< Tilbake til oversikten

Er det virkelig 3,5 g kbh i lever?

xtra sa for siden:

Mat på Data forteller meg at storfelever inneholder 3,5 g karbo pr 100 g. Kan noen fortelle meg at det er feil? Please? :(

Jeg har tint lever til middagen og skulle taste inn måltidet i programmet da jeg oppdaget det. Om det er sant må jeg jo bare kaste hele greia - jeg har ikke plass til så mange karber.

Beklager om dette er allment kjent - jeg prøvde å søke på "lever", men da kommer alle trådene hvor "lever" er brukt som verb også opp :rolleyes:

Karin sa for siden:

Uten at jeg på stående fot kan si om antallet stemmer, så er det riktig at innmat generelt har mer karber enn kjøtt. Så jeg vil anta at det er rett.

Megvel sa for siden:

Det er faktisk MER! Her er utregningen for 85g:

Nutrition Facts Serving Size
1 piece, cooked, excluding refuse (295.0 g) 3 oz (85.0 g)
Amount Per Serving
Calories 149

Calories from Fat 36

% Daily Value*

Total Fat 4.0g

6%

Saturated Fat 1.3g

6%

Polyunsaturated Fat 0.5g

Monounsaturated Fat 0.6g

Cholesterol 324mg

108%

Sodium 65mg

3%

Total Carbohydrates 4.4g

1%

Protein 22.5g

Nille sa for siden:

Norsk storfelever har 3.5 karber pr 100 gram
Svinelever kun 0,1, kyllinglever 0.7 og lammelever 4.7

I henhold til matvaretabellen

Megvel sa for siden:

Sånn som de forer dyra her i USA er det kanskje ikke så rart, haha...
Hipp hurra, ingen kan tvinge meg til å spise lever mer! JIPPI!!!

xtra sa for siden:

Sukk! Da var ikke lever så sunt som jeg trodde. Jeg liker det faktisk veldig godt.

Jeg sjekket den også. Men av en eller annen grunn har jeg oppfattet Mat på Data og Matvaretabellen som samme kilde, altså at dataprogrammet er bygd på samme opplysninger. Det ser jeg nå ikke stemmer. Da går jeg ut fra at det er matvaretabellen som er autoriteten?

Takk for hjelp!

Nille sa for siden:

:ja: det er riktig !

Manina sa for siden:

Men hva slags karber har du plass til? Lever er noe av det mest næringsrike og sunne du kan spise. Og når du liker det i tillegg, så synes jeg absolutt du skal unne deg det. Til og med Skaldeman spiser det, og han er jo ikke akkurat kjent for å fråtse i karber...
Du skal ha minst 15-25 gram karbohydrater om dagen, og du skal sikkert ikke spise lever hver dag heller, så da er det jo mulig å ta bort noe annet de dagene du spiser lever.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.