< Tilbake til oversikten

Idag starter jeg på veien mot et lettere (og sunnere!) liv!

mor til 3 gutter sa for siden:

Hei!

Jeg er ny her! Har prøvd en liten periode med lavkarbo før (før siste graviditet), men nå er det full krig mot mine ekstra 20 kilo! Har tre gutter: 5 mnder, 3 år og 7 år! Har hatt hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme) i fire svangerskap på de siste 7 årene og har gått opp masse da kroppen endelig beholdt litt mat! Får et ganske spesielt forhold til mat når man kaster opp og går ekstremt kvalm i 30 mnder av 7 år!

Uansett, jeg har prøvd ketolysekuren et par tre uker før jul og merket at den gjorde underverker med hele meg, både psykisk og fysisk! Da jeg kom til jula og spiste "normal" mat igjen og alt det jeg liksom skulle ha savnet, smakte det ikke godt! Godteri, kaker mv smakte ikke som før, OG hva det gjorde med formen min er IKKE noe jeg vil kjenne på i en lengre periode flere ganger! Det er helt utrolig hvor mye vondt sukker fører med seg, og da tenker jeg spesielt på det psykiske! Jeg har iallefall funnet ut at sukker og meg er ingen god kombinasjon hvis jeg skal leve med et humør og et tankemønster som får meg gjennom dagen på en god og konstruktiv måte.....ikke etter at jeg har opplevd forskjellen uten sukker! Pga langvarig og kraftig kolikk på den minste gutten min, har jeg knapt sovet siden fødsel og har levd på sukker forå klare å holde meg våken. Det som ble den ultimate overbevisning om at sukker ikke er løsningen, er at jeg tross meget lite søvn, sykehusopphold med døgnoveråkning på sønnen min (5mnd gamle fikk RS viruset før jul), ikke veldig mange mårltider mv slapp helt unna hodepine da jeg gikk på ketoluysekuren. I tillegg tålte jeg bedre den minimale søvnen. Var trøtt, men klarte likevel å presse meg mer uten at jeg falt sammen! Vekttaper var bare en ekstra bonus!!

Et normalt balansert lavglykemisk kosthold med en kakebit en sjelden gang er målet etter endt kur!

Godt nyttår og takk til dere som tok dere tid til å lese dette!:)

indi sa for siden:

Heia og velkommen:)
Godt nytt år og lykke til! :)

Max sa for siden:

Velkommen, og lykke til!

Karbosara sa for siden:

Hei, og velkommen!

Det var mange tøffe opplevelser på en gang! Håper 2008 blir et knallår for deg!
Lykke til!

Gerd sa for siden:

Velkommen hit :D
[i][/i]
Og lykke til på ferden :heia:

:ja: signerer!!!

Eva sa for siden:

Hei mor til 3...

Ønsker deg all mulig lykke til. Her er mye god støtte å få, benytt deg av det. ;)

Godt nyttår!!:p

Torkil sa for siden:

Hei
Jer er så utrolig glad for at du nevner alle de positive sidene ved ketolysekuren og tar vekttapet som ekstra bonus. Det er en fantastisk innstilling som vil gjøre det mye lettere for deg å stabilisere vekten etter endt slankekur.
Lykke til
Torkil :)

MorStine sa for siden:

Hei og velkommen. Ser ut til at du har fått en knallstart på kuren, kjempeflott! Bruk forumet for det det er verdt, både til opp og nedturer! Lykke til!:klem:

Takk for at dere tittet innom innlegget mitt! :) Jeg har startet for fullt! Har hatt et par dager med kraftig hodepine, diare, kvalme mv, men tror det begynner å gå seg til nå! Sov allerede bedre natt til i natt (ja, det jeg får muligheten til å sove da;), babyen er rimelig urolig og sover maks et par timer i slengen!). Fikk vel 4 timers søvn tilsammen inatt. Luksus!:)

Lykke til til alle dere andre som skal ned i vekt!:) Det er ingenting som følelsen av å lykkes med å komme i form.......og ned i normal størrelse! Skjer mye både med kropp og sinn!:) Selv bare å ha klart å starte på ordentlig føles som en seier! Det å bestemme seg for å komme ut av dårlige vaner og føle at man virkelig tar vare på seg selv, er en utrolig god følelse! Selvverdet og humøret stiger,......... og vekta går ned!:)

Karbosara sa for siden:

Godt nytt år til deg!!!

Megvel sa for siden:

Hei og velkommen hit!!!
Her får man svar på alt!

