< Tilbake til oversikten

Amming og tabletter

Emmy sa for siden:

Skal starte på ketolysekuren nå, og har bestilt og mottatt både bok og tabletter.

Så kommer problemet: Det står i boka at hvis man ammer så skal man ikke ta tablettene. Jeg ammer kun 2 ganger i døgnet (noen ganger litt mer), sønnen min er 20 mnd. Bør jeg fremdeles la være å ta tablettene?

MorStine sa for siden:

Du skal ikke være i ketose når du ammer. Så det stopper seg jo egentlig selv da:) Grunnen til det er dette med miljøgifter og det at ketose er en såpass sterk påkjenning på kroppen at man har mer enn nok med å nære seg selv. Så mens du ammer bør du heller velge å gå på generell lavkarbo uten ketose og ketogen diett, heller fedon så lenge.
Vet ikke helt hva det er som gjør at man ikke skal ta tablettene under amming, men som med det meste annen helsekost, så er vel grunnen manglende forskning på om det går over i morsmelken og følgene av det vil jeg tro.

Hååer jeg ikke tok motet fra deg nå altså. Skrev bare det jeg har lært etter min tid på lakarbo:)

Megvel sa for siden:

Hei!
Jeg er Ammehjelper.
Det er rett som Morstine sier, det er ikke ok å være i ketose når man ammer. I tillegg til miljøgiftene, så kan barnet nekte melken (pga annerledes smak), og det er alt for tøft på kroppen din.
Atkins vedlikehold (60-90KH) er helt ok. Da lærer du å kutte sukkeret og spiser mye sunn mat! Evt Fedon/Lindberg. Sliter du med søtsuget så har du lov til de vanlige kromtablettene. Det har vi sjekka med NKA.
Jeg anbefaler forresten ofte at mor fortsetter på gravidvitaminene igjennom ammingen!

Emmy sa for siden:

Gjelder dette også selv om han nå bare ammes kun 2 ganger i løpet av døgnet? Og det gjør forsåvidt ingenting om han avviser puppen, han er såpass stor nå at det er greit å slutte snart.

Mayella sa for siden:

Han får jo i seg miljøgiftene som er i melka, selv om han bare ammes to ganger i døgnet.
Når du slanker deg og samtidig ammer, vil "slaggstoffene" føres med melka ut og over i barnet ditt. Derfor skal du ikke slanke deg betydelig samtidig som du ammer.
Men jeg er enig med de andre, start med å endre kosthold, og så begynn med ketolyse når du er helt ferdig med ammingen.

Lykke til

Torkil sa for siden:

Hei
Er det noen som har skikkelig dokumentasjon på det med miljøgifter og vektreduksjon ( les. lipolyse-tømming av fettceller)? Eller er det bare så mange som sir det, at det er blitt en sannhet? :confused:

Jeg pleier å anbefale å vente med ketolysekuren til barnet får annen mat i tilleg til morsmelken. Ketolysetablettene er helt trygge. De er godkjent av mattilsynet og inneholder vitaminer og mineraler som er godkjent til bruk i Norge, og mengdene overstiger ikke de tilladte grenseverdier.

Vennlig Hilsen
Torkil :)

Emmy sa for siden:

Takk for svar Torkil. Var akkurat i gang med å skrive et innlegg, lurte nemlig på om dette gjaldt alle slankekurer eller kun ketolysekuren?

Jeg har bestemt meg for å gjennomføre kuren, og startet seriøs i dag. Sønnen min er 1 år og 9 mnd, og puppen er forsåvidt kun kos for han om kvelden, altså ikke direkte nærinskilde for han nå lenger. Har også bestemt meg for å slutte helt med ammingen i løpet av jan/feb, synes han er mer enn stor nok til det nå :)

Megvel sa for siden:

Hei Torkil! Som lege kan du gjerne ringe til Norsk Kompetansesenter for Amming på Rikshospitalet og spørre dem der! (spesielt som ketolyseekspert, NKA ber om at fagfolk ringer dem og ikke lekfolk, slik at den riktige vitenen blir plantet hos dem og legene/jordmødrene/ammehjelperne derfor vet en gang for alle og dermed kan hjelpe folk senere også!) Det med tømming av fettceller, det har jeg fra Gro Nylander sine bøker (hun er min helt :D), du kan jo ringe henne, eller spørre dem på NKA?

Hva jeg har lært er at man ikke skal gå ned mer enn 1/2-1 kg i uka, og for de fleste så blir det for stort vekttap på ketolyse, spesielt i begynnelsen. For de aller fleste, spesielt om evt stoffskifteforandringer er blitt sjekka ut (det er jo vanlig rett etter fødselen, fikk selv den smellen) er det en unik mulighet til å få gå ned i vekt 500 og opp kcal over vanlig forbrenning da! Om man følger et greit Fedontype kosthold, og kutter ut kaker og annet sukkerdigg, så går de aller fleste ned. Har ei venninne som nå er 13 kg under startvekta før første graviditet, på bare langtidsamming! Atkins sier også at bare vedlikeholdskostholdet er ok for gravide og ammende.

Denne ressursen, kellymom.com, er en av de beste sitene for vitenskapsbasert ammekunnskap (den kan du greit bookmarke Torkil, der står alt som mammaene kommer inn med om amming! De har også liste over alle tilskudd), dette sier de:
www.kellymom.com/nutrition/mom/mom-lowcarb.html (se også lenkene)
I sum: Veldig nøye med å holde seg over 1800kcal per dag (er man ikke veldig lav så kan man sikkert være langt over det), veldig nøye med å drikke nok. Følge med på barnets bleier om det får nok melk, være var på brystvegring (vi ser det ofte når mor begynner på slankekurer og for hard trening). Og forsøke å holde nedgangen under 1kg i uka selvsagt. Personlig mener jeg tilskuddene er veldig viktige, man trenge antakeligvis mer enn vanlige folk av en del ting, så man må ta ekstra. Se lista over hva ammende mødre trenger.

Ja det gjelder all slanking.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.