< Tilbake til oversikten

Hva er forskjellen på skaldemanns prinsipper og ketolyse-kosthold?

lillestine sa for siden:

Hei.
Har nettopp gått i gang med ketolyse-kosthold, der jeg spiser så lite KH som mulig, og kun protein og fett. Jeg spiste i utgansgpunktet mest fett fra omega 3 og 6, men etter å ha lest skaldemann har jeg blitt flinkere til å bruke meierismør, kremfløte etc og mer mettet fett generelt i kosten, f eks nakkekoteletter etc.

I forhold til skaldemann spiser jeg nok litt mye protein, men skal etter hvert i gang med god og tung styrketrening ett par ganger i uka, ellers turer. jeg har også flere mellommåltid, for jeg blir så fort mett. Dette er noe skaldemann ikke anbefaler. Jeg prøver å spise meg skikkelig mett, og det blir jeg, men tror jeg får i meg litt lite mat på den måten. Mellommåltidene er gjerne cocosa-biter eller baconsvor eller buko hvitløksost med selleri etc.

Til saken: er det ok å kombinere tanker fra skaldemann og ketolyse (andersen)? Noen tips og råd for å få til optimalt kosthold? Har ikke mer enn ca 15-20 kilo som skal vekk.

Veggpryd sa for siden:

Ketolysekuren har et kosthold med mer grønnsaker enn Skaldeman, og Ketolysekuren har høyere karbo-grense enn Skaldeman.

Skaldeman fokuserer på et kosthold som folk spiste før vi fikk jordbruk og innførte karbohydrater i kostholdet.

Siden Skaldeman ikke er utdannet lege, forsker eller ernæringsfysiolog - behøver han ikke "beskytte" seg bak anbefalinger av masse grønnsaker i kosten. Han snakker av egen erfaring, og han kan snakke rett fra hjertet uten at noen kan ta fra han tittel eller yrkes-troverdighet.

Han sier ikke at vi IKKE skal spise grønnsaker, men sterkt overvektige er som regel svært følsomme overfor karbohydrater og bør derfor holde seg til animalsk fett og protein til vektreduksjonen er halvert.

Begod sa for siden:

Etter min mening så er det helt greit å kombinere de to diettene.
Jeg syns også du gjør rett i å ha et relativt høyt proteinintak når du trener styrke. Forøvrig så skal det ikke være nødvendig å spise seg spreng mett. Spis til du ikke er sulten mere og la det bli med det. Husk å få i deg litt protein før trening ( ca 1/2 time før)og rett etter trening.

Christin sa for siden:

Hvordan er det med inntak av fett rett etter trening? Blir det feil? :S

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.