Hei
Er det noen av dere som driver med vibrasjonstrening? Jeg har kjøpt meg en vibroplate og jeg kjenner virkelig at det tar på. Blir faktisk svett, andpusten og litt sliten av øvelsene.
Men det hadde vært alright å høre om det er noen som har erfaring fra denne type trening. Jeg har bare holdt på i litt over en uke, så resultatene viser seg ikke helt ennå, men småstøl blir jeg.
kan ikke svare av erfaring enda- får faktisk min egen om ett par dager... men ei venninne har veldig god erfaring... ho gikk ned og fikk fastere kropp... men ho sa at det tok ca ett par uker før ho merket noe endringer.... men det beste var at ho fikk bedre søvn, mer energi og bedre humør.... jeg for min del mener at ho har fått mye flottere kropp ( kanskje derfor jeg har blitt påvirket hehe)
Jeg bruker den til å trene magen og noen andre øvelser ett par ganger i uka, med bra resultat. Six-packen er tilbake igjen, etter noen år i "dvale". Skal være veldig bra for blodsirkulasjonen og kan også brukes til å massere ulike muskelgrupper på en effektiv måte.
Min vibroplate heter Abelica (eller noe sånt). Jeg bruker den til mage, rumpe, lår og overarmer annenhver dag. Jeg slenger også rumpe og lår på den etter trening for å massere, hørte noen sa at den var veldig bra mot celluitter.
Jeg trener det, men i studio har ikke plate selv..:(
Det er veldig effektiv styrketrening og gir kjempe mye resultater.Det skal være best kombinert med lavkarbo:_punk:.Anbefale på det sterkeste!!!!!! eneste minus er abonamentspriset:confused: www.vibe-easytrain.no/
Ja, man står i ro på platen mens den vibrerer, men man skal stramme musklene. F.eks en mageøvelse hvor du sitter på rumpa på platen, bena og overkroppen oppover, man sitter som en V, du strammer magemusklene mens platen vibrerer. OHH det kjennes!!
Leste at musklene trekker seg sammen 30-50 ganger pr sekund mens man står/sitter på platen og da innbiller ihvertfall jeg meg at det skjer noe.
Min vibroplate var på tilbud til 1999,- nedsatt fra 2500,- man får helt sikkert kjøpt kjempedyre, men til hjemmebruk holder det sikkert med en mindre/rimeligere variant.
er VELDIG fornøyd med den... til og med gubben min prøvde den og han sa at det var helt utrolig.... jeg har alltid tenkt at sånn maskiner er pengeslukere... men denne falt jeg for! og det er hærlig å ha gangsperre :D
Ehm, ikke for å være veldig negativ eller noe, men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan dette skal kunne fungere. Er det noen som har info om/linker til studier om denne type trening?
må si meg veeeeldig enig, serdeles skeptisk? har enda til gode å lese noen plass at dette skal byttes ut med "vanlig" trening.. så stoler lite på reklame for produktene. noen som har erfaringer, og kan fortelle mer?
Jeg trener utholdenhetstrening og bruker vibraplaten som et suplement til dette. Jeg synes vanlig styrketrening er veldig kjedelig, så for meg passer det utmerket med 10 minutter 3 ganger i uka. Resultatene er kjempebra etter min mening og til mitt bruk.
Litt subjektivt, men mener det står en del på vibraplate.com med link til en del uavhengige tester. Jeg fant hvertfall en bra artikkel på den siden da jeg kjøpte min for et halvt års tid siden.
Ikke for å helle malurt i begeret altså men...:cool::cool:
Personlig venter jeg noen år med denne typen trening for å se hva som skjer med andre.
I følge diverse arbeidsmiljølov-greier så skal ikke folk drive med arbeid med sterke vibrasjoner over lenger tid, siden det kan lede til Raynaulds fenomen, der man får nedsatt sirkulasjon i fingre og tær (blant andre). Mange jenter har jo disse kalde hvite fingrene på vinteren der det gjør skikkelig vondt å få dem varme igjen. Har man sånn bør man ihvertfall holde seg borte. Fenomenet er også ikke uvanlig blant ammende (puppa er en annen kroppsdel som stikker ut!), og DET er vondt det. :eek:
Som sagt, jeg vil gjerne vente noen år og se om dette fenomenet dukker opp hos alle andre først...
