< Tilbake til oversikten

Groviser (grove lapper)

Karbosara sa for siden:

Groviser

Her er min versjon av grove lapper, inspirert av andre "lappeteknikere" her inne.;) Funnet hos Gerd, inspirert av Ziggy.
Hele røra lager to langpanner med lappebunn. 18-20 lapper pr langpanne.

1 boks Cottage cheese, moset
1 boks creme fraiche
120g kruskakli
8 ss linfrø
12 egg
3 ts bakepulver(for mye gir bismak)
2 ts johannesbrødkjernemel
1 ts seltin

Alt blandes godt, smør halve røra av gangen utover langpanna og stek den i ca 20 min. på 200grader. Deles i passende biter når den er ferdig stekt.

Hvis du vil ha lappene tynnere, kan den legges med skje på stekeplata.
Stekes i 15 min.

Holder seg godt i kjøleskapet, og blir som ny etter en liten tur i brødristeren.

50g grovis = 1,5gk

Jeg bruker denne som pizzabunn, men halverer da mengden bakepulver, for jeg liker en litt tynnere bunn.

Stekes i ca 15 min, og luftes en liten stund på rist før bunne snus opp ned og får pizzafyll på seg...!

Goggen sa for siden:

Og så var det bare mat :D

Karbosara sa for siden:

Selvfølgelig! hehe!

Valeriana sa for siden:

Jeg har prøvd meg på noe lignende. Da brukte jeg malte valnøtter sammen med linfrø, solsikkefrø, sesamfrø og piskede egg.

Karbosara sa for siden:

Høres godt ut!

Valeriana sa for siden:

Mine groviser (de spiselige...) har disse ingrediensene:

120g valnøtter
25g linfrø
25g sesamfrø
25g solsikkefrø
10g hvetekli
3 egg
25g rapsolje
1 dl vann
1/4 ts salt

VioLETTa sa for siden:

Hvorfor skal man bare smøre utover halve røra? Hva med resten? :D

Valeriana sa for siden:

Det er fordi hele oppskriften er for stor til at alt kan steikes i en form. "Grovisene" må steikes i to omganger med halvparten av røra om gangen.

Karbosara sa for siden:

:ja:

Tess sa for siden:

Smaker det ikke omelett av dette, ettersom det er tolv egg (!)? Er litt lei av at alt smaker omelett...:(

Karbosara sa for siden:

Faktisk ikke! Det er en stor røre, så derfor virker det som om at det er mange egg. Hele Røra gir 36-40 lapper...kjempefine å ha i fryseren, og tine i brødrister!

Jeg er heller ikke så glad i alt som smaker omelett og som liksom ikke skal være det...derfor syns jeg denne er så genial!

sma sa for siden:

Hvordan er konsistensen på denne da? Er det litt sånn svampaktig omelettkonsistens? :rolleyes:

Karbosara sa for siden:

Som nystekt smaker og lukter de som rundtykker, og konsistensen opplever jeg som brødskivekonsistens....jeg er kjempeglad i de, og serverer de ofte til lunsjgjester som ikke er på lavkarbo, og de koser seg!

Litt spesiell til å være pizzabunn, men inntil videre bruker jeg den til jeg finner noe som likner bedre.

Viktig å ikke steke røra for lenge, for da blir den tørr...men ca 15-20 min er passe, ikke mer enn 20, men det kommer vel an på ovnen til hver enkelt...

Fargen på toppen blir litt blek, men den har gjerne en gyllen brunfarge i bunnen. Kunne være en ide og ikke steke røra på miderste rille, men øvereste, men jeg har ikke testet det. Liker de godt som de er!

Madamim sa for siden:

Ingen pisking av eggehviter og denslags her?

Karbosara sa for siden:

Neida, putt alt i en mølje!

Karbosara sa for siden:

Neida! Putt alt sammen i ei mølje!:D

Har testet å knuse linfrøene med stavmikser...det gjør at de blander seg mere inn i røra som et slags mel...skal mye til for at frøene blir helt knust, de gir også tyggemotstand, og det er fint, syns jeg, da...linfrøene trenger ikke å ligge i bløt på forhånd.

Lykke til! Fortell meg hvordan det går!

Madamim sa for siden:

Oh, jeg får prøve den i morgen... Går det med vanlig håndmikser mon tro? Nuvel det skal jo bare blandes, ikke bli eggedosis ting. Det er nok med en ss dosering om en skal ha en og en lapp? Jeg laget Gerd`s verjon her en dag og var litt ivrig med doseringen, mange lapper ble en stor lapp :rolleyes:

Skal fortelle hvordan det går. :)

Karbosara sa for siden:

Det går fint med dosering m ss, men det kan hende at du får tykkere lapper hvis du smører røre utover en langpanne, så kan du bare bruke et pizzahjul å dele lappene i rett str etterpå...men begge deler er godt!

