I går prøvde jeg meg på å lage pommes frites av sellerirot, og resultatet ble ganske bra. Sellerirot kan delvis brukes som erstatning for poteter, og selv om det er er rotgrønnsak er karboinnholdet bare 2,8g pr 100g. Siden sellerirot inneholder lite stivelse ble de ikke like sprø som pommes frites av poteter, med jeg var likevel godt fornøyd med resultatet.
Først kuttet jeg sellerirot i tynne strimler og stekte de i smør i en wok. Det går sikkert bra å bruke vanlig steikepanne også
For å gi ekstra smak stekte jeg selleristrimlene sammen med et fedd knust hvitløk.
Høres godt ut, skal prøve dette en gang. I USA fikk jeg forresten frityrstekt squash til lavkarbo-burgeren på en restaurant, det smakte også kjempegodt! Den var skjært i runde skiver, med riflet kniv. (Så nesten ut som potetgull)
Nå har jeg eksperimentert litt videre og laget selleri-pommes frites i steikeovnen. De skrumpet inn en god del, men ble minst like gode som når jeg stekte de i wok.
Dette var spennende! Jeg har også fått servert squash som så ut som potetgull en gang, og jeg likte det kjempegodt! Hadde helt glemt det ut, så det var morsomt å lese om det nå, så kanskje jeg husker å lage det en dag snart.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.