Og de beste situpsene er vel de som blir gjort. Om det er på vibraplate eller på gulvet. :D:D
Jeg ville også sett dette litt an.
Kroppen påvirkes på mange måter og å tukle for mye med kroppens signaler kan ha sideeffekter. Mobiltelefoner feks. Folk har vel så mye trøbbel med lavenergi påvirkning. Mobilsignalene virker som nerve og hjernesignaler og kan gi ulike sideeffekter. Å se flashende bilder på TV kan trigge epilepsi. Å stå for mye på en vibrasjonsplate ? Normalt ?
Jeg anbefaler helt vanlig trening (styrke, kondisjon, gå, sykle, svømme, etc). Det er kanskje hardt for den som ikke er vant med det, men det er utrolig fint å ta med seg den evnen til å tåle litt ekstra i dagliglivet. For å øke forbrenningen er det ikke så mye som skal til. Bare det å få til 20 min hver dag får forbrenningen opp og den holder seg slik en mange timer. Hvis man virkelig vil øke forbrenningen anbefaler jeg å komme seg ut litt 2 ganger pr dag. Ikke lenge, feks bare 15min og bli litt sliten morgen og kveld. Da vil forbrenningen bli høyere 2 perioder pr dag. Gjøre forskjellige ting. Og hver dag, en eller annen aktivitet. Man blir fort vant til vanen...
Selvsagt skal ikke vibraplate erstatte det å komme seg ut å trene, ut på tur med familien eller som en lettvint løsning i en stressende hverdag.
Jeg trener 5-7 dager i uka og for mitt bruk, er 3 økter på vibraplaten i uka optimalt. Ikke har jeg fått noen mystiske sykdomer, syndromer eller andre skavanker, enda... Det jeg er aller mest fornøyd med er at jeg har mere deffinerte magemuskler enn noen gang. Uansett antall sit-ups, klarte jeg ikke det samme. Nå skal det også sies at jeg har endret kostholdet også da, men vibraplaten forblir i mitt treningsprogram hvertfall.
Oi! Høres imponerende ut! Nå ble jeg nysgjerrig! Kan ikk dere som har denne maskinen rapportere etter en noen ukers bruk? Hvis dere ikke allerede har brukt den da :) Ble veldig interessert jeg!
snart en uke her... kommer til å rapportere videre .... har gangsperre i armer og ben.. rompa og lårene mine har blitt fastere... men måling og sånt tar jeg ikke før etter jul .. vil har litt mer tid på vibroplaten før jeg tar målinger....
Ok. Jeg har lest til øyet ble stort og vått nå, og finner ingenting som tilsier at denne type "trening" er bedre enn konvensjonell styrketrening. Tror jeg hadde brukt pengene på et par nye gåsko i stedet. Men det trenger jeg ikke, for jeg fikk til jul :D
Håh!!!
Lett påvirkelig (Lokkebiff you know :o ) som jeg er (:flau:) tror jeg nesten at jeg må ha en slik sak!! :ja:
...problemet også her, er å få sambo til å skjønne at
"denne virkelig er bra, og den kommer jeg til å bruke"
For det har han jo hørt før, om både romaskinen, steppemaskinen og magetrimmer`n som allerede står her.... :o
Men omså, jeg vet hvordan jeg kan overtale ham....:D :cool:
vet noen om noen knalltilbud på slike nå om dagen?
har akkurat kvittet meg med noen av mine velmenende maskiner som sto og støvet ned i heimen!!
Jeg har og hørt flere som har positive erfaringer med disse...
Sjekk denne. Ikke se deg blind på pris på en vibraplate, for det er store forskjeller i kvalitet. Europris hadde en til 990,- for en stund siden som vistnok ikke var i nærheten på kvalitet.
Nå er det en stund siden denne har vært oppe. Jeg er en av de som har fulgt med denne og venter spent på flere brukermedlinger. Jeg har nesten bestemt meg for at dette er det rette for meg, men vet ikke riktig ennå.