Bare et lite spørsmål: Du sier du har en liten baby, ammehjelperen (joa, det er jeg) i meg må bare forsikre seg om at du ikke går i ketose OG ammer samtidig. For det kan være altfor tøft for din kropp og barnet kan nekte melka pga annerledes smak, pluss at alle har lagret miljøgifter i sitt eget kroppsfett, for mye av det skal ikke på en gang inn i babyen. Såkalt "fedonkosthold" eller Atkins vedlikehold (like sukkerfritt, noe mer karbo i form av fedonbrød og grønnsaker) er jo helt greit da!

Om du ikke ammer så er jo selvsagt alt bare bra for ketolysekuren...

Lykke til, dette funker som fy!

Hei!:)

Tusen takk for tips:), men jeg ammer ikke lenger pga langvarig brystvegring hos barnet, siden han var 4-5 uker (hadde stramt tungebånd som ikke ble klippet før han var 14 uker etter MASSE mas fra meg, og langvarig store spiseproblemer. Tenk, det måtte gå så langt at han sluttet å spise helt!!)!:( Han er nå fem og en halv måned og jeg ammet ham med masse styr til for tre uker siden da han ble veldig syk av RS-viruset! Da ble brystvegringen total (hadde lurt ham om natten i 16 uker samt melket meg om dagen) og var i tillegg for svak til å suge! Måtte få sonde og han fikk da i tillegg diagnose melkeintoleranse osv, osv!:( Har ammet de to andre i to år, så føles litt rart å kunne begynne å slanke seg når babyen bare er 5 mnder! Men, uansett jeg må jo bare se fordelene ved ,det selvom jeg veldig gjerne skulle ha ammet!:) Men, da kan jeg iallefall gå sommeren i møte med en liten en OG en slankere og sunnere kropp! Når jeg ammer går jeg ikke ned ett gram nemlig!;)

Uff, ble langt dette! Er ikke en kvinne av få ord!:rolleyes:

MorStine sa for siden:

Da skal du nok slippe å føle deg alene her;)

Karbosara sa for siden:

Oi!

Har opplevd RS på et barn, og at babyen har sluttet å spise fordi jeg ikke hadde melk selv, og det er ikke morro!!!

Håper at det tross alt blir en godt start på en "ny" tilværelse for dere. og at denne våren gjør dere godt på alle måter!

Megvel sa for siden:

Uffda! Den RS visa der er ikke første gangen jeg hører nei...

Jeg gikk forresten ikke opp i svsk (altså så snart babyen var ute var jeg tilbake til førvekta), men opp 10kg i amminga over 15mnd!

Flott kjempa iallefall! Lykke til!

"Litt utenfor tema":
Ja, lista er lang på utfordringer siden fødsel!
Gutten min hadde Kiss (stivhet i nakken/skjev nakke, se www.kiss-kidd.no ) i tillegg, noe som var medskyldig til kraftig kolikk i 14 uker (mange tilfeller av kolikk skyldes dette)!
Hadde uttallige behandlinger på ham (8 ggr hos kiropraktor, 2 ggr til manuellterapeut, ja, og ikke for å glemme uttallige besøk hos legen og helsestasjonen! Noe av redningen, 3 behandlinger hos osteopat!).
Har vært til behandling med ham igjen idag pga spisevegring, sugeproblemer osv etter RS viruset! Måtte prøve det fordi han måtte legges inn i løpet av få dager hvis ikke forandring!

På grunn av at legen ikke gjorde jobben sin (skal påklages til fylkeslegen) har gutten min slitt med stramt tungebånd, melkeintoleranse, urinveisinfeksjon pga for lite væske, blod i urinen pga for lite væske, forstoppelse, Kiss, Rs viruset i 3-4 uker før jeg skiftet fastlege pga ingen tiltak fra fastlegen vår osv osv. En dag, 2 uker før jul ,nektet jeg å dra til vår opprinnelige fastlege, og dro til en ny fastlegekanditat! Jeg turde ikke gå til ham i frykt for nok en gang bli sendt hjem med beskjed om at det var helt normalt og at det ville gå over! Gutten var grå, kald på hender og føtter og spiste og drakk ikke! Hadde blod i bleia og tisset ikke! Det endte med innleggelse i hui og hast! Babyen min var potte tett og hadde pusteproblemer, var i apatisk tilstand pga viruset og for lite næring, dehydrering og høy feber! Alt pga lege og helsestasjon som ikke tok meg alvorlig!!

Gutten min hadde gått tett pga viruset så lenge at han fikk diagnosen infeksjonsutløst astma!!

