Okei, her er greia. Jeg er lei av å alltid få høre " Sandra, nu har nu lagt på dæ igjen" og aller verst er det selvfølgelig i julen.
Hendelsen som fikk meg til å steile, knekke sammen, men koste meg sammen med igjen og få nytt mot var kommentaren min bestemor gav meg lillejuleaften. " Sandra. Du treng å gå ned hvertfall 30 kg for å bli fin.". For å bli fin? Er ikke jeg fin nok? For å bli fin nok til hva da? Jeg er 19 år, er 179 cm høy, veier dessverre over 115 kg. Etter mye psykisk stress de to siste årene, der 2007 var bunnen av det ultimate helvettet, er det nå en tid for forandring. Ketolysekuren skal jeg nå prøve på en periode på 3-4 måneder og jeg har som mål å gå ned hvertfall 15 kg. Er dette for mye å håpe på?
Jeg går sammen med 2 venner av meg som også er mine naboer. Dette vil forhåpentligvis også styrke viljen og pågangsmotet. Men jeg frykter jeg blir å knekke når jeg ser brød. Her på jobb har vi 3 pauser i løpet av en arbeidsdag. Jeg er flink til å drikke vann, spise salat, egg, men dessverre også brød og pasta. Jeg vil kutte det ut. Jeg må kutte det ut. Kan noen hjelpe meg å sette sammen en måltidsplan? For jeg er så usikker. Planen er å starte fra den 08.01.
Med stor klem og respekt for dere som har greid det - og tro på oss som skal klare det
Du er ung, så teoretisk er forbrenningen på topp!
DU ønsker gjøre dette!
Du har støtte både IRL og her!
Det er et bra utgangspunkt!
Å lese i journaler og i underforumene her var det letteste for meg.
Det er viktig å begynne med en måltidsplan som gir deg nok kalorier hver dag. En STOR frokost av minst 25g protein (= 3 egg, eller 100g kjøtt), mye fett og bittelitt kh (som en grønn ting), en total på 2000kcal per dag i begynnelsen til du er godt inne i ketosen. IKKE GÅ SULTEN! Ha noe i veska som virkelig stoppe sulten. Om du må ha kokte egg i veska så gjør det. Ja, du kan spise mange egg på ketolyse. Det er hardt å snu hjernen om til at JA du kan spise bacon JA du kan spise kyllingskinn, men nei, ikke vanlig brød. Men det er ikke et tap, det skal jeg love deg! En plass uti andre uka går appetitten ned, du spiser til du er mett hele tiden uannsett.
Etter de første ukene kan du jo begynne med ziggylapper og sånt også, det er jo nesten brød...
Takk for oppløftende svar. Er det slik at jeg kan be om hjelp om jeg står fast eller noe? Ja, jeg har støtte fra de jeg skal ta kuren sammen med og jeg ser jeg har god støtte her inne, men problemet er at legen min støtter meg ikke og familien min tror ikke på meg. Mamma fokuserer på at jeg må "gjøre ett eller annet om jeg føler for det", men hun viser ingen interesse eller til å gi meg støtte. Det er jo flott? haha.
Ikke bry deg om hva andre sier til deg. Husk at du er en nydelig person uansett vekt. Det er bare du som bestemmer over deg, ingen andre. Og det viktigste er at du har det bra. :blomster:
Ja du kan finne støtte her inne, hvis du leser på siden så ser du at folk her virkelig bryr seg om at det skal gå bra for andre også.
Jeg er ganske ny her, men har prøvd lavkarbo/skaldeman før og vet at det funker. Flott at du har venner som støtter deg.
Hvis noen av min familie/venner kommer med kommentarer til meg som eg ikke synes noe om, sier eg at nå avslutter eg dette temaet, fordi det er faktisk eg som bestemmer hvem eg vil diskutere vekt, mat, og spising med. Eg er nødt til å sette grenser for andres innblanding, fordi hele temaet er så sårbart for meg.
Men eg forteller litt til de eg stoler på, ikke for å få råd, men fordi eg synes det er så spennende å være i gang at eg bare må dele litt av det med noen.
Har fått høre hele livet at eg må slanke meg, har tatt slankeoperasjon når eg var 18, men gikk opp igjen.
Poenget mitt er at nå er eg sjøl klar til å endre på matvaner, og eg gjør det for meg, ikke for noen andre.
Ønsker deg lykke til med det du vil.
Eg tenker at når noen kommer med sårende kommentarer, så handler det minst like mye om hvordan de har det med seg sjøl.
Jeg er helt sikker på at du er fin uansett, men det er vel ikke til å stikke under en stol at du vil ha mange helsemessige gevinster ved å gå ned noen kilo. Det kommer til å bli lettere å være deg.
