Jeg har hele veien gått i en tro om at dette også ble omdannet til glukose/sukker i leveren(?) og at man skulle holde seg unna på lik linje som sorbitol... men jeg leste en tråd på ett annet forum og fikk ett helt annet inntrykk enn det jeg har levd med ett halvt år...
Litt info om xylitol:
Xylitol finnes blant annet i bringebær og jordbær, samt i fiberrike grønnsaker som blomkål, hodesalat og sikori. Dessuten dannes omtrent 15 gram xylitol per dag under fordøyelsen. Når man spiser xylitol, omdannes det til glukose (blodsukker) og kan lagres som glykogen i leveren og musklene.
Xylitol har en rekke veldokumenterte helsevirkninger. Det hemmer veksten av skadelige streptokokker i munnen og av Helicobacter pylori i magen, motvirker munntørrhet og fremmer mineralisering av tennene. Dessuten øker det opptaket av kalsium fra tarmen og motvirker beinskjørhet. Xylitol setter også fart i energistoffskiftet og kan bidra til vektreduksjon. Finsk forskning har vist at barn som tygger xylitoltyggegummi har mindre ørebetennelse enn andre barn fordi xylitol hemmer veksten av Streptococcus pneumonia, en av bakteriene som forårsaker mellomørebetennelse.
Det høres så rart ut at xylitol er naturlig. For når jeg spiser noe med xylitol får jeg samme reaksjon som når jeg spiser noe med sorbitol eller aspartam, bla. hodepine og kvalme.
Hun nevnte jo det også, vet du:
Når man spiser xylitol, omdannes det til glukose (blodsukker) og kan lagres som glykogen i leveren og musklene.
[font=Comic Sans MS][/font]
Altså: Fy fy.
Mener du at du er ute etter tabletter MED sukker i...??
Hvis ikke, ble jeg anbefalt av noen her Fribol halstabletter med urter fra apoteket.
De er det sucralose i. Kjempegode for halsen, syntes jeg når jeg var forkjøla.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.