Det som virker fristende er at det virker som man må bruker lite tid for å oppnå det samme som vanlig styrketrening gjør. 10 minutter vanlig styrketrening er ikke så veldig effektivt. (selv om det er mer effektivt enn 0 minutter). Det jeg lurer mest på er om det er veldig tungt?
Nå snakker ikke jeg kroppsbyggerdefinert, så det blir jo egentlig et spørsmål hva man mener med deffinert. Jeg har hvertfall hatt bra resultat, så får bolepåhelsestudiomedaltforstoroverkroppiforholdtilresten-gutta mene noe annet :)
Nei, det er fullstendig umulig å trene en muskel "definert". Definisjon avhenger ene og alene av hvor mye fett som dekker muskelen, enten man er maratonløper eller kroppsbygger.
Her står å lese; at hvis dette skal ha positiv virkning, må bunnplaten også bevege seg, opp og ned, sidesvis osv, for at kroppen skal ha utbytte. ved vanlig bunnplate, hvor den bare vibrerer, og ikke løftes, blir det veldig stor belastning på knær og det er uheldig på lang sikt.
har en slik maskin hjemme, som jeg har arvet fra en som fikk vondt i kneet av den, og ikke tør bruke den mer. har selv bare prøvd ett par ganger og ikke over tid.
skulle ønske den virket, og at jeg gadd prøve det ut.
skal uansett være god som massasje på kroppen.
mer skeptisk til all denne ristingen.
lykke til, og gratulere til de som har hatt utbytte av dette! litt misunnelig
Det finnes sikkert alt for lite dokumentasjon på denne typen trening og eventuelle langtidseffekter på skader etc. Jeg har ikke opplevd noe ubehag enda, men det skal jo sies at denne vibreringen er ikke akkurat normal for kroppen.
Men jeg er hvertfall ikke redd for å prøve noe nytt og konklusjonen er: so far so good
Så får det bli opp til andre og prøve eller la vær
[quote=Bulldog;383373]Prøv å supersette markløft og dips kontinuerlig i 10 min og si at det ikke er effektivt... :geip:
Jeg tror du overvurderer noen av oss stakkarer som er her inne. Jeg har ikke peilig på hva markløft og disp er og ser for meg at det er noe jeg umulig kan gjøre hjemme på stuegulvet. Jeg er på dette forumet fordi jeg er overvektig og en av grunnene til det er at jeg er helt utrent. Setter stor pris på svar på mine spørsmål, men svaret bør ligge på samme nivå som spørsmålet.
:mad:
Jeg har forsøkt vibrasjonstrening hos fysioterapi og det som jeg synes er mest spennende er at mine kroniske smerter blir borte for stund ved bruk av denne. Det betyr at det er impulser fra muskler og ikke smerteimpulsene som styrer akkurat da og ikke omvendt som vanligvis.
Jeg har blitt anbefalt å kjøpe en fordi man vil bruke muskler som man, ihvertfall jeg, ikke bruker til daglig og som må trenes opp, slike lamme/uvirksomme muskler mener fysioterapauten min at vil ha god hjelp av dette.
Min erfaring med vibrasjonsplaten, nå etter ca 1 mnd bruk er god. Armer, mage og lår er mer muskuløse. Spesielt lår- og overarmsmusklene er mye mer definert. Jeg syns også at "grevinnehenget" ikke rister så mye som før. Når jeg nå løfter låret så ser jeg to muskler, litt teit forklart men ... En muskel på innsiden og en muskel på utsiden, noen som skjønner??
Syns også at magen kommer seg, men det tar nok litt lenger tid. Jeg kjøpte denne maskinen mest pga at jeg trenger styrke i overkroppen (etter en ryggoperasjon), men når den virker på resten av kroppen også så er jeg fornøyd. For ryggen så tar jeg "planke" øvelsen, og det tar mye mer på når jeg bruker platen enn når jeg tar den på gulvet.
