< Tilbake til oversikten

Dere som har bakt litt. Brødhjelp.

SkinnyToBe sa for siden:

Jeg forsøker å lage mitt eget lavkarbobrød med utgangspunkt i noen oppskrifter jeg har funnet her inne. MEN, uansett hva jeg gjør så blir brødene klissete inni. Jeg får de ikke til å bli "tørre" og fine.
I dag stekte jeg isetbrød (etter isets oppskrift). Stekte det tilogmed i 2,5 timer, og brødet er fremdeles klissete nå etter å ha ligget til lufting en hel dag.

Hva gjør jeg feil? Hvilke ingredienser binder brødet sammen bedre?
(nå tenker jeg på det brødet jeg forsøker å komme frem til selv).
Jeg knuser linfrø og sesamfrø så de blir nesten som mel. Altså ikke noe vann fra bløting.
Mer egg? Litt ost i? Hva kan jeg gjøre for å unngå at brødet blir bløtt og klissete?

MorStine sa for siden:

Hm... Så rart. Isetbrødet mitt blir helt fint inni, men opplever det samme når jeg har bakt lollypopbrødet. Vet ikke hva som gjør det jeg. Følger du oppskriften til punkt og prikke? Jeg lagde isetbrødet i går og stekte det bare en time, var fint da:)

Liiiz sa for siden:

Jeg pleier å lage lollypops brød og av den oppskriften lager jeg brød i to former. Det er plass i en brødform, men da blir det for kompakt og umulig å gjennomsteke. Så mitt råd er å ta mindre deig i hver form.

Carbokiller sa for siden:

Jeg har heller ikke heldigvis opplevd klissete brød, men nå har jeg bare lagd Carbokillers brød. Men jeg vet at hvis man får resultater med stekt utenpå og rå inni så er det fordi ovnen din er for sterk i forhold til hva som står i oppskriften. Brødet blir ferdig utenpå men altså helt deig inni. Neste gang bruker du samme oppskrift, men når brødet er fint og brunt utenpå, legger du over metall folie på toppen og fortsetter å steke til samme temperatur. Den blir da ikke mere brent oppå men får de ekstra stekeminuttene som den trenger for å å blir bra inni også. Sjekk med en pinne (jeg bruker alltid sånne grillspidd trepinner til baking) om det er deig på pinnen når du tar ut pinnen. ER det ikke det, så er den ferdig.
Lykke til!

SkinnyToBe sa for siden:

Det gjorde jeg, men det funket ikke. Jeg stekte i en time, la på folie og stekte en og en halv time til. Fremdeles blødt brød...

Denne kan være svært relevant for meg. Jeg hadde veldig fulle former. Det ble litt for lite deig til tre brød, så jeg toppet formene og lagde to brød istedet. Skal prøve med mindre deig i hver form neste gang.

MorStine sa for siden:

Du husket bakepulver? Det glemte nemlig jeg en gang...

Eva sa for siden:

Jeg får heller ikke klissede brød. Jeg knuser ikke frøene, men lar de ligge i bløt en halv time ca, bruker alt - også ibløtsetningsvannet. Kanskje du bare skal ta litt mer kruskali i, og kanskje et egg eller to mindre...? Det er nok bare å prøve seg frem.

Lykke til.

MorStine sa for siden:

Jeg bløtlegger ikke frøene i det heletatt, men nå er det jo ikke de mengdene jeg bruker, sidenjeg bare har i litt i isetbrødet, ikke lollypopbrød.

Kanutten sa for siden:

Hvis jeg får klissete brød skjærer jeg hele brødet opp i skiver og legger alle skivene på ei rist. Disse ettertørker jeg litt i ovnen, funker megabra :p

Smula sa for siden:

Jeg lager for det meste sånne polarbrød med kruskakli, delvis fordi jeg synes det er morsomt med runde brød (mulig det gjør meg ekstremt lett å more, men hursomhelst...) og fordi de stekes på 20-25 grader nederst i ovnen.
Fort gjort.

SkinnyToBe sa for siden:

Jeg har aldri hatt problemer med lollypopbrødet, men iset og egne varianter blir ikke bra. Jeg har etterstekt litt på rist i skiver nå, så får det funke for denne gang. Frøs dem ned i skiver.
Jeg får prøve med mindre deig i forma neste gang.

Ullabulla sa for siden:

Jeg baker Lollypopbrødet etter oppskriften men bruker bare 6 egg og tilsetter 1 1/2 tsk natron. Steker ved 200 grader i 1 1/2 time midt i ovnen. Bruker silikonform.
Brødet blir helt perfekt og hever fint pga natron.

Torkil sa for siden:

Hei
EN annen ting som er viktig. Tilsett bakepulver/hevemiddel så sent som mulig og held røren i formene og stek med en gang, ellers eser hevemidlet av seg og det blir en klisskake.
Vennlig Hilsen
Torkil :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.