Hjelp!! Noen?
Jeg har tidligere hatt veldig mye karbo-koma som jeg kaller det. Inntak av karbohydrater som fører til koma-lignende tilstander hvor jeg blir så trøtt at jeg ikke klarer å holde meg våken. Jeg har alltid sett det i sammenheng med blodsukkerubalanse, insulinsresistens mm.
Nå er jeg forholdsvis nystartet på Atkins. Jeg er på tredje dagen. Er i ketose. Lagde utvannet rømmegrøt (var god likevel!) som jeg tok en bitteliten porsjon av men søtet med Splenda oppå. Spiste, og så tok det et kvarter så var jeg i koma igjen. Sovnet i sånn koma-søvn hvor det nesten ikke går an å vekke meg.
Dette skjedde aldri med meg første gangen jeg gikk på Atkins. Da gikk jeg ned masse. Andre gangen hadde jeg denne koma-tilstanden flere ganger etter måltider som ikke skulle inneholde mer enn et par karbohydrater, og gikk heller ikke ned i vekt.
HVA er det som forårsaker dette? Betyr dette at jeg burde gå på null karbohydrater? Skal jeg forsøke å kutte ut all søtningsmidler og se om det går bedre da?
Jeg vet det er utrolig mange kloke hoder her inne og er spent på om noen har erfart dette, hørt om det eller vet hva dette kan være. Jeg blir så fortvilet hvis jeg ikke finner ut av hva som forårsaker dette, for det er sannsynligvis den samme grunnen til at jeg ikke ned i vekt sist.
Er du sikker på at det ikke er fordi du ikke spiser nok, og nok fett?
Hva med å legge til cocosa (helsekost) i maten din, en dasj olje her og der? Jeg har det i morgenkaffen.
Dessuten er du tidlig i ketosen, det er ikke så uvanlig med noen trøtte dager i begynnelsen spes hvis du ikke spiser nok...ketolysetabletter (eller alternativet ditt?)
Splenda har funka fint for meg men begynner å lure på om det er Steviaen som saboterer meg...
Nå kan det alt fra 2-3 dager til et par uker før kroppen venner seg til ketosen og det nye regimet. Noe opplever at det tar lengre tid 2. , 3. og 4. gang. Du er muligens en av de. MEN - Jeg er tilbøylig til å være enig med Megvel her. De høres ut for meg som om du spiser for lite. Og får i deg for lite næring. Det henger ikke litt igjen av GR tida di sa, sånn at du er redd for å spise for mye ? At dur ett og slett er for "flink" ? Det er svært få som har noen nytte av å spise tilnærmet 0 karbo. Og de fleste som gjør det vil ikke være lenge i god form. Om man i tillegg spiser lite fett vil man komme i en tilstand mange kaller for SNATT. Det kan bety Simply (eller Semi) Nauseous All The Time. Først mister man all energi, så blir man kvalm og så erfarer mange at man mister mer hår enn normalt. Man kan også få forstyrrelser i hjerterytmen.
Kroppen din trenger tusenvis av enzymer, vitaminer og mineraler. Det får du igjennom grønnsaker. Og spiser du for lite grønt får du som regel for lite karber. Det er vitkig å følge reglene for induksjonen når du velger Atkins. Det betyr lite kunstig søtstoff, ikke nøtter/bær, begrensede mengder mengder fløte og rømme, og ikke koffein. er viktig å ikke spise for lite vet du !
Det er også viktig å ikke prøve en lavfett versjon av Atkins. Det er prøvd og testet ut av flere og det funker IKKE. Du må få i deg nok fett. Du behøver ikke å spise rent fett, men bruker du fett i maten vil det komme av seg selv.
Når det gjelder proteiner er det også viktig. 1-1,5 gram pr kilo kroppsvekt pr dag. Ikke alt på engang, men fordel over minst 3 måltider pr dag. Fin mengde kjøtt/kylling er 100-200 gram pr måltid. For fisk noe mer siden den har litt mindre.
kan du sette opp en typisk dagsmeny, så kan vi ta en titt ?
