Kjør nøttene i en food prosessor til det er finmalt. Tilsett 100gram ketolyse bakemiks, bakepulver og muskat. Rør godt. Ha i egg og fløte.Til slutt tilsettes smeltet smør, og alt blandes godt.
Ser godt ut!!! Skal det være 200 gr nøtter /mandler totalt, eller 200 gr+200gr? Ble litt usikker vedrørende oppskriftas første linje. Fikke lyst til å prøve denne, og har endel paranøtter fra jul som gjerne skal brukes opp.
200g mandler : 8,7x2= 17
200g paranøtter/valnøtter/hasselnøtter blandet (valnøtter) 6,2x2= 12,4
100g linfrø 0
100 gr ketolyse bakemiks 8
2 ts. Bakepulver
1/2-1ts revet muskat ( gir veldig god smak)
12 egg (egga jeg bruker veier ca 55g stk) = 6,6
1,2 dl fløte 1,2x 2,9 = 3,48
175 gram smeltet smør 0
[size=3][/size]
regner i tillegg 0,5 for krydder og bakepulver
[size=3][/size]
Det blir omtrent 48 karber, og av et brød får man ca 20-22 skiver. Det blir ca 2,1-2,4 karbe pr skive.
[font=Times New Roman][/font]
Paranøtter har mindre karber (3,1) og kan erstatte andre nøtter. Man kan ha i mindre nøtter og mere linfrø.
[size=3][/size]
Tusen tusen takk for god oppskrift, Gerd!
Jeg byttet ut bakemiks med soyaprotein, og fløte med soyafløte.
Har nettopp spist to skiver med leverpostei, majones og agurk :love:
Denne skal jeg forresten også ha med i stort familieselskap i neste uke, blir fint å ha til koldtbordet, og det er flere glutenallergikere der så da kommer det andre til gode også :ja:
Heisann.. jeg har prøvd å bake denne i kveld. Har gjort litt endringer, fordi jeg hadde ikke alt som skulle til..
Bl.a hatt i ca. 125 gr. kruskakli, 80 gr hel bygg (alt ble knust i blender) hatt i ca. 1 dl vita olje (raps, solsikke og oliven) 1 ts salt, kun 30 gr linfrø, 8 egg, ca. 80 gr. solsikkekjærner....
Det så veldig fint ut hele tiden, men når smøret kom i på slutten, så det ut som rømmegrøt og smør som skilte seg...hihi.. men jeg lot maskina gå og fikk en fin grøtblanding...
Nå står den i ovnen, 200 gr. og 40 minutter var det vel..
Det som er dumt er at jeg ser at toppen sprekker.. Tenke jeg skulle skru ned varmen..
Er det noen som har tips til grader og tid?
Tenkte at lavere varme og lenger tid ville kanskje hindre at brødet sprekker..
Hmmm......vi får se når jeg tar det ut..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.