Megvel sa for siden:
Det er jo fastelaven på søndag jo, noen må sporenstreks finne opp en lur måte å få til det!!! Finner bare fastelavenspannekaker i oppskriftsforumet...
Megvel sa for siden:
Det er jo fastelaven på søndag jo, noen må sporenstreks finne opp en lur måte å få til det!!! Finner bare fastelavenspannekaker i oppskriftsforumet...
Ciss sa for siden:
Ikke noe problem det, vel! Bruk Ingis-bollene - de er super-duper-gode!!!
Megvel sa for siden:
De her da?
INGIS` SUPERDUPERGODE BOLLERUNDSTYKKER:5 ss soyaprotein
3 ss kruskakli
5 ss Creme Fraiche
4 egg
100 gr smøreost (Kavli trippel)
4 ss bakemix
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
3 ss splenda
3 ss rapsolje
4 ts Johannesbrødkjernemel
Huldr sa for siden:
Eller se her ;)
Ciss sa for siden:
:ja: Jeg lagde dem forrige helg, og de var UTROLIG gode! Smakte boller, faktisk! Jeg hadde ikke soyaprotein og brukte bare bakemix, og brukte dessuten kremost istedet for kavliost, så det er rom for variasjoner ut fra hva du har i huset. Min røre ble ikke pasta-aktig som i oppskriften, snarere en røre, men bollene hevet seg og så ut som vanlige boller etterpå (brukte muffinsformer). Anbefales!
Titti sa for siden:
Går det bra med soyamel i stedet for Johannesmel tro?
Iset sa for siden:
Titti: det tror jeg absolutt ikke, desverre. Johannesbrødkjernemel gir en fantastisk deigete konsistens på bakverket (i tillegg til at det ikke smaker noe), det er det som er så spesielt med det. Soyaprotein/soyamel har ikke samme funksjonen.
Ciss sa for siden:
Nei, det tror jeg ikke :nei:
Johannesbrødkjernemel virker som tykningsmiddel og har veldig gode egenskaper til å jevne deig/rører/sauser osv. Jeg vet ikke om noen andre ingredienser man kan jevne ting med like godt uten å bruke betydelig større mengde.
Titti sa for siden:
Takk, jenter. :) Skal se om de har det i helsekostbutikken i morgen. :)
Titti sa for siden:
Er det fryktelig dyrt eller?
Iset sa for siden:
Nei, jeg betalte vel 60,- og noe kroner sist. Boksen er liten men drøy.
Distrea sa for siden:
kan jeg bruke bare protein pulver... eller MÅ jeg har bakemix også?
Ciss sa for siden:
Tror du kan det. Mener jeg leste om noen som hadde gjort det. Men jeg vet ikke hva det evt gjør med smaken. Har du lest i bolle-tråden til ingis? Mener det står noe der.
Iset sa for siden:
Det jeg forstod var poenget med bakemixen var at den inneholder glutenmel og dermed gir en bedre konsistens, skikkelig deig-konsistens. Men det går jo an å prøve.
Distrea sa for siden:
det smaker ikke noe særlig av det pulveret, har aldri brukt bakemix jeg... smaker det noe av det?
Iset sa for siden:
Har ikke brukt den bakemixen jeg heller, aner ikke. Men jeg tenkte å kjøpe en boks snart, må jo få laget disse bollene. :D
Titti sa for siden:
Ikke verre nei, så for meg 3-400 kroner jeg. :lol:
Distrea sa for siden:
forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=393719&postcount=12
prøver uten jeg, ser ut som det funka fint. Jeg har en DIGER proteinpulver boks... på tide å starte på den;)
Titti sa for siden:
Søren, jeg glemte å kjøpe ost...Jeg som skulle lage disse i morgen.:rolleyes:
Titti sa for siden:
Jeg kjøpte cottagecheese jeg da....kanskje jeg skal prøve med den. Jeg husker jeg lagde noen slanke-boller ala Grete Roede med CC-ost oppi, denne oppskriften minner veldig om de....
ElenaS sa for siden:
Hei! Nå er jeg spent :spent:
Fungerer johannesbrødkjernemelet (Jbkm) som bindemiddel i fravær for hvetemelet? Hvetemel er jo desverre ofte nødvendig for at deigen skal henge sammen, men har Jbkm samme effekt? Det er jo i tilfelle supert :D ettersom det er derfor det mange ganger er vanskelg å lage noe uten hvetemel.... deigen henger liksom bare ikke sammen.
Titti sa for siden:
Til info gikk det helt fint med cc-ost i disse. :ja: Jeg hadde heller ikke soyaprotein, så jeg brukte bare bakemiksen fra Ketolyse. Og jeg hadde heller ikke mer en halv ss splenda i, men de ble gode lell. Og så hadde jeg bare lett-rømme, men det funket fint det også. :)
Distrea sa for siden:
jeg kom ikke så langt som til å bake disse...... MEN... :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.