Jeg håper da inderlig ikke at jeg spiser for LITE fett, jeg føler jeg drukner i fett, at jeg fråtser og at magen står som en trommeskinn til enhver tid, bortsett fra etter rømmegrøten, for den kom rett ut igjen etter kort tid.:D Jeg driver ikke med fett-light versjonen, men jeg det går litt i rømme og fløte her ja. Nå er det vanskelig å sette opp en typisk spise dag da jeg ikke har vært på dette mer enn tre dager med jeg skal forsøke;
Jeg skynder meg også å si at dette fenomenet med karbo-koma hadde jeg langt, langt ute i kostholdsomleggingen sist. Etter mange uker og ikke bare i begynnelsen.
Frokost ca. kl. 08.00
2 stekte egg i tre ss olje
1 pakke med bacon, tilsvarer omtrent 8 skiver.
6 skriver slangagurk
fetaost helfet type.
Lunch ca. kl. 12.00
Stekt kjøttdeig uten tilsetningsstoffer som mel, salt
krydder og urter
2 ss seterrømme med hvitløk
Stor salat med slangagurk, stangselleri, blomkål, 1/3 tomat
Dressing av olje og eddik og urter/krydder
Mellommåltid ca. kl. 15.00
Reker, helfet majones og reker
Middag; ca. kl. 18.00
2 laksekoteletter stekt i olje, Hvit saus basert på rømme med rekekraft og reker oppi.
Agurksalat med hvitvinseddik, vann og splenda.
Cocosa klarer jeg bare ikke i det hele tatt.
Jeg tar multivitamintabletter, kalium og magnesium samt krill kapsler ved siden av. Målet er at jeg skal få skaffet meg kasium og krom på mandag da jeg ser jeg må ha det.
Jeg drikker ca. 3.5 liter vann pr. dag. Jeg drikker ikke kaffe, men har tatt meg en te-kopp disse dagene. Har også tatt meg en cola-light i kveld (lørdagskosen)
Jeg ser jeg burde spise en gang til før jeg legger meg, for å holde forbrenningen oppe. Har et stort forbedringspotensiale der. Men det må bli et minimåltid da jeg ikke har kapasitet i magesekken til stort annet en mikromat. Noe fett og lite....:D
I utgangspunktet er den menyen veldig vakker! Kanskje du ikke tåler rømmen?
Til kvelden, hva med et "devilled egg"? Man koker egg, tar ut den harde plommen og blander med majo, basilikum, salt, pepper, revet parmesan. Lager plommestore kuler av massen og legger tilbake i egget (så det ser ut som en hel plomme i det halve egget.) Deilig digg!
Bortsett fra uttrykket "koma", som jeg forbeholder fullstendig bevisstløse personer, så kjenner jeg igjen denne ekstreme trøttheten.
For meg kom den etter at jeg hadde spist noe jeg ikke tålte, den kom svært fort, og varte kanskje en halvtime eller et par timer. Det jeg ikke tålte spiser jeg aldri lenger, og det er også ting med mye karbohydrater i, så det er greit.
Det var i mitt tilfelle en av symptomene på matvareintoleranse. Ingenting å spøke med, faktisk, for om en spiser maten en får servert av høflighet når en er på besøk, og så skal kjøre hjem etterpå, kan en være nødt til å stoppe veldig fort!
En av disse tingene var poteter. For deg kan det være noe annet, men jeg vil nok råde deg til å forsøke om det kan være de søtstoffene du har mistanke til, eller evt. johannesbrødkjernemel om du har brukt det.
Jeg kaller det koma i mangel på bedre ord. :)Jeg kan kjenne det kommer. Sovner da momentant og det kan vare i mange timer og hvor jeg har kjempeproblemer med å våkne pga kroppen føles som ti tonn. Hvis jeg er alene med ungene rekker jeg såvidt å få advart sambo så han kan komme hjem å ta ungene før jeg blir borte. Og jeg blir virkelig helt borte.
Det kommer ALLTID etter at jeg har spist. Men ikke etter alle måltider. At det kan være matintoleranse er en interessant vinkling synes jeg!! Jeg tar det til etterretning og tenker jeg må begynne å skrive dagbok for å se når dette her intreffer for å utelukke ting. Tusen takk!!:)
Ja du spiser iallefall ikke for lite fett ! Men du spiser ikke mye karber. Altfor lite skikkelig grønnsaker. Reglene for Atkins og Ketolyse er like på dette punktet. Det er litt dårlig fordeling i menyen din, skal gå igjennom:
Personlig syns jeg det er litt drøyt med tre ss olje til å steke egg i. Det er nok med en. Iallefall når du tillegg har helfet feta OG en hel pakke bacon.
