Litt på impuls begynte jeg på ketolysekur den 3 januar og det går veldig greit. Er lite sulten og vekta går jevnt nedover. Må snart finne frem noen gamle bukser, de jeg har brukt i det siste begynner å bli baggy :D!
Det er imidlertid en ting jeg sliter litt med. Jeg har alltid vært vant til noe søtt etter at ungene har lagt seg, frukt, is, sjokolade, o.l. Dette søtsuget er vanskelig å bli kvitt. Har ikke tall på de gangene jeg har væt ute i skapet for å se om det er noe lurt der, men neida :(.
Spørsmålet blir derfor tredelt:
Er det noen som har noen tips til noe søtaktig "ketolysesnaks" som dere har funnet frem til.
I boka beskriver Torkil flere søtningsmidler, bl.a. Candarel, men dette er da virkelig merket med 100% KH på varedeklarasjonen.. Det kan da ikke være noe i trøkke i seg på ketolysekur.. Er det noe jeg ikke har fått med meg?
Hva bruker dere av søtningsmiddel?Er såpass heldig at jeg bor i Arendal der det er god tilgang på ketolyseprodukter. Men dette er vel like mye diabetikerprodukter?
[/LIST]1.Du kan spise mørk sjokolade (70%), sjokolade fra cavalier, bær med pisket fløte og litt splenda, store IFA. Men det er jo selvfølgelig ikke noe man vil ambefale. Søtningsmiddel trigger søtbehovet og kan gi vektstagnasjon. Det beste er å vende seg HELT av med det :D
2. Det er som regel mye karbs i søtningsmisddel, men det er MYE søtere enn suler så man trenger sjelden så mye. En ts candarel veier jo INGENTING, når det gjelder splenda regner man en ts som ca 1 karb......
3. Jeg bruker splenda. Ikke den ekle bismaken (bitterhet) og den er faktisk veldig god i kaker :p
Vet ikke om svarene var helt utfylende, men det var det jeg kunne hjelpe deg med, lykke til videre :klem:
Det beste mot søtsug er:
Spise jevnlig og bra slik at blodsukkeret holder seg stabilt. Generelt nok fett. Er man sulten metter noe med protein/fett meget godt og plutselig er man ikke godtesjuk lenger.
Slutte, og venne smaken til lite søtt
litt frukt/bær til dessert med fløte eller yoghurt på er ganske OK
86% sjokolade har kun 10% sukker
Spise en ostebit, nøtter, litt fløte eller melk når suget kommer.
Cocosa smaker litt søtt.
Jeg er ikke på ketose, bare lavkarbo og får full rulle i magen av karbo. Når jeg skeier ut med kun karbo blir det sur mage, luft, oppstøt, kvalme, etc... så sakte men sikkert får jeg ikke lyst. Tok et wienerbrød på jobb og ble kvalm.....kalles vel stimuli respons-trening...
Hei
Splenda finner du i Meny Krøgenes, på hyllen motsatt kjølemonteren med ketolysepølsene :D
Men det beste råd er fortsatt: bruk ketolysekuren til å venne deg av med søtsaker og bli kvitt søthunger slik det blir lettere å holde stabil vekt etter du er ferdig med kuren.
M.h.p. Splenda - da har jeg ikke lett grundig nok.
Med tanke på å bruke kuren til å kvitte seg med søtsuget, så har du nok helt rett i det, men dette er nok en prosess som må få lov til å ta litt tid. Som jeg sitter nå skulle jeg gjerne hatt søtt, men etter en tid har jeg vel avlært meg den vanen om å ha noe søtt om kvelden.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.