< Tilbake til oversikten

Funker lavkarbo på katta tro?

terry sa for siden:

Har ei kattefrøken på 2,5 år. Hun har blitt sterilisert og er mye inne nå på vinterstid (nordpå).
Hun er blitt litt vel rund om magen nå. Så da hadde jeg plutselig en innskytelse. Kanskje man kunne prøvd en lavkarbo diett en stund på katta?
Kanskje kutte ut (ned) på tørrforet (som jeg kjøper hos dyrlegen) å gi henne mest forskjellige fisketyper og råt (kokt?) kjøtt. Det er vel det som er den naturlige dietten for katter.
Kanskje det finnes noen vitaminpiller for katter også...

Er jeg helt på jordet her eller?
Dyrevennlige innspill mottas med takk :)

energibunten sa for siden:

Ja så absolutt. Katter er kjøttetere og er ikke laget for planteføde.... :-)

Artig om du hadde fått slanket katten med føden...

Katter eter jo gjerne hele mus, og fugler, og da går både ben, innvoller, kjøtt, hud og hår ned. Regner med at katten bryter ned mye av dette. Kan hende den bare har godt av rått og ikke rent kjøtt, men litt slakteavfall. Fisk er vel fint. feks skinn, hale, etc etter at du har laget fisk til deg selv... Katter tygger vel ikke særlig, så trenger kanskje ikke koke ?
Tror du får kjøpt frossent slakteavfall fra et slakteri i nærheten ?

Ingen kattemann, bare bruker litt forhåpentligvis sunn fornuft :-)

JenJen sa for siden:

Tok en titt på maten til pusi'n min, og jaggu er det lavkarbomat på henne også :D Og høyfett i tørrmaten :ja:
Men tørrmat må pusene ha for å vedlikeholde bl. a. tenner, så kanskje det er bedre å heller bytte type :)

terry sa for siden:

Jeg bruker ”Science Plan” Feline Adult Kylling. Min 60% kalkun og kylling.
Men den inneholder også malt mais, malt ris, animalsk fett, maisglutenmel (sikkert fra det skumle maisgluten dyret! ), proteinhydrolysat, kaliumklorid, fiskeolje, salt og rosmarinekstrakt.
Hmm.. her var det litt av hvert ja. Tviler på at en steinalder katt spiste noe særlig med mais og ris

Fikk denne anbefalt av vetrinæren. Men nå selger de den også så...

terry sa for siden:

Er du sikker på at dette ikke er noe produsentene har funnet på? Kattens verson av at "melk, brød og poteter må vi jo ha".

Det er jo tross alt mange fine rovdyr som ser veldig flott ut på det de finner i skauen.

JenJen sa for siden:

Jeg må gi pusi'n kitten-foret, og da bruker jeg Eukanuba kitten :) Hun er strålende fornøyd, og pelsen er helt nydelig. 36 % protein, 23 % fett og veldig lite plass til karbo.
Du kan jo prøve med sånn diett-for en periode, og se hvordan det går..?

Tørrforet inneholder en del rart ja, men våtmaten er lavkarbo :D Ihvertfall Whiskas.

JenJen sa for siden:

Vi har prøvd med bare våtmat og det var ikke noe morsomt, verken for mor eller pus.. Hun greide ikke alltid holde seg til hun kom seg ut, og da måtte jeg fram med vaskebøtta 3-4 ganger for dagen.. :eek:
Det kan jo alltids være noe de har funnet på, såklart, men for min del hørtes det ganske fornuftig ut. Og hun har nydelige tenner nå ihvertfall :D
I naturen får jo heller ikke dyrene servert maten på fat, og må bruke tennene mer enn huskatter.

Eva sa for siden:

Tror da rolig du kan kutte ut tørrforet. En katt som levde i naturen/vilt ville jo aldri gå ut å kjøpe tørrfor for å vedlikeholde tenner f.eks.:D Som du er inne på terry, så er det et kunstig behov som produsentene har skapt.