Jeg syns også at det er litt mye med en hel pakke bacon. 1/2 er mer enn nok. Du får nok proteiner og fett med 2 egg og 1/2 pakke stekt i max 2 ss olje. Husk at bacon også er salt og binder vann. Slangeagurk er stort sett vann og har lite vitaminer og næring forøvrig. Hva med cherrytomater i tillegg ? 3-4 stk ?
Om du bruker issalat og agurk er det ikke mye næringsverdi i salaten din. Bruk forskjellig salatgrønt (om du ikke gjør det allerede) som f.eks. babyspinat og baby rhubarb, romanosalat etc. Stangselleri er OK - tomat også. Sjekk ut Atkins tillate matvareliste for variasjon av salat grønnsaker.
OK - om det er et eller annet grønt der du har skrevet "reker" andre gangen.....
Det var da voldsomt med agurk du spiser ? Som tidligere nevnt lite næring.
Hvorfor det ? Det er jeg absolutt ikke enig i. Jeg syns du har spist nok ! Når du er i ketose er det ikke nødvendig å spise hver 3-6 time. det eneste du skal huske er at du ikke skal gå mer enn 6 våkne timer uten mat. Du har litt GR tanker enda ser jeg ! Når du er i ketose forbrenner kroppen på en annen måte vet du ;)
Konklusjon:
Jeg mener du spiser for lite grønnsaker - ikke bare for lite, men for lite variert. Agurken er grei, den kan du bare fortsette å spise om du liker den, men den GIR deg ikke noe spesielt du trenger. Du spiser muligens for store porsjoner av andre ting, som f.eks. bacon. På induksjon bør du heller ikke spise for mye fløte (max 6 ss) eller rømme (3ss). Du skal spise minst 20 karber pr dag og de skal hovedsaklig bestå av grønnsaker.
Vet du kan dette fra før, bare minner deg på dem. Spesielt grønnsaklista !
Det du skriver om kostholdet hennes er sikkert riktig, Nille, men jeg tviler på at det skulle forklare hennes akutte søvn-/koma-anfall som oppstår etter enkelte måltider.
Det høres virkelig ut som det samme som jeg hadde, men i enda mer ekstrem grad.
Så jeg tror nok eliminasjonsmetoden er det lureste å begynne med for å utrydde disse anfallene, som jeg har en sterk mistanke om at skylles matvareintoleranse, for det er virkelig ikke godt!
Lykke til, Carbokiller! :)
Så ikke Carbokillers post om hvordan anfallet artet seg før jeg hadde skrevet innlegget mitt ! (som du ser postet vi nøyaktig samtidig). Jeg er rask, men ikke SÅ rask på labben ! Jeg oppfattet det i første omgang som en billedlig overdrivelse med "koma". Men forklaringen i killer´n sitt innlegg tyder jo på noe annet. Det kan meget godt være en matintoleranse.
Og første ting å gjøre da er å notere hva man har spist når disse anfallene kommer, - det må jo finnes en fellesnevner som utløser det ? Eller ?
Det første som slo meg da jeg leste det første innlegget ditt Carbokiller, var "melkeintoleranse-koma" istedenfor "karbokoma" (pga rømmegrøten). Og det ser jeg flere har tenkt på her, så da er det kanskje en tanke å forfølge? Intoleranser er jo doseavhengig (i motsetning til allergier), så kanskje tåler du en ss rømme/fløte her og der, mens en porsjon rømmegrøt ble for heftig?
[font=Comic Sans MS][/font]
Jeg bare spør - du har svarene! ;)
Tusen takk for innspill igjen alle sammen. JEg skal heretter notere ned mat og reaksjon på ting. Jeg kan umiddelbart ikke se noen fellesnevner fra reaksjoner jeg har hatt før og nå. Det har kommet etter inntak av karbohydrater - det er en den eneste fellesnevneren fakisk. Jeg bruker omtrent ikke meiereprodukter før jeg begynte på Atkins, men fikk ofte reaksjoner med "koma" etter brødmåltid. Men.. jeg må bare bruke tiden til hjelp og se på reaksjoner fremover og se om det finnes noen fellesnevner.
Takk for kommentarer på kosthold Nille. Tar den tråden videre i journalen min jeg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.