Har ikke prøvd håndmikser på dem, det går sikkert bra det!

Prøvde dem uten linfrø en gang, men da ble kruskaklien altfor framtredende i smaksbildet, følte jeg...

Fryser dem ned i ferdigskjærte posjoner og da er det bare å tine en lapp i brødristeren...vips! ferdig skive!

Hehe...tar litt av, jeg...

Madamim sa for siden:

Bare fint med gode råd :) Knerten er så nysgjerrig på mammas bli mindre prosjekt at han skal smake på alt og faller det i smak er det vips borte. Greit å få fryst ned en del da :p
Hmm, jeg må en tur på Helios for johannesbrødkjernemel da... Jeg har en boks bakemiks fra Ketolyse, men det er kanskje ikke det samme hva en bruker?

Karbosara sa for siden:

Lurt å bruke johannesbkm...det er først og fremst et fortykningsmiddel...koster ca 50,- for et lite glass, men det er veldig drøyt...har ingen verdier vi må regne.

Lykke til!

Salt sa for siden:

Går ikke an med soyaprotein?

Karbosara sa for siden:

Har ikke prøvd det... Men jbkm er et fortykningsmiddel, og må brukes i små mengder...soyaprotein er vel mer en slags melerstatning...da må du kanskje øke mengden litt...prøv da vel, og la meg få vite hva du gjorde og hvordan det gikk!

Lykke til!

Søster sa for siden:

Har lyst til å bake disse NÅ, men jeg har ikke cf, kan jeg bruke seterrømme i stedet?

Karbosara sa for siden:

Du kan jo prøve...skulle tro det går bra...cf tåler koking mer enn rømme, men når lappene skal stekes i ovnen, burde dette går gra...

...fortelle meg hvordan det gikk, da!

Søster sa for siden:

Hm.. er litt usikker på om jeg skal ta sjansen eller om jeg skal vente til jeg har handlet inn det jeg trenger :rolleyes: Litt dumt å kate bort 12 egg...
Men du..jeg prøvde meg inn på bloggen din for å finne flere oppskrifter, men siden virket ikke :(

Karbosara sa for siden:

det var rart...skal sjekke...

Karbosara sa for siden:

Har lagt deg til vennelisten min...kanskje det hjelper? Har så lite peiling på sånt...

Bergrosa sa for siden:

Jeg prøvde disse uten Johannesbrødkjernemel jeg, og det gikk helt fin faktisk... Lappene er gode, de henger sammen og er ett flott altertnativ til brød for min del!
Hadde røra i en vanlig langpanne, og delte opp i passende stykker når de var kalde. GUbben likte faktisk disse også!

Karbosara sa for siden:

Så fint!

Skal jammen prøve uten jbkm neste gang. Greit å spare det dyre stoffet til når det virkelig gjelder!!!

Ps: Har stekt røra i panna med smør, da blir det faktisk pannekakesmak...nydelig med stekte baconbiter!

Eller med blåbærsyltetøy laget av blåbær, søtning, jbkm og noen sitrondråper...veldig lett å lage, og holdbart.

400g frosne blåbær. La det småkoke mens du rører om, Bland med 2dl kaldt vann ristet med ca 2 ts jbkm. Kan være lurt å riste inn en halv ts av gangen...dvs 1/2ts jbkm ristes i 1/2dl kaldt vann...til du får den konsistens du liker

Ta av kokeplata og smak til med flytende suketter og noen sitrondråper.

quebec sa for siden:

ser at det er regnet ut karbs pr. 50 gram. Men vet du karbsene pr.skive???

Karbosara sa for siden:

Mine grovisskiver er på ca 50g pr stk...

Karbosara sa for siden:

Nå ser jeg på oppskriften at jeg har skrevet 18-20 lapper pr langpanne...da blir det nok ikke 50g pr lapp...men det burde være enkelt å regne seg fram til en nogenlunde verdi med 1,5gk pr 50g som utgangspunkt...18-20 lapper gir ca 0,75gk pr lapp...

Karbosara sa for siden:

Apropos flere oppskrifter som jeg har lagt inn: Det finnes oppskrifter på oppskriftsforumet...bl.a. en deilig saus/dip...Tror jeg kaller den kyllingsaus eller Norzoladip.

...Og: Skogsbærkrem!!!! Den er god, den! Finnes under desserter...

quebec sa for siden:

herligt med så mange fine oppskrifter, takker og bukker jeg og :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.