Equilibrium sa for siden:

Vil nok virke å gå over til mer naturlig mat. Men som nevnt tidligere er tannhygienen til katten avhengig av tørrfor.
Angående vitamintabletter til katten så har vi prøvd ut to forskjellige typer kjøpt i Sverige. Den ene typen var det ingen reaksjon eller synlige virkninger av. Men den andre måtte være katteverdenens svar på energidrikke, for katta var nesten ikke nedi golvet om natten! :-) Etter å ha prøvd disse to så sitter jeg igjen med følelsen av at vitaminsupplemang er unødvendig for kattene og at de har det best med vanlig "god kost" fra vetrinæren. Katten vår har også en tendens til å legge på seg litt ekstra vintertid, men så fort sommeren står på døra er den "fit for fight".
Ellers er de med de små vennene våre som med oss; at de trenger litt motivasjon for trening. Katten vår er i utgangspunktet VELDIG bedaglig. Men forleden fikk vi tak i gavepose fra vetrinæren som inneholdt noen leker og prøver på kattemat. Disse lekene måtte åpenbart være innsatt med noen luktestoffer, for med en gang katten fikk tak i de var den helt vill! Posen inneholdt smaksprøver av og reklameeffekter for merket "SPECIFIC".

Når jeg spiser lavkarbo blir det ikke belegg på tennene. Jeg tror tannsten er mest pga karbo...
Spiser jeg sukker er det belegg ila noen timer. Gir man hund og katt ting med mais og rismel i, blir det belegg der i gården også.

JenJen sa for siden:

Men katter skal ha en annen sammensetning av næringsstoffer enn mennesker, og man skal ha veldig gode kunnskaper for å kunne gi fullverdige måltider over lengre tid.
Mi pusi legger også på seg litt om vinteren, men ikke mer enn at det forsvinner så snart våren (og småfuglene :o) kommer.
Du kan jo alltids prøve, eller høre med veterinær hva de mener :) Sikker på at katten din spiser fisk og kjøtt? Ikke alle katter som gjør det heller..

Sweetflower sa for siden:

Katta mi ville aldri ha tørrfor, spiste bare kjøtt. Hun levde godt, og ble 14 år, døde av jursvulster som følge av p-pillebruk.. :o/

JenJen sa for siden:

Mi pusi spiser verken kjøtt eller fisk, bortsett fra Whiskas med and og kylling og en bit tørrfisk i ny og ne.. :o Weird kitty..

terry sa for siden:

Joda min spiser både kokt og rå fisk. Men har ikke funnet 1 våtfor som hun liker. Har ikke prøvd med kjøtt enda. Trur hun har spist stekt kylling da.

Veggpryd sa for siden:

Har prøvd å gi katta mi kjøtt. Ukrydret, stekt og i små biter, men han vil ikke ha det. Tror det kommer av at han ikke er vant til det. De er jo noen merkelige vanedyr. :)

Jeg kjøper tørrfor hos dyrlegen også, og er litt usikker på om innholdet er helt etter kattens naturlige kosthold. Han får posemat også, dessverre. Whiskas som jeg kjøper på super'n. Den er det ikke mye næringsverdi i - bare godteri for katta.

Man kan jo få tak i diett-fôr til katter, men jeg mistenker det fôret for å ha mindre fett og mer karbohydrater, og da tror jeg katta blir sjuk istedet for slank.

Kanutten sa for siden:

Katta mi spiser alt av kjøtt og pizza :lol:

Og fisk seff. tørrfor er den IKKE glad i..

