< Tilbake til oversikten

Ibux og andre smertestillende

Sheena sa for siden:

Jeg mener å ha lest i en eller annen tråd her at Ibux og liknende kan virke reduserende på vekttapet, derfor har jeg holdt meg unna disse preparatene på kuren. Men nå klarer jeg snart ikke lenger! Har fått så forferdelige menssmerter, og siden det ser ut til at jordbæruka har tenkt å bli noget lenger enn en uke:mad: må jeg snart ta noe før jeg går på veggene! Kan jeg ta Ibux med god samvittighet, eller ødelegger jeg hele kuren da? :confused:

Smula sa for siden:

Jeg bruker alltid Paracet i slike tilfeller, har aldri merket noe stagnasjon pga. det.
Dessuten, hvis jeg hadde smerter tror jeg muligens at vektstagnasjon var det jeg ga blanke i et par dager...

MorStine sa for siden:

Har ikke hørt det før jeg, Tar alltid en Ibux og en Paracet sammen når det trengs... Ikke merket noe.

Helene sa for siden:

Det har jeg ikke tenkt på en gang.

Ta det du trenger når du trenger det.

Det er viktigere å leve enn å gå ned i vekt. Man skal ikke sette livet på vent bare fordi man skal ned i vekt.

indi sa for siden:

Det står jo definitivt at Ibux (og andre legemidler med ibuprofen) har som en av bivirkningene vannansamling i kroppen, eller ødem. Det hindrer jo ikke vektnedgangen, for fettforbrenningen blir den samme, selv om du får mer vann i kroppen. når du slutter å ta ibux, vil jo vannet forsvinne igjen etterhvert.

Her er listen over bivirkninger fra pasientversjonen av felleskatalogen.no, egentlig endel grunner til å ikke ta ibux her... :

Irritasjon av maveslimhinnen og løs avføring (diaré) er de vanligste bivirkningene ved bruk av Ibux, og forekommer hos omlag 10% av pasientene. Svie/kløe i endetarmen, vanligvis mild, kan forekomme hos mellom 10 og 35 % ved bruk av Ibux stikkpiller.
Andre vanlige bivirkninger (hos mer enn en av hundre pasienter) er halsbrann, kvalme, oppkast, hodepine, trøtthet og utslett. Mindre vanlige bivirkninger (hos mindre enn en av hundre pasienter) er mavesår, mave- tarm blødninger, elveblest, nesetetthet, astmaanfall, synsforstyrrelser, søvnløshet, lett uro og hørselsskader. Sjeldne bivirkninger (hos mindre enn en av tusen pasienter) er forandringer i blodet med forlenget blødningstid (nedsatt antall hvite blodlegemer eller blodplater), alvorlige allergiske reaksjoner og hudreaksjoner, leverbetennelse (hepatitt), nyreskader, vannansamling i kroppen (ødem) og depresjon.

MorStine sa for siden:

Men det står jo som mindre vanlig da:) Så da fortsetter jeg som før, har best effekt av en av hver...

Kanutten sa for siden:

Jeg tar også alltid en av hver sammen.. Leger har IKKE lov å si at det virker bedre enn feks TO av en sort, men han nikka smådiskret da jeg spurte :lol:

Hyper sa for siden:

Jeg har lært å ta en av hver, fordi den ene sliter på magen, og den andre på noe annet..
Vet ikke om det stemmer jeg?....

På meg funker iallefall ikke paracet (på hodepinen)..
Må ta 2 ibux...

Kanutten sa for siden:

Jeg pleier et par ganger i året å ha ei slik forferdelig hodepine hvor det er ingenting som avhjelper.... Da må jeg bare ligge i et iskaldt, mørkt rom, med rolig musikk i bakgrunnen... :kadetgaar Er det slik migrene arter seg?? Har lurt på det hver gang jeg har det...

Hyper sa for siden:

Jeg har det flere ganger i året, og gjerne i opptil flere døgn når det først står på..

Ingenting funker på meg heller..Jeg må ligge helt stille, i et mørkt, kaldt og STILLE rom..

Jeg kan ikke lee på meg, ikke prate, ikke tenke omtrent...

Innbiller meg at søvn ville hjulpet, men jeg har som regel så vondt, at jeg ikke får sove:(...

