Leste litt i helgen i boken fra Ketolysekuren og fant der at rødvin har et karboinnhold på 0,3 pr. 100 gram. I den store matvaretabellen står det at samme mengde inneholder 2,5 karber.
Hva er riktig???? håper på boka.....:confused: Forskjellen er jo ganske stor.
Håper noen kan svare meg.
Gå på www.vinmonopolet.no og surf fram til rødvinen (eller annen drikkevare). Også kommer det opp sukkerinnhold per liter. :) Jeg og en venninne kjøpte inn to flasker på fredagen;
Yvon Mau Merlot 2006 (1 g sukker per liter)
Castillo del Elizal Cabernet Garnacha 2004 (1 g sukker per liter)
Orket ikke mer enn litt over en flaske på deling da, ble jo så tulling. Hehe ;)
Hei
Karboinnhold angis i gram KH pr 100 gram matvare. UNTATT vin og sprit DER ANGIS DET PR LITER og da blir det jo
0,3 gram i boken og 0,25 gram etter matvaretabellen.
Polet har sluttet å oppgi sukkerinnhold i varene. De har ikke lov å oppgi det da det er så misvisende. Sååå jeg kjøpte meg en rødvin som jeg trodde skulle ha lite sukker, så viste det seg at den hadde 20 gram sukker pr liter.
Polet hadde sagt at jo sterkere vinen er desto mindre sukker er det i den. Men da stemmer altså det ikke. Den vinen jeg kjøpte var på 13% . Sukk..
Så sjekk på polets sider FØR dere planlegger en poltur slik at dere har litt peiling på sukkeret... For DER står sukkerinnholdet oppgitt..
El Copero er en meget lettdrikkelig vin, den er på 12 % og har hele 18 gram sukker. Så jeg anbefaler absolutt å lese vinmonopolets lister på nettet FØR man drar på polet som sagt.
Tusen takk for masse gode svar. Da var det jo heldigvis boka som var riktig da. Godt å vite, så kan man jo ta seg et glass rødvin med god samvittighet. Skal sjekke polets lister før jeg handler ja :D
Har fulgt debatten og er nettopp kommet fra polet med to typer rødt. Må prøve "Ken Creek" med sitt besnærende ene gram sukker pr liter, og så fant jeg en australsk, "Tanami Road" som er notert med halvannet gram pr liter. I kveld skal det smakes.
Kartongen med "El Copero" jeg åpnet i helgen skal jeg ikke drikke mer av, takk Kanutten! Den har trolig forpurret flere dager av kuren min.
Hei
Dette var veldig overraskende. Nå kjøper jeg alltid rødvin som er tørre ut fra ( faktisk bare "fem o ver 12" ) men nå må jeg jommen sjekke.
Jeg tror denne tråd overrasket flere enn meg :eek:
Man må desverre lete seg litt fram. Eventuelt spørre seg fra her om erfaringer og foretrukne :)
Jeg synes Ken Creek er helt grei, og den eneste jeg husker navnet på :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.