Den liker gulrøtter også :o

nalana sa for siden:

Denne tråden likte jeg, for jeg har nemlig vurdert det samme selv. Har en sterilisert hannkatt som ikke er så veldig overvektig, men han har i tillegg en hjertefeil, så jeg tenkte det ville være flott med høyere fettandel og mindre karbo på ham. Har ikke satt det ut i praksis enda, for jeg kvier meg litt for å servere rått kjøtt. Det er visst ganske viktig at det er rått hvis man skal servere enten fisk eller kjøtt (særlig kylling) med ben, for etter det er kokt er beina livsfarlige for katten. Synes nå det høres skummelt ut å servere med beina uansett jeg da, men vet om noen entusiaster som har gjort det i årevis, og de sier det er trygt når det er rått og kattene deres har aldri problemer med tennene.
Kanskje jeg finner en link om dette senere. Tror dette kostholdet kalles BARF.

Photobscura sa for siden:

Veldig interessant tråd!
Står på terskelen til å skaffe katt(er) selv, og ettersom jeg bor midt i svarte byen, så blir det innekatt(er), men vi har stor leilighet, så det er en god del tumleplass. Men dermed blir det jo interessant i forhold til kostholdet, da ikke katten(e) får trimma av seg et eventuelt vinterspekklag på småfugljakt.
Vi skal ha kattunge(r), da, og jeg vet selv av erfaring at de er vanedyr, så jeg tar gjerne i mot noen tips om hvordan man skal gå fram fra de er små for å legge et godt, og gjerne naturlig grunnlag.
Katten vi hadde da jeg var liten spiste aldri tørrfôr, han nekta. Det gikk mest i rå småfisk som ikke ble brukt til middag, matrester (men bare kjøtt og fisk), og, hehe, leverpostei. Det var favoritten. Katta våre ble seksten år gammel, og døde av slag.

Selma sa for siden:

Det finnes eget fór som er beregnet på innekatter. Både mtp næringsinnhold og det at katten skal få opp hårballer. Utekatter spiser gress for å spy opp hårballene. Du kan også få kjøpt "kattegress" på dyrebutikken. Det kan også gå hardt utover plantene dine, hvis du har det da;) Hvis du skal få kattunge kan du jo fra tidlig av lære den til å leke selv slik at den er i litt aktivitet selv om du ikke leker med den. Min katt var til å begynne med innekatt og jeg lekte mye med den, og den lærte å leke med kattelekene alene. Nå har jeg den ute, men den leker fremdeles en del inne. Spesielt er den ivrig på å "drepe" kjøkkenmatten.....:D Den ligger sjelden der den skal :p Den "trimmer" inne med å springe som en gal frem og tilbake på gulvet, og opp i kloretreet sitt.

TattyTeddy sa for siden:

Vi har også en serilisert katt som nekter ut på vinteren og tildels på sommeren også..
Lever sine gode dager i vinduskarmen..
Skulle absolutt fått seg en slankekur, men veldig kresen..
har kjøpt for for lite aktive katter nå, men tror ikke det hjelper så masse

terry sa for siden:

Vi skulle hatt en "Veterinær-Torkil" her :D
En som kunne lagd en ketolyse plan for katter. Tror det blir litt for usikkert til at jeg tør å sette katta på ketolyse kur. Vil jo ikke lage plager for katta.
Men man kan jo prøve å veie katta, så begynne å ge ho mer fisk/kjøtt, kaskje 2/3 av dagens inntak i et par uker. For så å veie ho for å se om det har vært noen forskjell. Åssa 1/3 tørrmat da.
Eller blir det som å spise for mye karbo når man går på ketolyse? med det resultatet at man legger på seg.
Kanskje det hadde holdt å prøvd ei uke med fisk/kjøtt/vitaminer. Det er jo ikke mange kg ei katt veier så resultatet vil vel kanskje vise seg fort?
Hva syns dere om det? Andre forslag?