Manina sa for siden:

Når dere har så vondt i hodet, og det gjentar seg, ville jeg definitivt gått til legen med det. Det kan være migrene, og det finnes det medisiner som hjelper mot, for veldig mange. Altså ingen grunn til å mistenke å ha det uten å gå til lege!

Hyper sa for siden:

Jeg har vært hos lege....Viste seg at han jeg har hatt, er veldig useriøs, så han har ikke tatt meg på alvor...Ikke med hodepinen, eller noe annet.....

Nå har jeg bytta, og har planer om å spørre om en utredning i nærmeste framtid...

Princez sa for siden:

Det jeg har hørt er at Ibux hjelper på smerter som menssmerter,hodepine muskel og leddsmerter.

Paracet virker best mot feber.

Personlig synes jeg Dispril er den beste smertestillende, da denne virker mot feber, smerter og er betennelsesdempende.

Huldr sa for siden:

Ja, huff ...! :eek: Enig :ja: Acetylsalisylsyre som er i Dispril har faktisk positiv virkning på mye i kroppen. Men det kan være veldig sterkt for magen ... Og så har det blodfortynnende virkning, det kan jo både være positiv og negativt. Det skal kunne forebygge blodpropp å ta 1/2 Dispril hvis man skal fly f eks.

jeef-micro sa for siden:

grunnen til at en ibux og en paracet hjelper er at de virker på to ulike måter. viss jeg ikke tar helt feil så brytes i allefall paracett ned i leveren, og det er derfor man ikke skal ta det om man har feks hepatitt (leverbetennelse) eller kyssesyken.

ibux hjelper godt mot menssmerter siden det er beregnet på muskelsmerter. (hodepine kan også komme av muskelspenninger i nakken feks)

Jeg har noen tabletter som inneholder bare 200 mg paracetamol, 300 mg aspirin og 25 mg caffein... de fungerer bra, men jeg aner ikke om de er i salg i norge..

nalana sa for siden:

Jeg trodde paracet også virket blodfortynnende. Noen som vet om det stemmer?

Lemen sa for siden:

Det er såvidt jeg husker Ibux som virker litt blodfortynnende. :)

lokkebiff sa for siden:

Jupp!!

nalana sa for siden:

Løper og henter paracets pakningsvedlegg:mad:
(Kan jeg virkelig ta så feil)

Lemen sa for siden:

Jeg har nå vært inne på felleskatalogen og lest, kan ikke se at det står noe om at paracet virker blodfortynnede der.

Mamma som går på blodfortynnende kan ikke ta Ibux, men det er helt ok å bruke paracet.

nalana sa for siden:

Takk skal du ha Lemen!:)

Veggpryd sa for siden:

Tror dere mener de smertestillende som inneholder acetylsalisylsyre. Det er dispril, globoid, albyl og aspirin. Aspirin tror jeg ikke finnes i Norge, men både dispril og globoid får du på apoteket. Albyl-E brukes av de som står i faresonen for hjerteinnfarkt.

De smertestillende midlene som inneholder paracetamol har det stått mye skriverier om at kan være svært skadelige hvis man tar de ofte. Paracet, ibux, pinex osv.

Selv sverger jeg til gode, gamle globoid. :D

nalana sa for siden:

Leste litt i den pasienthåndboka jeg også, og nå har jeg bestemt meg for å bytte til et merke med Acetylsalisylsyre. Ønsker nemlig den blodfortynnende effekten.:)

Lemen sa for siden:

Ibux inneholder ikke paracetamol. :)

Også et lite sitat fra pakningsvedlegget på ibux (finnes på pasientutgaven av felleskatalogen.)

blåbær sa for siden:

Tar du noe med omega 3? Jeg har merket utrolig stor forskjell på hvor tynt blodet mitt er om jeg tar tran eller ikke!

MorStine sa for siden:

Ikke? Legen min som anbefalte meg det, har problemknær + ofte spenningshodepine og fikk da råd fra henne om å ta en av hver...

Kitt sa for siden:

Jeg kan heller ikke skjønne at legen ikke skal kunne det. :confused:
Da jeg jobbet på sykehus, ga vi pasientene denne blandingen og sendte dem hjem med beskjed om å fortsette med det.

Har som sykepleier aldri blitt fortalt at jeg ikke kan fortelle denne "hemmeligheten" til pasientene mine! Tvert i mot!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.