< Tilbake til oversikten

Lov å bli tvunget på jobb når man er syk?

Hyper sa for siden:

Jeg er syk i dag..Skikkelig migrene-hodepine...
Jeg har prøvd å bytte vakta mi, men ingen kan..

Sjefen gav meg beskjed om at om jeg ikke fikk bytta vakta, måtte jeg komme selv!!Vi har for få folk..

Kan ikke ta ut egenmelding, da det ikke er så lenge siden sist:(....

HVA kan jeg gjøre?..
Vurderer å ringe legen og forklare situasjonen..
jeg har fått nye lege, og ikke vært der før......

HJELP..jeg er så dårlig, og prøver å gjøre meg klar for jobb nå, men er heelt ødelagt...

Goggen sa for siden:

Sørg for å få legeattest. Ellers får du ugyldig fravær. Tvinge deg på jobb kan ikke arbeidsgiveren din gjøre.

Men følger du ikke spillereglene kan han gjøre det surt for deg etterpå.

Få legeattest!

Hyper sa for siden:

jeg ringte legen nå...fastlegen er syk, og han i telefonen, kunne ikke regelverket..men han registrerte at jeg ringte, og jeg fikk nummeret til en legevikar jeg skal ringe i morra...
Så da håper jeg det ordner seg da!....

Ciss sa for siden:

Og Hyper; Ikke tving deg på jobb hvis du tror at du må gå hjem igjen. Da får du ikke sykepenger for resten av dagen heller. Enig i at du må få deg sykemelding.
God bedring til deg :klem:

Goggen sa for siden:

Strengt tatt har ikke legen lov å datere en sykmelding tilbake, men i og med at du har ringt i dag ordner det seg.

God bedring!

Hyper sa for siden:

Legen er jo syk, så jeg kunne ikke kommet i dag uansett...Det er jo ikke min feil....

lokkebiff sa for siden:

Men det er registrert nå at du har ringt, så da kan de skrive sykemelding for idag også. Hadde du derimot ringt imorgen for å få sykemld for idag, hadde du nok fått problemer!

DU har gjort ditt!!

:klem:

Ciss sa for siden:

Men da har de vel notert på legekontoret at du har ringt? Hvis de ikke ville ordne det i ettertid for deg må du ringe legevakten.

Goggen sa for siden:

Nei det er derfor det er ok.

Men en ting til. Det er arbeidsgiveren som må finne en avløser ved sykdom. Ikke den syke. Og finner han ingen må han stå der selv, eller stenge døra. Det er jo hans eller hennes valg.

Det må være en useriøs arbeidsgiver du har ?

Hyper sa for siden:

en dame....men ja..jeg også mente at det var hennes ansvar, og om det ikke er nok folk, er jo heller ikke det mitt problem vel?...

Jeg fikk beskjed om å sluke tabletter, og komme selv, fordi det ikke var nok folk....

lokkebiff sa for siden:

Det er IKKE ditt ansvar nei!!

Si meg, er du organisert...?

Goggen sa for siden:

Ja,ja det er jo lov å prøve seg, men her er det du som avgjør, ikke hun. Det spiller ingen rolle om du er organisert eller ikke. Dette er grunnleggende prinsipper regulert gjennom arbeidsmiljøloven som omfatter alle arbeidstakere.

Hyper sa for siden:

Ja, det er jeg....først i frisørforbundet, men ble nylig overført til riktig instans, etter jeg bytta jobb...

lokkebiff sa for siden:

Jeg tenkte for ettertiden... Høres jo ut som om hun kan bli "utsatt" for både det ene og det andre!!

BiB sa for siden:

:ja:

Kanskje, NAV har strammet reglene betraktelig. Sjøl om legen skriver sykemelding kan NAV avslå om sen e rtilbakedatert, også om det ikke medfører krav om sykepenger fra NAV.

:ja:

Jeg ville tatt turen på legevakta i dag, for sikkerhets skyld. Disse regelverkene kan jeg godt, derfor er det mitt råd.
GOD bedring!!!

Hyper sa for siden:

legevakta ber meg jo bare gå til fastlegen...been there...done that...

BiB sa for siden:

Utrolig!! Da skal egentlig fastlegen din ha avtale med en annen lege så du kan få time der, for vi skal kunne få hjelp på dagen. Prøv legevakta etter ordinær arbeidstid.

Iset sa for siden:

Legevakten ber deg jo ikke gå til fastlegen om du allerede har prøvd det og ikke kommer til. De har jo prøvd seg med meg også, men de skjønner det jo når fastlegen ikke er tilgjengelig. Da har du KRAV på behandling eller lignende fra legevakten.

Herregud for en useriøs arbeidsgiver, jeg er glad jeg aldri har hatt sånne sjefer! Jobber du med mennesker også?? Så du nevnte noe frisørgreier. Da er det jo IALLFALL galskap å gå på jobb!

Joika sa for siden:

Har du mye migrene kan legen ordne det for deg så du får rett til 12 enkeltstående sykmeldingsdager ekstra i året.

Changes sa for siden:

12 ekstra?

Hvor har du det fra?
Er det trygdekontoret som betaler sykepengene for disse ekstra dagene?

Joika sa for siden:

Ja. Legen må søke for deg.

Hyper sa for siden:

Jeg har myye vondt i hodet ja..Vært bedre i en periode nå faktisk..Men når det først kommer, kan det vare over flere døgn:/..Jeg blir helt ubrukelig....

Jeg synes det var rart i dag, da han i telefonen, snakka om den vikarlege-at han ikke henviste meg med èn gang.....men i morra....

Jeg skal bestille meg en time hos fastlegen jeg tenker jeg, og diskutere denne hodepinen min....For når det står på, er det virkelig ille:(
Og jeg vet aldri når det kommer!

Joika sa for siden:

Har du skikkelig med medisiner da? Har du blitt utredet?

Jeg har begynt med forebyggende og er så og si aldri skikkelig dårlig lenger. :)

Changes sa for siden:

Helt ubrukelig kan du vel ikke være, siden har skravla her, i hele dag

Selma sa for siden:

Hvis du er mye plaget med migrenen og får medisiner på blå resept (regnes da som kronisk sykdom, med varighet over 2 år, tror jeg) kan du også søke om fritak for arbeidsgiverperioden. Dette gjør ofte arbeidsgiver mer vellvillig innstilt. Fritaket vil si at arbeidsgiver slipper å dekke lønnsutgifter ved sykefravær. Gjelder både egenmelding og sykemelding. Arbeidsgiver har da inget økonomisk tap ved at du er borte.
Lykke til med hodepinen:blomster:

Hyper sa for siden:

neida, hvis brukendes vil si å ligge i sofaen i stummende mørke og knote på noen taster så...

Ubrukelig til å gå på jobb, hvis du gjerne ville ha det presisert....Jobben min går nemlig ut på litt annet enn å ligge under en dyne foran en pc...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.