I løpet av en dag på sykehus var diagnosen: Melkeintoleranse, infeksjonsutløst astma og sekundær spisevegring! Den opprinnelige fastlegen min mente at d ikke var noe! Det var vanlig at unger skrek! Ja, selv babyen min, som jeg måtte bæres/holdes opptil 20 (alt fra 15-20 timer)! timer i døgnet i 14 uker, det var normalt! :nedfor:

Videre har jeg surfet på nettet for svar, lest og undersøkt, melket og pumpet meg, prøvd alt av flasker og tuter, gitt melk med sprøyte, kopp og skje osv, men ungen skrek og skrek! Hadde melk i massevis, levde på melkefri diett osv osv! Dette er bare deler av historien! Likevel reagerte gutten på melka! Når vi prøvde melkefritt tillegg og ungen ble roligere og fikk mindre luft, ristet legen på hodet :nei: og sa at blå resept fikk jeg ikke på den melka, fordi morsmelk er det beste! Han syntes jeg var rar som mente at barnet hadde det bedre på mindre eller ingen morsmelk! :_oppgitt:

Det viste seg at babyen reagerte på laktosen i morsmelken også! dette pga antibiotika jeg måtte ta pga infeksjon i keisersnittsåret etter fødsel! Legen sa at det ikke gikk ann! :nei:

Barnelegene på sykehuset var himmelfalne når de hørte en slik uttalelse, fordi midlertidig laktoseintoleranse pga antibiotikabehandling er vanlig, OG morsmelk er den melka som inneholder mest laktose av alle melkeprodukter!! Videre er forstoppelse er typiske tegn på melkeintoleranse og det er også kraftig og langvarig kolikk! Og, slik fortsetter det og fortsetter det! kunne skrevet en bok!!

Beklager igjen det lange og usammenhengende innlegget! Blir bare så engasjert!!:rodme: Vet jo at ketolysekuren er tema her! Skal ikke gjenta seg......tror jeg!:rolleyes:

Men, det kan jo ikke gå annet enn fremover nå! Mine historie er jo bare barnemat med tanke på hva andre foreldre og barn sliter med! Men, dette er mye av grunnen til at jeg havnet her, fordi jeg har tilnærmet levd på sukker i mange mnder for å klare å holde det gående! Problemet er jo at jeg ble veldig dårlig av det og ikke mer opplagt etterhvert! Smerter i kroppen, negativ og trist tankegang, opp i vekt mv!

Jeg psyket meg opp før jul og kuttet alt sukker! Helt jævlig opplevelse! Hadde voldsomme abstinenser! Spydde, svimte av mv, MEN, etter en ukes tid ble ALT MYE bedre!!:ja:

NÅ ER DET NYTT ÅR OG NYE MULIGHETER!:ja:

Megvel sa for siden:

Ojojoj, enda mere!
For et styr!
Det må være deilig at ting er funnet ut, og SÅ bra når man endelig blir tatt alvorlig. Som sagt, jeg har fulgt en del sånne saker (som ammehjelperstøtte, ja laktoseintoleranse er jo ganske vanlig...5% omtrent), kiss etc. Leser og skriver mye inne på et annet foreldreforum...

Mange mammaer går på en smell når alt er ok igjen (pass på deg selv ;) ), det er jo bare å forvente, en helt normal reaksjon!
Håper at sukkerkuttet er nok til at du forblir ovenpå! (ellers er det å komme seg til din nyervervete lege sporenstreks, det er mye enklere å fikse tidlig enn når du har gått helt til bunns!)

Lykke til enda en gang!

Cec sa for siden:

Hei:) satt og leste innlegget og måtte bare skrive litt...
Jeg har to gutter, en på litt over to år og en på 10 mnd.... Og kjenner meg bare så vanvittig igjen i dine problemmer.... var som om jeg kunne skrevet det selv, enda ikke dette hadde noe med ketolyse..hehe...

Føstemann ble tatt med sugekopp pga at han bla var en stjernekikker og fordi jeg lå 40 timer i rier uten at ungen kom... så ble det dårlig hjertelyd og ut måtte han fort... veldig fort.... det som skjedde var at han fikk kiss syndrom, fant ikke dette ut før han var 6 mnd, jeg var førstegangs og ganske ung, 24 år og fikk beskjed om at unger skriker, sånn er det bare...Etter flere behnadlinger så har han blitt helt fin. Litt skjev i hodet enda... men håret dekker jo dette så fint,bare jeg som ser det...

