< Tilbake til oversikten

Ketolyse først, og så Lindberg??

Lisbeth sa for siden:

Hei,

Samboeren min og jeg fulgte Lindberg-dietten med stort hell for noen år siden, men falt etterhvert tilbake til gamle vaner. Nå er det på tide å ta fatt i fettet igjen, og få det vekk for godt. Både dårlige kostholdsvaner og røykeslutt har lagt seg godt til rette på sidebeina.

Planen var Lindberg, da dette fungerte veldig bra forrige gang. Jeg meldte meg derfor inn her, og leste om Ketolyse for første gang.. og ble veldig nysgjerrig. Vi har begge to fettet samlet rundt midjen, og ut i fra hva jeg leste på ketolyse.no er det dette fettet som "ofres" ved ketolysekuren. Samboeren min skal ned ca 20 kilo, og jeg 14 kilo, vil det lønne seg for oss å starte med ketolysekuren og fortsette med Lindberg når målet er nådd??

//Lisbeth

Megvel sa for siden:

Ja, jo, det du beskriver heter vel Atkins ;)
Da begynner man i induksjonen (likner ketolysekuren), man trapper opp veldig nøye, og så ender man med vedlikeholdskostholdet (likner lindberg)...
Så Jadda, det går fint an, men opptrappingen er viktig!

Nille sa for siden:

Ja, det er en veldig god ide :ja: Det viktigste er at dere planlegger "overgangen" skikkelig og legger til matvarer etter GI belastning og karboinnhold. Jeg mener at Atkins sin vedvarende stige kan brukes til dette. Denne er helt genial egentlig. Og om du øker karbene sakte er sjansen til å klare det uten problem så mye større.

Vedvarendestigen - tilbakeføring av matvarer

Når dere kommer fra ketolyse kandere også velge å øke med 5 eller f.eks. 10 karber pr uke, da går det litegrann fortere. Dere behøver ikke være på et trinn bare en uke. Om dere vil kan dere stanse lenger. Dere kan også hoppe over et trinn eller to, om dere ikke liker matgruppen, eller allerede spiser matgruppen og det funker fint.

På Atkins starter vedvarende allerede etter 14 dager, og så lever man etter stigen med +5/uke til man er ca. 5 kilo fra målvekt. Da øker man med 10 karber pr uke. Noen kommer igjenom hele stigen før de når målet, andre sliter med f.eks. korn og stivelse.

På denne måten finner dere ut hva kroppene deres tåler av matvarer også. Veldig mange reagerer på søtstoff, meieriprodukter som fløte, noen reagerer veldig på nøtter. Og noen kan ikke tåle korn/stivelse.

Det genale med stigen er at du finner ut hva matvarer kroppen tåler/ikke tåler underveis.

...og den kan altså godt brukes i kombinasjon med Ketolysekuren

Lisbeth sa for siden:

Takk for svar :) Det blir nok en tur til Meny i morgen for å handle litt. Føler meg sikkert litt mer opplyst etter å ha lest boka :p

Ha en super søndag!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.