Må si meg enig med Bulldogg (?) og megvel her - svært skeptisk. Det høres vel og bra ut - bare stå på en vibrerende plate noen minutter hver dag og bli fit as a fiddle...og "late meg" kunne bli svært fristet, men fornuftige meg sier at what souds too good to be true usually is. Skjønner ikke hvordan dette apparatet skal kunne erstatte f.eks. vanlig styrketrenig bare ved at man står opp og ned på en plate. At den kan hjelpe på stive muskler ok, men at den kan erstatte øvelser som knebøy , markløft og latrow bare for å nevne noen tror jeg rett og slett er BULLSHIT av den enkle grunn at for å trene en muskel må man bruke den muskelen slik den er ment til å brukes - altså i den bevegelsesbanen den fungerer best.
Syns det er skremmende hvor lett folk lar seg lure av lettvinte løsninger - mange fordi de innbiller seg at da slipper de å jobbe for resultatene. Det blir som raske løsninger for å bli kvitt de ekstra kg - svært mange her inne vet godt at små piller og pulverkurer ikke virker på sikt. Samme som å tro at man kan tjene raske og lettvinte penger - på sikt viser det seg ofte å ikke være så lurt.....
som et suplement til vanlig trening - ja kanskje...men som erstatning - no way.
Og en annen grunn til å være skeptisk er det som megvel nevner her - kraftige vibrasjoner over tid kan gi nerveskader og andre plager.
Men men ...folk får gjøre som de vil. Jeg vil heller være i stand til å løfte TUNGE ting :)
Ok - vanlig trening er ikke alltid like gøy, men det gir resultater og er sunnere for kroppen på sikt tror nå jeg.
Tommy: denne kommentaren var bare utrolig unødvendig og barnslig!
Dette er kommentarer og holdninger som er like tullete og uvitende som godt trente folk som slenger ut at alle overvektige er late og bare spiser usunt :( og en måte å rakke ned på og sette andre i bås.
Fordi om man bruker mye tid på helsestudio, har større muskler enn de fleste vanlige folk og kan løfte tyngre ting trenger man ikke å bole seg.
Dette er kommentarer som både min samboer ( driver med styrkeløft) og flere av våre styrkeløftkammerater møter stadig vekk " du som er så stor og sterk MÅ jo dope deg". Bare fordi folk er missunnelige og ikke tror at man faktisk kan bli stor og sterk bare gjennom jevn og hard trening. lavmåls og unødvendig rett og slett....
Og jeg har forstått at man ikke står rett opp og ned og dermed blir trent, men at man gjør ulike øvelser og at øvelsene blir mer effektiv med vibreringa. Slik jeg har forstått dette apparatet, så kan det være en hjelp for folk som ikke er så sterke i utgangspunktet og som ikke har trenignsstudio i nærheten. Rett og slett en fin måte og komme i gang. Folk som allerede er godt trent, trenger jo ikke hjelp!
:)
Jeg er enig med alle som ser på dette som en suplement istedenfor det eneste rette når det kommer til styrketrening, eventuelt en fin måte å komme i gang på, som også var nevnt her.
Jeg er bla forsiktig med å trene bein, da dette blir en form for statisk styrketrening som neppe er gunstig for meg som sykler, løper og går på ski. Samtidig så menes det at vibratrening gir økt sirkulasjon i musklene, så da er det kanskje ikke så dumt alikevel? Noen som vet?
Prøv å supersette markløft og dips kontinuerlig i 10 min og si at det ikke er effektivt... :geip:
Jeg tror du overvurderer noen av oss stakkarer som er her inne. Jeg har ikke peilig på hva markløft og disp er og ser for meg at det er noe jeg umulig kan gjøre hjemme på stuegulvet. Jeg er på dette forumet fordi jeg er overvektig og en av grunnene til det er at jeg er helt utrent. Setter stor pris på svar på mine spørsmål, men svaret bør ligge på samme nivå som spørsmålet.
:mad:
Men du skrev da at 10 min vanlig styrketrening ikke var særlig effektivt? Dips og markløft er omtrent så vanlig som det får blitt.
