< Tilbake til oversikten

Er xylitol greit?

MorStine sa for siden:

Jeg har hele veien gått i en tro om at dette også ble omdannet til glukose/sukker i leveren(?) og at man skulle holde seg unna på lik linje som sorbitol... men jeg leste en tråd på ett annet forum og fikk ett helt annet inntrykk enn det jeg har levd med ett halvt år...

Hva er riktig?

Smula sa for siden:

Jeg har hørt flere høylydte :nei::nei: til xylitol her på dette forumet.

MorStine sa for siden:

Det er det jeg mener også, men nå er jeg bare forvirret, for det ble skrevet at det var naturlig og helt ok:confused:

Alyssa sa for siden:

Litt info om xylitol:
Xylitol finnes blant annet i bringebær og jordbær, samt i fiberrike grønnsaker som blomkål, hodesalat og sikori. Dessuten dannes omtrent 15 gram xylitol per dag under fordøyelsen. Når man spiser xylitol, omdannes det til glukose (blodsukker) og kan lagres som glykogen i leveren og musklene.
Xylitol har en rekke veldokumenterte helsevirkninger. Det hemmer veksten av skadelige streptokokker i munnen og av Helicobacter pylori i magen, motvirker munntørrhet og fremmer mineralisering av tennene. Dessuten øker det opptaket av kalsium fra tarmen og motvirker beinskjørhet. Xylitol setter også fart i energistoffskiftet og kan bidra til vektreduksjon. Finsk forskning har vist at barn som tygger xylitoltyggegummi har mindre ørebetennelse enn andre barn fordi xylitol hemmer veksten av Streptococcus pneumonia, en av bakteriene som forårsaker mellomørebetennelse.

MorStine sa for siden:

Takk Alyssa... Det ser jo bare positivt ut, hvorfor har Smula og jeg fått oppfattelsen av at dete er fyfy? Anyone?

Trixie sa for siden:

Det høres så rart ut at xylitol er naturlig. For når jeg spiser noe med xylitol får jeg samme reaksjon som når jeg spiser noe med sorbitol eller aspartam, bla. hodepine og kvalme.

Smula sa for siden:

Hun nevnte jo det også, vet du:
Når man spiser xylitol, omdannes det til glukose (blodsukker) og kan lagres som glykogen i leveren og musklene.
[font=Comic Sans MS][/font]
Altså: Fy fy.

Eplekjerne sa for siden:

Ikke sorbitol heller? Jeg har spist Fishermans Friend siden jeg har så vondt i halsen, men??

MorStine sa for siden:

Sorbitol er fyfy...:rolleyes:

Eplekjerne sa for siden:

Jepp, og nå er jeg ute av ketose. ;) Får ta det igjen etter jul, tror jeg. Noen som har tips til halstabletter som ikke er med kunstig søtstoff?

Smula sa for siden:

Mener du at du er ute etter tabletter MED sukker i...??
Hvis ikke, ble jeg anbefalt av noen her Fribol halstabletter med urter fra apoteket.
De er det sucralose i. Kjempegode for halsen, syntes jeg når jeg var forkjøla.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.