Photobscura sa for siden:

Jeg tror uansett at for mye unaturlig fôr for et dyr i form av stivelser ikke er bra. Men uansett, må dere ha takk for tips!
Jeg vurderer forresten å ha to katter ettersom både jeg og samboer har jobber, og det hender jo også at vi gjør andre ting om kvelden, sånn at katta ikke er ensom, selv om jeg i utgangspunktet hadde mest lyst på bare én.

katter er kjøttetere og kjøttetere lager glukose fra protein i mye større grad enn mennesker. De reagerer anderledes på karbo i kosten, med en annen toleranse og insulinapparat. Jeg ville ha gitt de i hovedsak animalsk føde...

Huldr sa for siden:

Tips til kattemat: Ta en (halv) blokk frossen sei og kok opp, slik at den tiner. Katten til familien min elsker det! Han kommer farende opp fra kjellerstua i brøkdelen av et sekund når man sier ordet fisssk ... :p

Rådyr (ikke rått, da) fra julaften gikk også ned på høykant. Ellers liker han ikke laks, og annen kjøtt og fisk får han dårlig mage av. Men det er jo ikke så rart, i og med at katter er skapt for å spise primært rå mat og ikke særlig mye salt.

Ellers er han utekatt og spiser fugl og mus (men spissmus lar han bare ligge, de er tydeligvis ikke noe gode :p). Da tror jeg ikke det er fullt så farlig om han spiser en del tørrfor også. Ellers vil jeg også tro at tørrfor har alt for mye karbohydrat for en katt ...

Lava sa for siden:

morsomt dette, men mine katter er så sære at

1. hannkatten spiser kun det han vil...
  2. hunnkatten leker seg gjennom livet, spiser fulger og mus, og har ett flott liv, hun er blank im pelsen (kull sort) og er lykkelig
  3. kattungen spiser det den får, også agurk...
    tror man skal være forsiktig med å lage "menneskemat" til dyr, de har en helt annen måte å spise på, og fordøye maten på.
    dette kan man lese rundt om.
    mine katter vil ikke ha rå fisk, og ikke laks, katter liker ikke rød fisk, sier noen.
    stekt makrell er max hos mine...

Imp sa for siden:

Artig tanke, men jeg tror man skal vurdere NØYE før man setter i gang noen som helst diett på katten uten at man har særlig kunnskap om hva en katt skal ha i seg. En dyrlege bør konsulteres, og det finnes mange dyrleger som er spesialiserte på katter.
Syns ikke man skal eksperimentere med dyret sitt på egen hånd, det vitner om mangel på respekt for liv mener jeg..

Fisk feks, er IKKE naturlig føde for en katt. Fisk inneholder magnesium, magnesium er den største synderen til urinveisproblemer hos katt, og da er det vel ikke så vanskelig å legge sammen to og to når man vet at urinveisproblemer hos katt er svært vanlig, og at katter er glad i fisk.

Jeg vet at det er gitt ut en bok ganske nylig, med oppskrifter til mat man kan lage både til seg selv og hunden/katten. Om dette er lavkarbo e.l, er en ganske annen sak..

Kula sa for siden:

Med utgangspunkt i alle de feite kjæledyrene man ser, tror jeg at dagens vanlige kjæledyrfor kan kalles et ekkelt eksperiment som viser at "ekspertene" mangler respekt for dyrene.

Den jevne veterinær vet akkurat like lite om dyrs metabolisme som fastlegen din kjenner til menneskenes. (Hederlige unntak finnes sikkert.)

Se hva kattedyrene som lever fritt spiser! Katter og hunder og gauper og ulver er kjøttetere og er enda mindre egnet til å spise stivelse/karbohydrater enn mennesker.

raptor sa for siden:

