< Tilbake til oversikten

Tzaziki

sma sa for siden:

Jeg leter etter en oppskrift på tzaziki, men finner ikke det noen steder. Ser også at noen av dere har spist det så da regner jeg med at dere har laget det selv. :)

Noen som vil dele med meg hvordan dere lager den?
Tenkte jeg skulle ha det til Tapaskjøttbollene mine i dag. :D

Trinelise sa for siden:

Hei!

Denne oppskriften synes jeg er kjempegod!

3 dl Yoghurt naturell
1 slangeagurk
Salt
Hvitløk

La yoghurten renne av seg i ett kaffefilter ett par timer. Riv agurken på ett grovt rivjern, dryss over litt salt å la den dryppe av i ett dørslag. Bland alt sammen, hvitløk og salt etter behov.

Jeg har ikke regnet ut karboinnhold i porsjonen, men yoghurten inneholder 5,5 karb pr. hundre gram så en skal ikke spise ubegrenset av dette tror jeg.

Hilsen Laila

Georgine sa for siden:

Har har samme oppskrift, men bruker kesam eller rømme for mindre karbeinnhold.

Iset sa for siden:

Jeg skjønner ikke hvorfor noen gidder å stresse med å la yoghurten renne i et kaffefilter når man får kjøpt Tine matyoghurt som har mye tykkere konsistens og som slipper å siles? :D

Jeg bruker kun den, eller rømme. Det funker faktisk utrolig bra med rømme i tzatziki, og det blir endel færre karbohydrater. Litt olivenolje i den gjør susen.

Trinelise sa for siden:

Kan ikke si jeg stresser om jeg lar yoghurten renne av i ett kaffefilter en stund......:) Men, grunnen til at jeg lar den renne av er at jeg synes konstensen blir mye bedre!

Er det noen som vet hvor mange karbohydrater det er i matyoghurten?

Iset sa for siden:

Matyoghurten har 6 gram karbo per 100 gram.
Naturell har 5,5 gram. Ganske likt, egentlig. :)

Rømme har 2,9 gram da, og smaker så og si like godt. :)

Trinelise sa for siden:

Ser i matvaretabellen her at det står 1,5 karb i Seterrømme, dette må da være feil i og med at jeg også mener det er 2,9 karb?

Er kjempeimponert over vektnedgangen din! Gratulerer!

Iset sa for siden:

Ja jeg tror det er feil, for jeg mener det stod 2,9 gram på rømmeboksen sist jeg sjekket. Jeg fikk tallene mine fra tine.no nå nettopp.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.