< Tilbake til oversikten

Jeg går bare ikke ned

Mariette sa for siden:

Hei alle sammen !
Ja, nå har jeg gått på ketolysekuren i ca. 3 mnd og har ikke gått ned noenting, men jeg har jo heller ikke gått opp i vekt da.Jeg gikk inn her for å bli litt motivert men når jeg leser om vedkommende som har gått på kuren i et halvt år uten å gå ned i vekt da blir jeg skikkelig motløs.Jeg har kommet til det stadiet at jeg ikke er så sulten lenger så jeg spiser bare 2 til 3 måltider om dagen og da spiser jeg også lite.f.eks. frokost et stekt egg og fire baconskiver. Lunch- en skive ost, en skive skinket rullet sammen med en asparges inni.Kanskje en 6-7 stykker.Også et eller annet til middag uten noe særlig karbo.Spiser blomkål og broccoli hver dag til middagen.Til kvelden tar jeg kansje litt baconsvor elller litt ost.Drikker ca. 2 liter vann hver dag
.

Titti sa for siden:

Hei, Mariette. Hvor mye skal du ned da?
Det er ikke alle ketolysekuren passer for, dersom du f.eks bare er 10 kilo overvektig er det ikke sikkert dette er kuren for deg. Jeg spiste slik fra høst til jul i forifjor og gikk ikke ned et gram. Jeg skulle ned ca 15 kilo.

janine75 sa for siden:

synes kanske du spiser litt lite jeg da.. og du bør sikkert spise litt mer grønnsaker og fett!!!
poenget m kuren er jo ikke å spise lite, men riktig ... nok fett og nok karber i form av grønnsaker..

bare mitt lille tips...

Nille sa for siden:

:ja: du spiser nok for lite. Da sparer kroppen på det den får/har og du går IKKE ned. Du får i deg for lite næring rett og slett.
[font=Comic Sans MS][/font]
Alle måltider bør inneholde proteiner, fett og grønnsaker.

Mariette sa for siden:

Uff, det er kanskje derfor jeg er så slapp og trett hele tiden også.Jeg orker ikke trene engang for jeg føler at jeg ikke har energi i det hele tatt

Princez sa for siden:

Tror nok at Nille her vet hva hun snakker om, men jeg vil si at det er for lite fokus på grønnsaker i forumet her. Få i deg mer grønnsaker, tror jeg. Det er kanskje det som skal til for at du får i deg det du trenger av vitaminer og mineraler. (Og da blir du mer sulten også, og spiser mer generelt) Forhåpentligvis vil det hjeøpe deg å få tilbake energien, slik at du orker å være mer aktiv.

Og Nille; leste noe her i går om du ikke kunne forstå hvorfor alle på død og liv skulle ha i seg MENGDER med fett... Jeg misforstod også dette i begynnelsen, og fokuserte mer på å få i meg fettet enn grønnsakene. Karbene "sparte jeg liksom til litt ekstra rømme eller ost... Nei, tror på grønnsaker!! Gjerne stekt i smør eller olje... :) De usunne karbene får i allefall vente til vekten viser det den skal, selv i små mengder.

Arrester meg gjerne om jeg tar feil... vil jo ikke misinformere noen her, og kan for lite til å være skråsikker :)

Nille sa for siden:

Fokuserer for lite på grønnsaker ?? Hæh ?? :wacko:

Syns ikke jeg maser om annet jeg. Hele tiden - og det gjør Torkil også ! Her i Ketolysedelen og i Atkins-delen blir det garantert sagt hele tiden. Mesteparten av karbene vi spiser SKAL bestå av grønnsaker. Det er ikke mye karber i proteiner og fett, så det sier jo seg sjøl om man følger reglene/boka.

Under Skaldeman har noen valgt å ikke bry seg om hva han anbefaler, men hva han selv gjorde for å gå ned. Han anbefaler grønnsaker som vokser over jorden, men spiste selv ikke fordi han tåler dem dårlig (sier han).

Princez sa for siden:

Ok.. en oppklaring:_prikk:??; En skal ikke spise mer enn (ca) 15 karbohydrater pr dag. Om man regner dette om i grønnsaker, kan man spise rtelativt mye! Dersom man "fusker" med karbene, og erstatter mindre eller større deler av kvoten med annen karbo-mat, vil man få i seg grønnsaker deretter.

Sier ikke at DU eller Torkil eller noen av de andre meget erfarne(!) diett-brukerne som er her inne, ikke anbefaler grønnsaker, men at fokus i mange av trådene er på hvor mye fett og proteiner man spiser, og at grønnsaker liksom kommer litt i andre rekke.

Som nybegynner var det (for meg) lett å mistolke dette, og tro at grønnsaker var det minst viktige. Jeg har lest at du, m/flere, flere steder nevner grønnsaker, og oppfordrer til at mesteparten av karbene inntas via disse.

Men.... man KAN jo spise så og så mye av det ene og det andre, f.eks rømme, ost, fløte, nøtter, osv.. men til daglig burde man spise grønnsaker og la "snopet" komme til spesielle anledninger, eller maks en dag i uken.

Hmm... var ikke så lett å forklare dette, og det kan fortsatt hende jeg er på hakkande gale spor. Det beklager jeg i såfall, men det er hvertfall slik jeg som nybegynner har opfattet det. :)

Jeg har stor respekt for det du sier Nille, og det er ikke meningen å provosere deg eller noen andre.. Har takket deg mange ganger i mitt sinn!

