Eplekjerne sa for siden:
Noen som vet noe om denne? Hvor mye sukkeralkoholer er det i forhold til karber og sukkerarter? Noen som har fått svar på mailen de har sendt om det?
Eplekjerne sa for siden:
Noen som vet noe om denne? Hvor mye sukkeralkoholer er det i forhold til karber og sukkerarter? Noen som har fått svar på mailen de har sendt om det?
Trolljenta sa for siden:
Hvor selger de det?
Tror jeg skal unne meg litt på julaften
BiB sa for siden:
Hei,
Fra vår kvalitetsansvarlig ved vårt anlegg Odense har vi fått følgende
svar.
For Marcipan Uden Tilsat Sukker kommer de fleste av karbohydratene fra
sukkeralkoholer.
Totalt inneholder produktet 37 g karbohydrater per 100 g. Herav er de 34 g
sukkeralkohol.
Håper dette er de opplysningene du er ute etter.
Med vennlig hilsen
Stabburet AS
Forbrukerservice
Postboks 711
1411 Kolbotn
Grønt nummer: 800 33 005
Gerd sa for siden:
Den er søtet med sorbitol og er ikke noe for oss på ketolyse. Sorbitol opptas i tarmen, omdannes til sukker og tilfører kroppen karbohydrater.
(Bokji side 107 :) )
BiB sa for siden:
Personlig foretrekker jeg den fra Cavalier om jeg kjøper, pga søtstoffene de bruker i Odense.
BiB sa for siden:
Der var Gerd og jeg samstemte og samtidige gitt :)
Gerd sa for siden:
:ja: :klem:
Trolljenta sa for siden:
Jaha?
Er det noen grunn til at maltitol (går utifra det er det som er i cavalier sin) skulle være bedre enn sorbitol?
Gerd sa for siden:
Slik jeg har forstått det utfra ketolyseboka så er det bare sorbitol som omdannes til karber. Sorbitol skal derfor ikke brukes på ketolyse.
Det jeg har lest om maltiol er at det kan gi mageknip og luftsmerter og "rallyrompe" :)
Trolljenta sa for siden:
Strengt tatt skal man vel ikke spise noen sukkeralkoholer på ketolysekuren.
Jeg har dessverre ikke boken her nå. Den er pakket i kjelleren siden jeg skal flytte snart. Jeg husker stedet i boken, men ikke helt hva som står der.
Sukkeralkoholer er jo karbohydrater, så det kan ikke være det det omdannes til.
"Rallyrompe" kan man få av både maltitol og sorbitol dessverre, så jeg får være forsiktig så ikke hele julekvelden ender på toalettet.. :p
Gerd sa for siden:
Ja man får bare være forsiktig :ja:
Sitat boka side 107:
Trolljenta sa for siden:
Ja, men det gjelder vel også for maltitol.
Jeg får ta en av hver jeg da siden jeg ikke er overbevist om at det ene er bedre enn det andre :p
Vel, når julaften endelig kommer har jeg vel ikke lyst på marsipan lenger etter at jeg har gått og siklet på nidar sin marsipan siden oktober.
Gerd sa for siden:
Nei, jeg tror heller ikke at søtstoff er så veldig bra. Og holder meg mest unna det.
Det er kun sorbitol som blir advart spesielt om i boka.
Tenkte jeg skulle lage marsipan selv i år, viss det blir tid til det ;)
Er ikke såååå glad i marsipan, men gubben er det :D
Eplekjerne sa for siden:
Takk for svar! Ja, ja, har spist litt, jeg... Men det får så være. Har gått nedover allikevel. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.