"Supersett" var et dårlig valg av ord, det medgir jeg ;) Det innebærer å ta et sett med en øvelse, for så å ta ett med en annen øvelse (nesten) uten pause :)
Bulldogg: du driver tilfeldigvis ikke med styrkeløft? hehe kjenner igjen supersett fra min kjæres trening nemlig han styrer mye med supersett i benk mark og bøy i perioder... selv liker jeg best trisett med benk latrov og bicepscurl...slitsomt men sinnsykt gøy :) men skal visst ikke kjøre det i for lange perioder :P....
hender jeg kjører pyramider på benk også, men det er ikke fullt så gøy, men ganske effektivt det også.
Risten: kan godt være du har rett ang at det er meningen man skal gjennomføre øvelser samtidig, men tror likevel man skal være litt forsiktig med å utsette seg for så kraftig vibrasjon over tid....prøvde å stå på en slik på sportsbutikken og syns det ble ubehagelig kraftig vibrasjon og måtte gå av etter hveldig kort tid.
Uansett må hver finne den type trening som passer for seg, men lettvite løsninger tror jeg man skal styre unna i størst mulig grad.
forresten - det går fint an å trene markløft hjemme ;) trenger egentlig bare en vekstang og noen løse vektskiver. men man bør jo da få vist hvordan det skal gjøres av noen som kan det skikkelig ;)
Jeg drev med styrkeløft en periode i min ungdom, men måtte gi meg pga skader (ikke treningsrelaterte) som fortsatt plager meg. I dag er jeg mest mosjonist, men liker følelsen av å løfte relativt tunge ting :)
Egentlig trenger man ikke vekter engang... Hver gang man løfter noe fra gulvet og opp, så er det i prinsippet markløft ;)
Bulldogg: I din ungdom?! sier du at vi som er 29 er gamle?! fy seg ;) Ja, tungt må det være om det skall være noe vits å løfte hehe, bare synd jeg ikke har trent på en stund så det som egentlig er pinglete lett blir ganske tungt...men full skjerpings fremover - både markløftformen og benkformen skal tilbake til gamle rekorder og helst forbedres ( og knebøy...eh..det snakker vi ikke om ;))
sant forresten ang. at man ikke trenger vekter en gang for å trene markløft, men hjelper på for å få den rette treningsfølelsen liksom. Gir ikke den store treningsfølelsen å lempe på kartonger liksom, men i mangel av noe annet kan jo to bøtter med vann fungere greit liksom.
Hvordan da terry? :) Det var ikke noen spesiell type jeg tenkte på, heller treningsformen og om maskin til hjemmebruk kunne funke.. Skal en gang i tiden stelle til et trimrom i kjelleren.
Til alle på denne tråden... Jeg skal prøve å svare dere... :)
Først kommer litt info om de dårlige apparatene, deretter de gode,
og til sist den omfattende forskning som gjøres på EKTE vibrasjonstrening.
Artig å lese alle frustrasjonene! "Konklusjonen" av tråden så langt: vibrasjonstrening er skadelig, fungerer ikke, fungerer litt hvis det kombineres med vanlig trening, fungerer veldig effektivt. Altså: Forvirring:confused:...
Jeg skal prøve å gi dere et ordentlig svar på effektene til vibrasjonstrening. Ulemper som er nevnt direkte eller indirekte:
-Horisontale vibrasjoner er svært belastende for ledd.
-Mye skader i yrker med mye vibrasjoner (helikopter, dårlige veier, boring..)
-10 minutter vil aldri i livet kunne være effektivt.
-Lite eller ingen forskning å finne om treningen..
-Hadde dette fungert hadde det vært bedre kjent.
Disse ulempene er dessverre kommet til på grunn av ET ENORMT mangfold
av apparater ute i markedet. Når noen apparater koster 999 kroner, mens
andre koster over 100 000, sier det seg selv at man ikke kan snakke om vibrasjonstrening som om alt er det samme.
Glem det; forskjellen er selvsagt enorm!
Ulempene/ryktene over kommer uten tvil på grunn av billigapparatene. Som noen sier i forumet, opplever man en massasjeeffekt av dem. Med meget stor sannsynlighet er det nettopp denne effekten som gjør at noen også føler at de får en litt strammere kropp av det. Svaret gir egentlig seg selv: SELVSAGT kan ikke et apparat til noen tusen kroner gi deg 10 minutters trening som tilsvarer timesvis på treningsstudioet (den effekten som vibrasjonstrening tilsynelatende skal ha). Da hadde selvsagt maaange flere vært oppmerksom på denne treningen.