Dere glemmer en vesentlig ting her. Man KAN IKKE sammenligne huskatter og ville katter. Huskatter i Norge blir i gjennomsnitt 12-14 år gamle, mens villkatten kanskje blir 3-4 år gamle. Vi må tenke på tennene til kattene våre, de skal ha de lenge. Tror det er flott å vende katten til tørrfor av høy kvalitet fra de er kattunger. Kjøp for hos dyrlegen. Sant at ikke steinalderkatta ikke spiste nevneverdig mye grønnsaker, men den spiste mageinnholdet på dyret den drepte, og fikk derfor i seg endel grønntfor. Husk dessuten at vår fordøyelse ikke kan sammenlignes med en katts. Jeg har selv 2 katter, kastrerte hannkatter på 7 og 18 år. Ingen av de har vært overvektige. Men så har jeg alltid vært nøye med maten. De får bare kattemat, og ikke alslags godbiter. Den ene katta er veldig glad i rå sei, men tåler det dårlig og kaster opp. Ikke minst, alle katter skal drikke vann! Ikke melk, fløte eller kattemelk. Bruk sunn fornuft og følg kostholdsråd som dyrlegen gir, så holder kattene seg slanke.

arkine sa for siden:

katta mi elsker rå sei ,men det må være den first price ellers vil ho ikke ha

og kyllingfile stekt eller rå ,men gorme tunfisk er heller ikke dumt
også får ho tørrfor wiskas

å ho er helt vill etter baconsvor ,, da sitter ho nesten oppi posen

Grovsnus sa for siden:

Naboen hadde en sterilisert Mons, som var ganske så dryg. Hver dag når far min kom hjem fra sjøen så hadde han med fiske-rester til nabokatta.
En dag så sa nabofruen at hu var bekymra for Monsen, den ville ikke spise.
H.u hadde rørt sammen eggeplommer og fløte, men katta bare snusa på og forsvant (Under hekken hjem til oss, der vanka det både hode og spor. )
Så katter kan nok bli overvektig med rikelig mat og minimal mosjon.
Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

noli sa for siden:

Når det gjelder dette med tørrforet og at katter trenger det for å ikke få tannstein, stemmer det faktisk. Dere sammenlikner med ville dyr, men glemmer at våre huskatter svært sjelden fanger et stort dyr og spiser kjøttet rått, tygger seg gjennom skinnet og rensker beina fri for kjøtt. Dette gjør ville kattedyr. Dessuten; hva får dere til å uttale så skråsikkert at ville kattedyr ikke har tannstein?

Bulldog sa for siden:

Det er vel ikke mer avansert enn å gi katta hele kjøttstykker med skinn, bein, sener mm...

Katter vet jeg ikke, men jeg kan si så mye som at mine hunder, som spiser naturlig, ikke har antydning til tannstein.

Bulldog sa for siden:

Dette er feil, basert på gamle observasjoner av kadavre, hvor mageinnholdet har vært borte. Det har derimot vist seg at hverken ulv eller gaupe spiser innholdet, utover det som følger med når de spiser veggene på magesekken - altså svært lite.

Dette er helt riktig. Katten er skapt for å leve kun på byttedyr.

Jeg tror heller jeg ville spurt noen som ikke solgte tørrfor ;)

msplum sa for siden:

Jeg anbefaler deg absolutt å få to katter. Da holder de hverandre med selskap og det er som regel alltid én pus som vil ha kos :D

Så langt har jeg ikke funnet annet enn tunfisk på boks som godtas av mine tre. All annen fisk fnyses det bare av.

Apropos katter og fisk - jeg ble utskjelt til de grader av en dame på nett en gang fordi jeg gav kattene fisk. Katter var nemlig ikke fiskespisere, men kjøttetere. Jeg fikk beskjed om å gi dem biff...... :eek:

raptor sa for siden:

Eldre katter, som gamlekatta mi på 18, kan bli veldig plaget med tannstein. Grunnen til det, er at han har lite med tenner igjen og får derfor kun våtfor. Han må til dyrlegen og fjerne tannstein innimellom.
For hos dyrlegen er kostbart, men det har en bra kvalitet. Men det har og felleskjøpet sitt for og. Og til en mye billigere penge.

noli sa for siden:

I så fall må du jo gi katten rått kjøtt. En del katter vil ikke røre den maten fordi de ikke er vant med det.

raptor sa for siden:

Og huskatter som jakter og spiser mye mus og fugler, vil bli mer plaga av innvoldsmark enn de som spiser kattemat.

luringen sa for siden:

veldig som dette engasjerte da.,
Puser kan få fett, fisk og kjøtt ja. Men ikke bare fisk f.eks...pusen til naboen mistet alt håert..den fikk bare kokt sei.
Finns en del bra tørrfor, som også er viktig for tenner, tannkjøtt og skal være lite salter etc i pga urinveier. Har mistet en vakker kattegutt pga akutt nyre/urinveis/steiner/blokkering og det var IKKE hyggelig..
Tunfisk er flott pusemat da.Billig også. Tørrfor er basis til mine puser. Våtfor en nammis en gang om dagen.den eldste min var 18 år, som døde i fjor, de jeg har nå er 14 og 2 år. Katter er som folk, individer. noen legger på seg andre ikke.

Bulldog sa for siden:

Seriøst? Rare dyr... Men da må man bare venne den til naturlig mat fra den er liten.

Bulldog sa for siden:

Vil det si at katter som spiser tørrfor ikke jakter?

luringen sa for siden:

kastrererte katter jakter lite...hunkatter jakter nesten alltid også de steriliserte. her er det rene massakren innimellom. Med markkur minst 3 ganger i året..

raptor sa for siden:

Bulldog, klart katter jakter! Det er et dypt innstinkt hos alle kattedyr, uansett hvor forfinet de måtte være. Men de som har innekatter, har ikke det problemet med uttallige markkurer på kattene sine , som det vi med vanlige ute\innekatter har. Synes kort og greit at det blir for dumt å sette katta på atkins fordi den har blitt feit. Slutt å gi katta all verdens godbiter, og tilby et godt kvalitetsfor og rent vann. I kombinasjon med at katta har god anledning til mosjon, skulle det gjøre susen. Jeg har aldri hatt problemer med overvekt på mine dorske kastraret. samme gjelder for all slags kjeledyr. Med sunn fornuft, gjerne i kombinasjon med en prat med fagfolk, kommer man langt når det gjelder god dyrehelse på kjeledyr. Men våre kjeledyr er domistikerte, og har mye større forutsetning for å bli både eldre og friskere enn ville dyr nettop pga kosthold, medisiner osv.

raptor sa for siden:

Har misstanke om at bulldog liker en diskusjon,jeg.;) Men det er greit, for det liker jeg og.:D

noli sa for siden:

Tamme katter jakter langt mindre enn ville katter ville gjort, åpenbart nok, siden jaktinstinktet er sterkt bundet sammen med instinktet "jeg må skaffe mat" og tamme katter sjelden må skaffe mat. Det er ikke verre enn det.

noli sa for siden:

Vi mennesker har forøvrig også jaktinstinkter, men det er svært sjelden man faktisk merker noe til det.

Bulldog sa for siden:

Nja... Jeg reagerer bare på at dere mener at tørrfor (som består av ganske mye lettfordøyelig stivelse) skal være bedre for et kjøttetende dyr enn rått kjøtt.

Vektreduksjon har ingenting med saken å gjøre; det er ikke noe problem å overfore et dyr på råfor, akkurat som det er fullt mulig å "slanke" dyret på tørrfor, eller knekkebrød for den saks skyld.

Jeg mener at man skal gi dyr (og mennesker) den maten de er skapt for å spise. Katter er kjøttetere. Er det ikke bare logisk at de da skal spise rått kjøtt, innmat og bein?

Bulldog sa for siden:

Men hva har det med "tørrfor vs kjøtt" diskusjonen å gjøre?

Er det noen som vet hva tannsten er ? Hva tror dere skjedde med min tannsten etter å ha vært på lavkarbo og holdt meg unna mat som gir belegg på tennene ? Jo den ble sprø og så kunne jeg bare pirke den bort.....

Det er jo karboen som gir tannsten...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.