Så kom andremann...jada... tenkte at det kunne jo ikke bli noe værre enn det var med førstemann... For å lage en historie kort så, skrek han døgnet rundt fra han var 3 uker til han var 8 mnd...og det er ikke tull engang... Jeg sluttet å amme når han var 4 mnd fordi jeg mistet all mat pga at jeg var så sliten...jeg fant bleier i kjøleskapet, jeg fylte diesel på en bil som ikke skulle ha det, jeg sovnet på foreldremøtet i barnehagen... ja historiene er lange.... hehe.. til slutt kontaktet jeg alternativ behandling etter ingen hjelp av helsestasjon, fastlege osv... og jada... han tåler ikke melk... til de grader... jeg fikk en ny unge jeg på 3 dager.. han er nå 10 mnd og bare verdens snilleste unge... sover og sover....

Så ja, kjenner meg veldig igjen...Minstemann var også veldig mye syk, han fikk falsk krupp, ørebetennesle når han var 4 mnd, og dette er veldig vanlig med luftveis sykdommer hvis man ikke tåler melk... merkelig hvordan ting henger sammen.

Ønsker deg lykke til på ketolyse... en fantastisk kur... jeg er nesten i matcvekt nå etter jeg startet 1 okt med et par sprekk....

Karbosara sa for siden:

Kommer dere til å fortsette med Osteopat?

Veldig bra at du sier i fra!!

Må si jeg har vondt av dere nå...

Og jeg må jo si at jeg sitter med klump i halsen! Opplevde selv å bli kalt hysterisk av helsesøster fordi jeg ville veie jentungen før og etter hun fikk melk av meg, for jeg følte at hun skrantet...Vi kom til legevakten for 3.g med henne godtok de til slutt at hun hadde RSvirus og ble innlagt et døgn før vi så bedring...greia var at hun gråt litt for kraftig til å være syk...:realmad: Sånne leger og helsesøstre burde få vite hvor mye skade de gjør mot mødre som kun vil det beste for barna sine!!!

Vet du; Det gjør da ingenting om du skriver litt om det du har opplevd! Hadde det vært meg, ville jeg vært lettet over å kunne tømme hjertet mitt litt!!!:ja: Men det kan jo være en fin anledning til å starte din egen journal, så kan du skrive akkurat hva du vil uten å føle på at du "bare" skal prate om ketolyse og mat. Jeg besøker deg gjerne der, og du må gjerne komme til meg og snakke om ting som ikke er og er matrelatert også!:blomster:

Vet ikke det, akkurat; hadde det vært meg, hadde jeg knekt i to mye før dette!

Jepp!

Uff, ja da har du slitt! I
kke alle som burde jobbet i helsevesenet! Det burde være mye lavere terskel for å utrede barn! Foreldre kjenner barnet sitt best! det eksisterer altfor mye arroganse og bedrevitere blant dem som egentlig burde lyttet! De burde tatt henvendelser fra mennesker som kommer med plager som en utfordring i retning avå hjelpe, ikke avskrive de uten å ha gode holdepunkter for det!! Dette især når det er små maktesløse barn inne i bildet! ja, det er ikke uvanlig med luftveissymptomer på de som har melkeallergi og melkeintoleranse! Dette, som du selv vet, at melkeproteinene irriterer slimhinnene og stimulerer kroppen til å produsere mer slim! Håper du slipper mer styr nå, og at den fine trenden med en rolig unge fortsetter;)!

Gratulerer med flott innsats med ketolysekuren også, og lykke til videre ned til matchvekt!:)

Karbosara
[b][/b]
Jeg må si at jeg synes det høres ut som du har fått din del av utfordringer i forhold til helsevesenet også, med tanke på hva du skriver angående jenta di! helt utrolig at det kan gå ann!!:eek:

En helt annen sak! Jeg har også bodd i Fjerdingby! Bodde der fra februar 1999-mars 2003!:)

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese og svare på det lange innlegget mitt!:)

Og, vi "snakkes" helt sikkert!;)

megvel og morstine!

Tusen takk for svar på innlegget mitt!:)

Karbosara sa for siden:

Hei, og god...ettermiddag heter det vel nå!;)

Har endelig fått satt meg ned med en kopp kaffe, etter å ha styrt med gutta mine. Storesøs er på skolen, og Smurfen er 9 mnd og hjemme med meg, mens han i mellom på 5 er hjemme med feber og hoster...

Smurfen er snørrete og jeg fryser...har endelig fått fyrt i peisen og spist frokost...:eek:hvor ble formiddagen av sier jeg...den bare forsvant...noen ganger rekker jeg liksom ingenting...jammen godt men ikke behøver å ha noen agenda for dagen...;)

Du flyttet fra Fjerdingby ca et år etter at vi flyttet hit. Vi kom hit i 2002, og trives veldig godt!

Ha en fin dag!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.