Hei på deg:) Og velkommen hit. Bare det at du har tatt skrittet inn her er en seier i seg selv. Det er en start, og du vil snart bli helt avhengig av dette forumet. For meg gikk det som en lek mye takket være dette fantastiske forumet med de fantastisk flinke og kunnskapsrike "vennene" her:)
15 kilo er ikke for mye å håpe på, men det kan ta tid. Noen bruker laaaang tid på 10 kg, andre renner dem av seg på kort tid. Jeg er nok av dem som bruker kort tid, tok av 24 kg på 5 mnd. Men det viktige er å være realsitisk og tolmodig.
Jeg har aldri tenkt på kaloriene som er skrevet oppe her, bare konsentrert meg om karbene, passet på å få i meg nok fett og proteiner, og vann, masse vann!
Les boka GODT, bruk den som ett oppslagsverk, lær det hvordan kroppen fungerer, hvorfor du stadig går OPP i vekt etter endt slankekur, les om den onde sirkelen om igjen og om igjen... Dette har i allefall vært min reddning, når folk stiller spørsmålstegn ved denne kuren kan jeg glatt forklare slik at de mister haka;) Mange som slaktet denne kuren da jeg startet har nå begynt, der i blandt mannen min;)
Masse lykke til, bruk oss her så mye som du bare ønsker og trenger!:klem:
Jeg blir helt overveldet av å lese så mange gode og fine - ikke minst betryggende ord. Ja, jeg skal i gang, som ble nevnt ovenfor her, også pga. helsegevinstene. Jeg er fokusert og innstilt på dette, deriblant fordi jeg er forlover i et bryllup til sommeren og jeg har lyst til å smelte mange hjerter. :)
Jeg skal bestille boka (den som er på [url]www.ketolyse.no?[/url]), problemet er bare at jeg får ikke til å spise tabletter, jeg brekker de bare opp igjen. Hva inneholder de pillene - ev. er det mulig å blande seg en drikk av andre produkter?
Tusen takk for all støtte og positivitet ! Kjempeflott ! :D
Det er den boka, ja:) Det om pillene må nesten Torkil svare på,men jeg tør å påstå at det ikke er forsvarlig å gå på kuren uten NOEN form for tilskudd av vitaminer og mineraler?!?
Jeg e blodgiver og i den forbindelse fikk jeg vite at jeg hadde jernverdier i minimale laget, så jeg har fått en multivitamindrikke fra sykehuset som jeg skal benytte meg av. Tror du det vil være bra nok? =)
Så bra! La Torkil vurdere innholdet og se om det er det som trengs i det:) Bare ett tips fra ei som gikk dørken da hun lot være å ta tablettene en periode:rolleyes:
Dette var da en alldeles forferdelig uforskammet ting å si!!!
Og spesielt ille synes jeg det er fordi det kom fra din egen familie og fordi du er såpass ung som du er!
En ting er at det kan gagne deg å gå ned pga. helsemessige årsaker, men du er per definisjon voksen og din vekt og ditt utseende er det ikke et menneske som har en damn shit med!
:mad: :mad: :mad:
Nuvel... hvis du nå har bestemt deg for denne kuren, ville jeg absolutt, som nevnt ovenfor, gå til innkjøp av boka umiddelbart, og lese gjennom den før du gjør noe som helst annet.
Og jeg ville også gå til innkjøp av vitamintablettene, for de er spesielt sammensatt for denne kuren og med hensikt å veie opp for eventuelle mangler ketolysekostholdet måtte ha.
Forstår det som hun brekker dem opp igjen, siden hun skriver at hun ikke får til å ta tabletter. Ellers mener jeg å ha lest at pillene IKKE skal deles opp, må taes hele:confused:
Det er lurt å ta tablettene sammen med mat. Jeg blir dårlig i magen om jeg tar de på tom mage. Dersom du ikke klarer å svelge dem hele går det vel an å knuse de og blande de i maten evt løse de opp i vann/saft eller lignende. Veldig viktig med tablettene.
Ellers er det viktig å holde fokus på allt man faktisk KAN spise på denne kuren: Egg,bacon,rømme,kjøtt,fisk,ost,salami,skinke,creme fresh,løvstek,hamburger,salat,dressing,bacon svor .... osv.
Stå på og ikke bry deg om hva andre sier hveken om maten eller vekten. Bare vent til du ser resultatene av denne fantastiske kur....å det er en deilig følelse:D LYKKE TIL
Jeg skal sende en post til Torkil tenker jeg ang. de tablettene.
Ja, det er godt å se hva man kan spise, spesielt om det atpåtil er noe man liker. Jeg skjønner hva jeg kan spise, men ikke helt hva jeg kan lage måltider av,men det kommer seg sikkert. :) Fortsatt mange takker for fine ord, motivasjon og inspirasjon. :) Dere er så flotte
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.