< Tilbake til oversikten

Eksem og sitrus

Huldr sa for siden:

De siste månedene har jeg hatt et eksem på den ene hånda som har blusset opp og gått tilbake igjen flere ganger. I dag registrerte jeg at det var nesten helt borte. Så - i kveld spiste jeg litt grapefrukt, og nå er eksemet rødt og sviende igjen.

Jeg har aldri vært allergisk eller overfølsom for sitrus det jeg vet, derfor synes jeg det er litt interessant/pussig at sitrusen gjorde eksemet verre. Noen som har samme erfaring?

Og som kanskje vet noe om hvorfor?

Huldr sa for siden:

Jeg er forresten også sår (ikke så mye at det svir) inni munnen og har vært det leeenge ... :o

Trolljenta sa for siden:

Jeg har hatt samme problemet etter at jeg la om kokstholdet.
Tror det skyldes noe jeg spiser. Nesten borte etter at jeg kuttet sitrusfrukter og peanøtter.

Huldr sa for siden:

Aha! Husker akupunktøren sa at jeg ikke skulle spise peanøtter. Og ved blærekatarr heller ikke spise sitrus ... Alt henger jo sammen, så da er det kanskje sånn at jeg bør unngå sitrusfrukter på generelt grunnlag.

Men det er snodig at å legge om kostholdet i lavkarboretning fører til mer intoleranse!?

Sårene i munnen tror jeg forresten kanskje skyldes B-vitaminmangel ...

mofe sa for siden:

Det er en relativt ny krem på markedet - Zona. Laget av enzymer fra fiskeyngel!

Oppdaget på et fiskeri i Stavanger - etter at folk som jobbet der, som stod med hendene , fikk veldig myke hender. :)

Huldr sa for siden:

Takk mofe, har hørt om den :)

Jeg har forresten funnet ut at Calendula/ringblomstsalve virker bra på eksem, det begynner å gro med en gang.

Men det kommer jo innenfra - så man må gjøre noe innenfra, kremene blir bare reparasjon, liksom :)

Trolljenta sa for siden:

Jeg tror ikke jeg har blitt mer intolerant av å legge om kostholdet, men tror det er fordi jeg har spist tingene mye oftere enn før. Hadde sitrusallergi når jeg var liten, men trodde jeg hadde vokst det av meg siden jeg har spist sitrusfrukter senere uten å reagere. Vet ikke helt enda om det er sitrus/peanøtter eller begge deler jeg reagerer på. Har vurdert å prøve å spise det hver for seg for å teste, men det frister ikke så veldig å få armene full av utslett og eksem.

Megvel sa for siden:

Sitrus er jo en førsteskanse-allergi, så det er ikke umulig!
Husk at sitronsyre er et mye brukt konserveringsmiddel i ting som drikker. E330-330.
Du kan og lære masse på allergiviten.no

Smula sa for siden:

Det der får jeg også hvis jeg spiser/drikker noe med sitrus. Jeg får store blemmer og det er kjempevondt! Sitrussyre er sterke saker.

Huldr sa for siden:

Jeg har en mistanke om at den såre munnen kan ha noe med Candida å gjøre ... Eksemen også kanskje ... Jeg vet ikke om jeg har Candida, men det er et par ting som tyder på det.

jeef-micro sa for siden:

den Zona kremen har jeg prøvd... og fikk etterpå høre at den bare er humbug... noe som stemmer med mine erfaringer, så det var penger ut av vinduet...

Sitrus er en vanlig alergi som også kan gi eksem. Mum 42 vet masse om allergi/intoleranse, eksem og sitrus :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.