< Tilbake til oversikten

Kortison?

Megvel sa for siden:

Må på full pinne for astma-bronkitten her... Dypdykk i medisinskapet. Jeg har sånt liggende, for å ikke måtte gå til legen hver gang. Fant tilogmed en Cipro fra gubben, da slipper jeg forhåpentligvis ER her borte i USA... Ikke så greit å fortelle en turnuslege at NEI, apocillin biter ikke på denne jenta...

Begynte på 20mg (per dag) kortison i går, og selv om jeg er "flink" så er jeg bare på hengende håret i ketose. Er det normalt? Dette er en nedtrappingsdose, 20-20-20-15-15-15-10-10-10-5-5-5...

Andre som har erfaring med Singulair i ketose? Bortsett fra det med at ketostixen ikke samarbeider :p og de fantastiske drømmene så vet jeg liksom ikke hva jeg skal forvente her. Det vanlige søtsuget er ikke der da...

Vil gjerne høre erfaringer fra andre!!!

Nannah sa for siden:

Jeg har (bank i bordet) på de månedene jeg har vært på lavkarbo ikke behøvd
kortisontabletter en eneste gang !! Jeg begynner dagen m slimobiliserig(om nødvendig) ventolin, så når den funker, serevent og airobeck, airobecken er eneste
kortisonsprayen jeg tåler, mister fort stemmen av de andre.
Har hatt et bra år med astmaen...var innlagt på Glittre klinikken for noen år siden,
det hjalp meg veldig m mestring av egen sykdom og egenbehandling.
Har hatt perioder der jeg har vært sjuk mer lr mindre året rundt dvs forkjølse altid endte med kortison. Nå i høst har jeg vært lite plaga synes jeg.
Anbefaler deg å ta kontakt med Glittreklinikken og spørre der.
De har mest komputanse i landet på Astma og luftveissykdommer.

Lykke til:)

:klem:

Megvel sa for siden:

Takk Nannah!
Jeg får sjekke med dem når jeg kommer til Norge i Januar...
Akkurat nå er jeg i USA, og gidder IKKE eksperimentere med systemet her borte nå... Tar symbicort hver dag (morgen og kveld), allikevel kom dette nå... Grr. Får håpe det gir seg!

Nannah sa for siden:

Har du sprøyter du kan sette selv? Kan være greit å ha...

Megvel sa for siden:

Har prednisontabletter i bøtter og spann i husapoteket. Aldri brukt sprøyter, nei...

elied sa for siden:

20 mg Prednisolon daglig er sannsynligvis en for liten dose hvis du har en kraftig astmaeksaserbasjon. Mange lungeleger anbefaler doser på 30-40 mg Prednisolon i opptil 14 dager. Når du tar Prednisolon over en såpass kort periode (10-14 dager), trenger du heller IKKE å trappe ned. Hvis du samtidig mistenker bakteriell luftveisinfeksjon, kan du ta antibiotika parallelt. Vanligvis anbefales Doxylin 100 mg x 2 første dag, deretter 100 mg x 1 i ti dager. Viktig at denne tas sammen med mat. Et annet alternativ kan være Klacid OD 500 mg x 1 i ti dager. Ciproxin brukes ikke ofte til behandling av luftveisinfeksjoner og astmaeksaserbasjoner i Norge, fordi det skal være et reservemedikament når annen antibiotika ikke fungerer, og selvsagt fordi man er redd for resistensutvikling. Dessuten har både Doxylin (tetracykliner) og Klacid OD (makrolider) en bedre resistensprofil overfor luftveispatogener. Mange leger er villige til å skrive ut Prednisolon- og Doxylin-kurer til egenbehandling hos personer med kjent astma.

For øvrig vil jeg sterkt anbefale at du trapper opp inhalasjonssteroider ved astma. Symbicort er spesielt godt dokumentert ved infeksjonsutløst astma, og man kan trygt øke dosene langt utover basisdosene ved tegn til luftveisinfeksjon. Søk på Google etter konseptet Symbicort SMART. Dette gir totalt sett en mindre kortisondose enn tablettbehandling med Prednisolon, også fordi bare 25-30 % av kortisonet i Symbicort absorberes fra lungene. Dette er selvsagt en fordel når man ønsker å gå ned i vekt. Ofte kan økt dose Symbicort være nok ved astmaeksascerbasjon.

Du spør om noen har erfaring med bruk av Singulair når man er i ketose. Jeg har brukt Singulair lenge som fast forebyggende behandling mens jeg har stått på et lavglykemisk kosthold. Jeg bruker ikke ketostix og måler om jeg er i ketose, men jeg har et lavt karbohydratinntak. Jeg ser heller ingen grunn til at det skulle være problematisk når man står på ketosediett, men forhør deg gjerne med en lege/ernæringsfysiolog om dette.

Megvel sa for siden:

Takk for kjempebra svar, den der lagrer jeg!!!
Jeg har prøvd 40mg startkur med kortison en gang, og det er helt forferdelig når det står på. Det er som å ha tre-fire øl innabords til enhver tid. Er helt pussa samt lett aggressiv og skal krangle om alt... huff. Tror jeg må få meg en bedre behandlingsplan når jeg kommer hjem, ja.

Nannah sa for siden:

kortison påvirker ikke meg i det heletatt...føler meg alltid mye bedre på det jeg...snålt!!

Megvel sa for siden:

Ja det virker forskjellig på alle tror jeg. Vi har en gammel tante i familien, fra beste vestkant, som har en historie om å ha skjelt en stakkars postfunksjonær huden full, fordi hun fikk frimerker med Noreg og ikke Norge på... Sånne, helt full-pinne, små irritasjoner (for henne uten medisin), kan gå helt i vinkel for meg og... Ikke lurt å tulle med meg på jobben da, nei!

Nannah sa for siden:

hahahaha...høres ut som meg når jeg er pre-mens:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.