Stengene smaker helt som vanlig kransekake. Skal du lage hel kransekake med ringer bør nok oppskriften dobles.
320 gram mandler males (i oppskriften sto det at halvparten skulle skoldes først, men det gadd ikke jeg. Syns det er greit at den ikke er så fin jeg.
2,25 dl splenda blandes i *)
2 eggehviter eltes inn. Elt til seig masse.
Trill ut fingertykke staver og del opp i ca 8 cm lange biter. Jeg fikk 24 stenger.
Stekes på 180 grader i 10-15 minutter
*) *Jeg syntes de ble ganske søte, så man kan kanskje redusere søtstoffmengden litt.
Smelt eventuelt mørk chavaliersjokolade og dypp endene i sjokolade når kakene er avkjølt.
De har det i enkelte matvarebutikker også, men det er ganske sjeldent. På helsekostforretning burde du i alle fall få det. - Eller du kan bruke en annen lavkarbo/høykakao-sjokolade om du heller vil det.
Denne skal jeg prøve!! :sikle: Men tror jeg reduserer til 1,5-1,7 dl Splenda - har du noen tanke om hvor mye jeg kan redusere? Tenker mer på konsistens enn smak, tåler det godt uten at det blir så søtt.
Da ville jeg startet med 1,5 dl, eltet deigen skikkelig seig og heller hatt i mer splenda etterhvert hvis det skulle vise seg nødvendig. Ville også startet med bare én eggehvite og satt till litt mer etterhvert. Men nå er ikke jeg sånn voldsomt oppskrifts-menneske. Pleier å prøve meg fram til ting jeg:p
Den heter Cavalier og selges i helsekosten (om det er den samme vi snakker om da). :)
Denne må jeg prøve ut! :sikle:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.