< Tilbake til oversikten

Matintoleranse

Tiger sa for siden:

Er ikke sikker på om tråden havner på rett sted, men....

Jeg har selv matintoleranse, som gjør at jeg i utgangspunktet lever på diett.
Å endre kostholdet for å gå ned i vekt blir da ikke enkelt, men er fast bestemt på å gjøre noe.
Jeg sliter alvorlig med mageproblemer av matintoleransen, noe jeg håper jeg kan forbedre samtidig. Og forhåpentligvis på tips til oppskrifter m.m.

Er det flere her med intoleranse?

Jeg reagerer på laktose, røkt mat, kålprodukter, løk, kokt egg, paprika, sterke krydder og sikkert flere ting!

Alyssa sa for siden:

Fant ingenting der jeg :confused:

Men ja - det er mange med matintoleranser her. Jeg selv blant annet, reagerer på alt det du nevner og mere til.

Det er absolutt håp om at du blir bedre/bra av å leve lavkarbo, når du holder deg unna de tingene du vet du ikke tåler.
Det er et eget underforum med oppskrifter her inne, og som Goggen sier kan du også finne mye ved å bruke søkefunksjonen.

Masse lykke til! :)

Tiger sa for siden:

Er slitsomt å måtte unngå så mye mat.
Hva gjør du med sauser???

Er jo melk i mange sauser, som bearnaise og hollandise.
"Tørr" middagsmat blir noe kjedelig i lengden.

Alyssa sa for siden:

Å ja, jeg tenkte ikke på at du ikke kunne ha fløte ... Kan du ikke bruke noen melkeprodukter i det hele tatt?

Tiger sa for siden:

Minimalt, og da er det i så fall de uten laktose (surmelk, rømme o.l.).

Det er laktose jeg reagerer på, så jeg kan ha i meg litt av "sure" proukter.

Alyssa sa for siden:

Et tips er å steke i masse smør, ha litt rømme/creme fraiche oppi panna til slutt, og la det surre litt. Salt, pepper, evt annet krydder etter smak. Enkelt og godt!

Tiger sa for siden:

Jeg gjør det innimellom, men prøver som sakt å bruke minimalt av melkeprodukter.
Er så vanskelig å finne erstatninger til sauser....:(

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.