitter og spise, for liten tid... hehe...
Hvis du er helt fersking, så synes jeg dette var kjempebra jeg. Det må jeg si.:)
Flotte svar har du fått også. Fedonisten har jo gått igjennom menyen din måltid for måltid og kommentert og gitt råd. Hun vet hva hun snakker om.
Jeg bare lurer på en ting; Den yoghurten...håper det er 0,1% Yoplait, for det er den eneste anbefalte.
Fedonisten anbefaler deg også mer proteiner , feks cc, men siden du ikke er veldig glad i det (du kan jo bli det:D ) , så kan jeg anbefale sojaflak. Det kjøpes i helsekosten. den kan du ha i både grøt og yoghurt. Masse proteiner.
Pøs på med litt broccoli og litt tomat også, så blir vi så fornøyde så.
Hvis målet er å gå ned i vekt, og du gjør det så spiser du riktig i forhold til deg. Hvis ikke så kan vi alltids komme med små endrings forslag. feks kunstig søtstoff som enkelte ikke tåler etter hvert.
Skriv også opp hva du drikker da....
Bl.a fordi det er lettere fordøyelig da, og fordi det tar tid før hjernen oppfatter at vi er mette...
Takk for tips om soyaflak i youghurt og grøt! Er det noen spesielle typer havregryn jeg bør/ikke bør lge litt grøt av da?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.