NÅ kommer vi over til det interessante... :cool:
VIBRASJONSTRENING FUNGERER DEFINITIVT! Men : De effektene man hører overalt får man kun med de profesjonelle apparatene... Et apparat jeg med hånden på hjertet kan si fungerer er Fitvibe Excel (omtales iblant som Vibe Excel). For det første veier dette apparatet hele 120 kg, tåler en vekt på 250 kilo, gir KUN vertikale vibrasjoner, er medisinsk godkjent og er produsert i Tyskland (Tyskland lager ofte kvalitet i motsetning til Kina, som alle billigapparatene og det nesten-profesjonelle Power Plate lages).
Hvis et apparat klarer å løfte et menneske (+ vekter forhåpentligvis) på 250 kilo i 60 ganger i sekundet, så sier det nok om kreftene i dette apparatet.
Det sies at apparatet koster 100 000+, så dette er selvsagt IKKE noe hjemmeapparat.. Du må på treningsstudio for å trene dette. Det finnes sikkert også andre profesjonelle apparater, men se etter tyngden, antall Hz (vibrasjoner i sekundet - bør være over 40), prisen og om apparatet gir vertikale (bra) eller horisontale (skadelig!) vibrasjoner.
SÅ LITT OM FORSKNING. Det er gjort - og gjøres - myyyye forskning på dette området. Det er synd at selv idrettsutdannede folk sier at det er altfor liten forskning rundt dette.. Det beviser nok en gang at Norge ligger kraftig etter når det gjelder utdanning og forskning (ref. f.eks. PISA 2007
eller alle andre kåringer over de beste skolene i Verden).
Søk på "vibrasjonstrening + forskning" på Google, og noe av det første du ser er nettsiden til Fitvibe... Der står det MASSE.
Vil du kose deg med forskningsrapporter direkte? Gå til www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=search&db=pubmed , søk på Whole Body Vibration. Det er sikkert noe av forskningen som er gjort på dårlige apparater, så se etter hvordan Hz (vibrasjoner i sekundet) de bruker i studiene (bør være minst 40), og om det står noe av det jeg nevnte over.
Forskningen på profesjonelle apparater viser:
-Samme eller bedre styrke enn med vekter (MEN: profesjonell vibrasjonstrening trenes ALDRI mer enn 20 minutter - altså samme eller bedre resultater på myyye kortere tid)
Se f.eks. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12783053?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVAbstractPlusDrugs1
(finnes som sagt utrolig mye mer på nettsiden jeg nevnte over)
-Økning i benmassen på inntil 34% (uuutrolig mye - perfekt mot benskjørhet!) (kilde: NATURE/VOL 412/9 AUGUST 2001)
-Bedre fleksibilitet
-Kraftig forbedret spenst
-Nesten ingen belastning på ledd, pga. ingen vekter kreves.
-Perfekt for alle mennesker, fra profesjonelle til folk i rullestol (har faktisk sett dette på et bilde, utrolig morsomt at alle endelig får trene!)!
Kort sagt: Ekstremt raske resultater for alle mennesker. Men: man skal ikke stå stille på et slikt apparat.. Man skal f.eks. ta knebøy på det (uten eller med vekter). På Fitvibe vet jeg at du blir presentert alle øvelsene på et stort display, rett etter at du har valgt ønsket program eller muskelgruppe.
Min kunnskap rundt dette emnet har jeg fordi jeg har prøvd både Fitvibe og Power Plate (to proffe apparater), og derfor har jeg vært i dette miljøet en stund og fått kunnskap og større kjennskap til denne spennende treningsformen.
Jeg forstår SELVSAGT at folk flest er negative og usikre til slik trening.. Det dreier seg ikke om å ersatte hele livet med å være på en slik plattform, men jeg anbefaler alle å prøve dette selv, slik at dere skjønner hva jeg mener.
