< Tilbake til oversikten

Lavkarbo for vegetarianere

tommygutt sa for siden:

Er det noen her på forumet som er vegeterianer og samtidig spiser lavkarbo?

Generelle erfaringer? får dere nok energi med vegetarkost?

Nike sa for siden:

Denne vil jeg gjerne dytte opp igjen...

Photobscura sa for siden:

Kremt, jeg har begynt å spise kjøtt igjen :rodme:
Men det gikk helt fint. Jeg ble bare lei av å leve på grønnsaker og fisk. (Så, som dere skjønner, ikke helblods veggis, mer lacto-ovo-pesce-typen).¨
Var veggis i åtte år, så det er fortsatt litt uvant å tenke som en kjøttspiser. Helt amatør når det gjelder tilberedning f.eks.

Står beskrevet en del dagsmenyer i jorunalen min. Man må bare lete seg gjennom alt det andre jabbet :p

tbear sa for siden:

Det fremgår overalt på dette forumet og i literaturen for øvrig, at et lavkarbo kosthold er synonymt med et høyfett kosthold, og at fettinntaket primært må komme fra animalske kilder. Siden man som vegetarianer unngår det siste så vil man i praksis ikke samtidig kunne spise lavkarbo - de to prinsipielt helt forskjellige kostholdsfilosofiene går ikke å kombinere.

Man kan selvfølgelig godt forsøke å spise lite av både karbohydrater og fett, men det blir ikke et lavkarbo kosthold ut av det, slik de ulike variantene av dette kostholdsprinsippet er definert og beskrevet. Regnestykket går rett og slett ikke opp, medmindre energiandelen fra proteiner økes til 60-70% - noe som ingen så vidt jeg vet, anbefaler å forsøke engang (maks 30 %).

Så det er ganske logisk når tommygutt ikke har fått noe svar fra "noen her på forumet som er vegeterianer og samtidig spiser lavkarbo" - de finnes nok ikke.

Så lenge jeg spiste fisk, meierismør og andre meieriprodukter, så var det NULL problem å komme opp i pluss minus 70 prosent fett, bare så det er klart.
Og jeg gikk ned 20 kg på et halvt år, og ble sunn og frisk og er det fortsatt.

energibunten sa for siden:

Man må vel ikke spise animalsk fett og protein for å leve lavkarbo ? Det er da teoretisk mulig å spise enumettede og mettede + flerumettede og omega 3 fetter og fylle opp fettgraden ? enig i at det kan bli litt ensidig og litt trøbbel å få nok protein uten å samtidig få for mye karbo. I tillegg kan kvaliteten på protein og fett bli littegrann dårligere da animalske produkter stort sett er ferskere.

Kokos og palmefett, rapsolje, olivenolje, soya, nøtter.... men ensidig kan det bli så jeg anbefaler det ikke siden jeg ikke ser noe særlig fordeler, kun ulemper med vegatarisk livstil.
Legger man til ost og egg og fisk er det ikke problem og snarere ganske sunt...

luringen sa for siden:

kommer vel an på graden ja...man må jo heller ikke spise så mye fett på Fedon. Og masse linser, bønner, nøtter, egg etc er jo OK her. Men det er klart en utfordring da.

Tror det er langt lettere å være veggis på Fedon ja.
Det viktigste for meg uansett med å være veggis var den idealistiske tankegangen bak det, ikke maten i seg selv. Jeg har beholdt ideologien, men har valgt å ta tilbake kjøttet i kosten.

Muskat sa for siden:

Problemet for alle vegetarianere er egentlig ikke å få i seg nok fett, det er masse godt vegetabilsk fett å få! Det vanskeligste er å få nok proteiner. Særlig kan dette være vanskelig for menn, for den beste kilden til proteiner, soya (for eksempel tofu), blir nevnt som årsak til for høyt østrogeninnhold. Men med melkeproteiner og egg, gjerne proteintilskudd, bør det ikke være for vanskelig. Kokos, avocado og nøtter er ellers gode kilder til både fett og proteiner.

Lykke til!

Muskat

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.