< Tilbake til oversikten

Nepelasagne

Iset sa for siden:

Lag din favoritt-lasagneoppskrift og erstatt lasagneplatene med skivede hvite neper (bruk ostehøvelen). Smaker som lasagne og er SNADDER!! Bedre enn forventet, mye bedre.

Jeg lager det slik:

1 pk kjøttdeig
1 boks hakkede tomater
frisk sopp
1 løk
3-4 båter hvitløk, presset
krydder
2 ss tomatpure

Stek kjøttdeigen, bland den i en gryte med det andre og la det koke i en halvtime. Legg dette lagvis med neper (legg nepene som takstein) og ha masse ost over. Stek i ca 20-30 minutter.

pondus sa for siden:

Hei Iset !

Måtte bare takke for en utrolig oppskrift!! :w00t:

Dette var namm... Hadde ikke alle ingrediensene, men nok til at dette var KNALL godt. Kommer garantert til å lage det flere ganger. Igjen, takk for en herlig oppskrift :blomster:

Photobscura sa for siden:

Knall!
Jeg har laget nesten samme greia, men en vegetarisk variant med aubergine, men neper skal jeg også prøve. Neper da -nostalgi, nepeslang var en årlig forteelse i barndommen :snill:

LilleRosin sa for siden:

Dette MÅ bare prøves! :D

Georgine sa for siden:

Denne lager jeg ofte og den er knallgod. Kan varierers i det uendelige med krydder og grønnsaker oppi.

Smula sa for siden:

Vannes nepene veldig ut når de blir stekt?

Jeg laget en variant med squash en gang, men den ble veldig blaut, for grønnsaken skiller ut vann når den kom i varme. Så det var ikke så ideelt, selv om den var god på smak. Er på jakt etter noe som gjøre den lasagnaen tørrere neste gang.

Trolljenta sa for siden:

Nei, det ble ikke så mye vann av nepene som av squash og champignon synes jeg. Når du bruker squash så kan du skive den og trekke ut litt av vannet med salt (søk etter en moussaka-oppskrift for mer info om det).

Lagde til middag i dag av en pakke med neper (var vel 6 små neper), 400 gram kjøttdeig, en løk, et glass toro pastasaus.. Ble skikkelig digg

Neper må da være utrolig digg fløtegratinert..

Smula sa for siden:

Mmm, jeg er definitivt inspirert! :D

paprika sa for siden:

Denne lagde jeg i forrige uke, men i fyllet blandet jeg et beger cottage cheese, en god del Norvegia og litt helmelk (Som erstatning for hvit saus som jeg pleier å ha i lasagne). O MY GOD! Alle gaflet i seg som gale, inkludert undertegnede:D

paprika sa for siden:

Det er viktig at nepene blir høvlet tynne nok. De som var litt tjukke falt ikke i smak hos de andre. Jeg digget begge deler, dog.

Max sa for siden:

Dytter opp denne, den var virkelig god!

Nå hadde jeg i litt cottage cheese, litt cf og noen osteskiver i "sausen", da jeg ikke er så kjempeglad i for skarp tomatsmak. Men det ble skikkelig godt, og mannen syntes det var bedre enn vanlig lasagne. Nepene smakte ikke noe rart heller, konsistensen ble helt fin, jeg høvlet også tynne skiver med ostehøvel :)

vimsen85 sa for siden:

Med fare for å høres ut som en nepe, er neper de små runde og røde grønnsakene med sterk smak på. Hørtes ut som en interessant oppskrift..

nellie sa for siden:

Nepen er hvit og på størrelse med type et eplekart til et stort eple:)
Nyper er små røde og inneholder kløpulver:)
og Reddik er liten, rød, med en spiss smak.

nellie sa for siden:

Fantastisk oppskrift forresten:sikle: Mannens absolutte favorittrett.

vimsen85 sa for siden:

Jepp. Var nok reddiker jeg tenkte på. Tror kanskje jeg aldri har smakt neper :O Jeg er ikke så sikker på at jeg har lagt merke til dem på butikken heller.. Da blir det neste prosjekt. Prøve neper. Takk for hjelpa :D

KarMa40 sa for siden:

Nepelasagne? :eek:

Ohmygod,det er en vits her et sted, jeg kjenner det på meg ..;):D

Men det må prøves! Det er klart:D

nellie sa for siden:

De smaker egentlig ikke sånn veldig mye. Litt spiss smak på de også.. Veldig fine som "pastaplater" og gode å gratinere ala ostegratinerte poteter:)

Vanskelig å få tak i dem på vintern og våren, men seint på sommeren og på høsten er de toppers!:)

vimsen85 sa for siden:

Okei. Kanskje ikke det neste prosjektet da, men jeg må huske å teste denne ut.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.