Jeg satt her for noen uker siden og så på mannen som gaflet i seg en troika, og begynte å tenke på om det ikke skulle la seg gjøre å lage en lavkarbo-utgave av noe lignende. Så jeg grublet litt, og så prøvde jeg. Og det ble kjempeflott resultat!
Sånn gjorde jeg det:
Kledde en liten formkakeform med plastfolie.
Marsipanlaget: Klemte ut ca 50-60 g sukkerfri marsipan til et tynt lag i bunnen. (Jeg brukte Anton Bergh)
Trøffel-laget: Lagde trøffel etter en oppskrift i en bok, men var ikke fornøyd, så jeg måtte endre litt. . .
1/2 dl fløte - kokes opp
Smelt ca 65-70 g 70% kokesjokolade i fløten
Ta av varmen, tilsett litt Splenda (1 ts?) og litt kakao (ca like mye?)
Og så min egen tilsetning: ca 40 g usaltet smør.
Rør til smøret er smeltet, avkjøles deretter i vannbad til den "samler seg" og tykner litt. (Det smøret så veldig lenge ut som en dårlig idé. . . det fløt og fløt!)
Så smurte jeg et lag over marsipanen.
(Hadde mye trøffelmasse igjen, så jeg satte den med teskje på en tallerken med plastfolie og hev dem i fryseren en stund, ble gode sjokoladebiter.)
Gelelaget: En pk Heistad bringebærgele, rørt ut i ca 3/4-1 dl kokende vann. Her måtte jeg røre godt og lenge! Ventet til den var kald og helte den over resten. Satte i kjøleskap til dagen etter.
Så tok jeg den ut og skar den i biter - og den hang faktisk sammen, det var det jeg hadde lurt mest på! Lagde overtrekkssjokolade av 70% kokesjokolade og litt cocosa (ca 50 g og 1/2 ts) og smeltet i vannbad. Snudde geletrøflene i sjokoladen med to gafler, satte på matpapir og så i kjøleskap.
Og de smakte faktisk bra riktig - ikke så søt som originalen, men det ønsket jeg heller ikke egentlig. Man kan jo alltids søte mer om man vil. Geleen var litt vel seig, men den smakte utmerket.
Oops, I did it again. Fjorårets geletrøfler var så vellykket at de var selvskrevne på listen over det jeg skulle lage i år. Men nå har jeg oppdaget at man ikke skal endre på noe som funker.
I år fikk jeg ikke tak i Anton Berg marsipan, så jeg brukte Cavalier. Den smakte litt annerledes, ble ikke helt rett, synes jeg.
Så skulle jeg lage en kjappversjon av trøffelen, med bare smeltet sjokolade og smør. Den ble for så vidt ikke så ille, men den ble annerledes, da. Jeg brukte heller ikke 70% kokesjokolade, men Cavalier mørk.
Geleen i år var ikke Heistad, men en jeg hadde kjøpt i England. God, men den hang ikke så godt fast i trøffelen, så jeg vet ikke hva som ble galt.
Til slutt lagde jeg overtrekkssjokoladen av en blanding av Cavalier mørk og 70%, men så hadde jeg nok i litt vel mye cocosa, for jeg ville gjerne ha den blankere. Den ble veldig tynn da. . . Dekket ikke så godt.
Men pytt, det smaker garantert bedre enn ingen geletrøffel. Og neste år gjør jeg det slik jeg gjorde det i fjor!
Resten av overtrekkssjokoladen hev jeg et par gode never blandede nøtter oppi og rørte rundt. Julegodter det og!
Lag marsipan sjøl, det er kjempeenkelt. Kan du steke speilegg, kan du lage marsipan;) Og den blir 10ganger bedre enn Anton Berg, som er god i utgangspunktet;)
Laget disse nå i kveld - WOW :heia:
Brukte cavalier marsipan og mørk sjokolade fra sukkerfritt. Brukte ikke kakao, men litt splenda. Fyttekatta det var godt :D Smakte som ekte troikasjokolade. Nam, nam...........
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.