Og.. hehe... har muligens begitt meg ut på noe jeg ikke på langt nær har gode nok kunnskaper om til å kunne uttale meg om, men har fått så mye god hjelp fra alle her inne, og føle at jeg ville gi noe igjen av MINE erfaringer. Det kom kanskje feil ut. :o Man lærer noe nytt hver dag! :)

Nille sa for siden:

Forstår godt hva du mener. Og er faktisk helt enig. Tok det ikke som noen kritikk eller angrep i det hele tatt. Lurte bare på hvor du hadde lest siden du mente det er lite fokus på grønnsaker.... ;)

Karbekvoten er ment å brukes på grønnsaker. Om man MÅ ha "noe ekstra" og er avhengig av å "kose seg" kan det lett skli ut, og man venner seg aldri av med søtsug etc. Dessverre er det også slik at spesielt matvarer som fløte og nøtter også kan hemme vekttap for mange. Ost også til en viss grad, om man spiser for mye. Det er derfor f.eks. Atkins anbefaler mindre mengder av dette. Rømme og creme fraiche som er syrnet, ser det ut til at folk tåler bedre.

Mariette sa for siden:

Hei igjen

Ja, nå har jeg begynt å endre kostholdet mitt.Spiser salat en gang til dagen med rømmedressing på og brokkoli og blomkål til middag.Det må vel holde.Jeg har også begynt å tenke at jeg må ha fett til hvert måltid.
Er jeg på riktig vei da?

Forresten, takk for god respons,begynte å miste motet helt jeg

Princez sa for siden:

Lykke til Mareitte, og fortell oss hvordan det går videre.... Jeg tror du er på rett vei nå ja, men det er viktig, som Nille og de andre her inne sier; få i deg grønnsaker til hvert måltid! :)

Hallaron sa for siden:

hmmmm... jeg vet ikke om det er så mye trøst, men jeg kan fortelle at du ikke er alene med frustrasjoner. Startet med ketolyse etter nyttår og vekta tikket fint nedover de første dagene. Plutselig gjorde den et hopp nedover og jeg hadde gått ned 6 kg, jippi!! Var da på 101 kg. Neste dag oppe i 103:mad:. Tikket så greit nedover igjen , litt saktere, men det gikk nedover. Kom etterhvert til 101 kg igjen og vips neste dag oppe i 102,2. Vekta kryper nedover igjen, men enda saktere, når 101 kg i går. I dag: 101,4.
Klar over at det er små variasjoner, men det er så inni natta demotiverende å ikke komme videre. Jeg spiser riktig, er i alle fall skikkelig i ketose hele tiden. Jeg får nok ikke trimmet nok. Kan det være dette som er problemet?
Ellers sliter jeg med et med et utrolig søtbehov hele tiden. Har ikke rørt så mye som en fruktbit etter jeg startet og sammen med ketolysekuren. Må si jeg sliter med motivasjonen i dag.

Nå var nok ikke dette noen trøst til deg, men om det er noen trøst kan jeg jo fortelle at det er flere som sliter med problemer og frustrasjoner..

Mariette sa for siden:

Ja, nå skal jeg til Oslo til helgen på jentetur jeg og dattera mi og jeg er spent hvordan det går med maten da.Jeg får gjøre så godt jeg kan men det er sikkert ikke like enkelt å spise karbofritt på restauranter og kafeer.Er det nødvendig å ta med tablettene eller kan jeg vente med de til jeg kommer hjem igjen tro?

Risten sa for siden:

Vei deg en dag i uka. Når du blir stressa, så tviholder kroppen på det den kan. Og du blir stressa av å veie deg hver dag og registrere at vekta går opp og ned. Det er helt naturlig at den svinger

Tar du ketolysetablettene?

Hallaron sa for siden:

Joda jeg tar tabletter og er i ketose og jeg prøver å gjøre alt riktig.... Det eneste jeg ikke er helt på track med er trimmen. Mange dager blir det rett og slett ikke tid....

Hallaron sa for siden:

Som jeg har skrevet i denne tråden har jeg hatt en jojo effekt rett over 101 kg, irriterende å ikke komme videre. Og ikke minst demotiverende. Jeg er litt usikker på hva som hendte, men jeg følte leste flere ganger at fløte kan være en "partystopper". På torsdag kuttet jeg ut fløte og Natreen søtstoff. I dag tidlig hadde vekten begynt å klatre nedover igjen; Hyggelig å se at vekta skrives med to siffer, istedenfor tre. Det er en stund siden siden sist ;-)
Som er nevnt i denne og mange andre tråder kan vekta veriere litt fra dag til dag, og ikke minst utover dagen. Det annbefales derfor å veie seg en gang i uka. Jeg er fullt klar over dette og at man ikke kan forvente en jevn nedgang hver dag. Men med ketolysekuren skjer ting såpass fort at det er utrolig motiverende å holde øye med de små endringene. Jeg veier meg hver dag etter at jeg har stått opp, så det blir på samme tiden av dagen.... Demotiverende når den har beveget seg den gale veien, men til de grader motiverende når den klatrer nedover.
Håper nedgangen fortsetter og at det var fløten som stoppet reduksjonen...

Megvel sa for siden:

Natreen? Det er det mange som får søtsug av, og som for meg var partystopper! Det er bare splenda og stevia man ikke får det av!

Deilig at vekta går nedover nå da!

Nille sa for siden:

Det var interessant at du opplever søtsug av Natreen. Det er ingen stoffer i Natreen som er kjent for å fremkalle søtsug. Men det er jo greitt å være klar over. Så det er flott du gir beskjed !

Uansett vør man holde søtstoff inntak på et minimum. Stort inntak av hvilket som helst søtstoff kan skape avhengighet, - ikke av stoffet, men av søstsmaken. Og da erstatter man jo bare en avhengighet (til sukker) med en annen !

:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.