Megvel sa for siden:
Jeg har gammel (dårlig) erfaring med å lage mine egne bønnespirer i norge, noen som kan fortelle meg hvordan man gjør med bønne/alfalfaspirer i kalde vinternorge???
Megvel sa for siden:
Jeg har gammel (dårlig) erfaring med å lage mine egne bønnespirer i norge, noen som kan fortelle meg hvordan man gjør med bønne/alfalfaspirer i kalde vinternorge???
Dilly sa for siden:
Ja da :)
Finn et stort glass og et stykke gas + et strikk
Hell oppi en kopp frø og fyll opp med vann. La det stå en times tid eller noe.
Dekk over med gas og sett på strikk. Det skal ikke settes på lokk!
Tøm ut vannet rett gjennom gasbindet
Sett glasset litt skrått opp-ned på en skål i romtemperatur på f.eks. kjøkkenet.
Skyll igjennom et par ganger daglig
Du ser når det er grodd ferdig, og det bli ganske mye spirer av en kopp med alfaalfa. Jeg liker best mungbønnespirer.
Jeg har forresten en spirekasse til det bruk, noe jeg kjøpte på en helsekostbutikk for mange år siden. Virker omtrent etter samme prinsipp, men glasset er en enkel og grei metode.
Lykke til med spiringa!
Carbokiller sa for siden:
Jeg lister meg bare stille inn for å slå et slag for spirekassen jeg også. HVis man er interessert i å spire selv og bruker spirer en del er det vel verdt å skaffe seg. Fordi den kommer med tre etasjer, så kan man spire tre forskjellige typer spirer på en gang, en i hver etasje. Man heller bare på vann på toppen og alt renner igjennom alle tre etasjene samt at det blir etterlatt akkurat passe fuktighet for at ikke spirene skal dø. Kjempe lettvint!
Men... noen som har peil på karboinnholdet i ymse spirer?
Megvel sa for siden:
Alfalfa er ihvertfall i "salatgrønnsaker" gruppen og bønnespirer i "grønnsaker over jorda" gruppen...
Trixie sa for siden:
Sett i gang og gro! :p Kan være jeg kommer bortom og vil shoppe en porsjon i uka. :)
Eva sa for siden:
Jeg dyrker spirer på samme måte som Carbokiller. Spirer er kjempegodt og megasunt. Det inneholder i mengder med emzymer som er med til å fordøye maten og fremme den slanke linje.
Marilyn Diamond som har skrevet boken "Fit4life"/"Spis deg glad", skriver i en annen bok; "Frisk og Glad", mye om enzymer og hvor viktig det er for vekttap og for å opprettholde det tapte. Hun og mannen spiser emzymer (i tablettform) til alle måltider.:p
Dilly sa for siden:
Jeg finner ikke næringsinnhold, og det er jo ikke så rart, da det forandrer seg etterhvert som det spirer og gror.
Tørre mungbønner inneholder:
Kalorier 340
Protein 25,21 gram
Karbohydrater 58,99 gram
Fett 1,64 gram
Kostfiber 18,3 gram
limer inn bilder av både tørre bønner og spirer
Megvel sa for siden:
100g alfalfaspirer (det er 7dl!)
Total Carbohydrate 2.1 g 1% Dietary Fiber 1.9 g 8% Starch 0.0 g Sugars 0.2 g Sucrose 0.0 mg Glucose 80.0 mg Fructose 120 mg Lactose 0.0 mg Maltose 0.0 mg Galactose 0.0 mg
100g mungbønner
Total Carbohydrate 5.9 g 2% Dietary Fiber 1.8 g 7% Starch 0.0 g Sugars 4.1 g
Så i vårt hus spises alfalfaspirer som "det grønne til" til veldig mange måltider! Men om man spiser en hel pose hver dag til 30kr hver så blir det jo penger av det etterhvert! Kjøper man alfalfafrø på helsekosten, eller?
Huldr sa for siden:
Må de stå veldig lyst? Jeg har ikke vindu i kjøkkenkroken min ...
Bønnespirer er super mat! :)
Alyssa sa for siden:
Du får kjøpt dem på helsekosten ja :ja: Lurer på om det er noen av de store supermarkedene som selger dem også, men det er jeg ikke helt sikker på.
Spirer skal helst stå mørkt, så det går bra :) Jeg pleier å ha dem i et skap, ellers kan man legge et håndkle e.l. over. Når de er spirt ferdig, lar jeg dem stå noen timer ved et vindu, så de får litt lys (det er ikke så viktig, men de får da dannet litt klorofyll og blir grønne).
Huldr sa for siden:
Ah! Takk, Alyssa! :blomster:
Madeleine sa for siden:
Kjempenyttig info...takk folkens...:)
Dette skal prøves:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.