Eller: dra til et studio i Tyskland eller USA.. Der finner du slike proffe apparater i hvert ordentlig studio.
Ok. Jeg ser fortsatt ingenting som tilsier at denne type trening er mer effektiv enn "vanlig" trening. Denne setningen syns jeg var ganske beskrivende for alt jeg har sett av forskning:
For å oversette: ordentlig styrketrening er bedre og billigere.
Som er ineffektive øvelser. Hadde vært interessant og sett resultater ift ordentlige knebøy...
At vibrasjonstrening kan være nyttig i rehabilitering, og/eller for de som av forskjellige grunner ikke kan trene ordentlig, under oppsyn av fagfolk er en helt annen sak.
Det Bulldog kaller markløft er vel sånn du ser på TV, der styrkeløftere har en hel masse vekt på en vektstang på gulvet, og så, med bøy i knærne og strak rygg, strake armer, så løfter man det til man er oppreist med knærne og overkroppen. Du løfter altså med lårene og rumpa, ikke med ryggen! Bilde. en.wikipedia.org/wiki/Deadlift
Er du utrent så kan du godt bare ha en kost på gulvet og gjøre mange repitisjoner med god utførelse!
Knebøy ser du beskrevet her: en.wikipedia.org/wiki/Squat_%28exercise%29
Poenget her er at det er viktig at man har knær over tær og stikker stussen ut bak når man bøyer knærne. Du oppdager hva som skjer om du står inntil en stol med skinnleggen eller noe. Gjør det gjerne, igjen, med god utføring og uten belastning, til du kan gjøre tyve langsomme uten noe puhst og pehs!! Når det blir lett kan du legge til et par fylte halvlitersflasker med vann i henda. Etterhvert lettere og tyngre vekter.
Mener Bulldog dips med at man armøvelsen der man lar seg løfte forran en stol? Du setter deg på kanten av en stabil stol, føttene litt langt fra stolen, holder hendene (knokene vendt fremover) ved siden av rumpa, på stolen, og løfter deg selv med armene slik at rumpa nå henger fritt forran stolen. Du løfter deg selv opp og ned, sånn at du trener armene.
Dessuten er det jo greit å begynne med dame-pushups i begynnelsen (klarer du 20 på rad er du klar for en ordentlig pushup!), der knærne er i bakken.
Bra svar, Megvel!! husk på dips å presse albuene sammen slik at de peker i motsatt retning av knærne og altså IKKE stikker rett ut til siden, da trener du helt andre muskler!!
Lykke til - prøve og øv, spør noen på helsesudio eller noen du vet trener og få dem til å vise deg, ta på deg, korrigere bevegelsene dine!!! Du må ikke være redd for å spørre!!!
Megvel: tror nok ikke bulldogg mener dips slik du beskriver. Dips han mener er nok ikke like lett å utføre hjemme. Tror han mer mener denne utgaven:
ang "dame" push ups så kan disse være vel så tunge som "vanlige" om de utføres riktig. Så morgentrim med Kari J for noen år siden der noen militærgutter skulle trene med henne - de hadde ikke sjans til å følge henne selv på damepushup'er.
Push ups kan dessuten gjøres tyngre ved bruk av manualer. hmmm hvordan skal jeg forklare dette - istedet for at man skyver i fra direkte fra bakkan, har man manualer/hantler som man støtter seg til istedet og skyver fra på. Da klarer man gjerne å gå dypere ned samtidig som man må stabilisere mer på vei opp for å holde manualene på plass :) pleier å kjøre " dame" push ups på denne måten med 7-10 reps x 3-5 sett. Det svir godt i skrotten det - DET kan jeg love dere :)
Jeg ante ikke hva vibrasjonstrening var før jeg leste denne tråden, så jeg hadde utbytte av denne artikkelen i Mat&Helse. Ellers kan man vel konkludere med at det passer for noen og ikke for andre? Ække det greit a?
Takk stupedama, den artikkelen var veldig interressant.
Som du sikkert ser i denne tråden er det stor motstand mot denne formen for trening og mange mener å vite at det er helt fånyttes og gjerne direkte helsefarlig.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.