< Tilbake til oversikten

Hvordan blir det å bytte fruktose med splenda?

cilemora sa for siden:

hvordan funker det??

prøvde meg på Lise sine nøttekjeks i dag, men bytta
ut froktosen med splenda...
smakte nydelig, men hang ikke sammen for fem øre..
kan det være pga at eg bytta på søtstoffet??

cilemora sa for siden:

ingen som vet??
har prøvd 2 forskjellige kaker nå, begge bytta eg
fruktose med splenda..
og ingen av dem ble vellykka :(

det "sunneste" er vell å bruke splenda??

Ciss sa for siden:

Jeg lagde kransekakestenger med splenda i dag, og de ble helt vellykkede. Men jeg tror det kreves mer væske når du bruker splenda. Jeg doblet antall eggehviter i min oppskrift og det ble akkurat passe.

Nille sa for siden:

Og ha Splenda i hurtigmixer og "mal" til "splendamelis" først ! :)

energibunten sa for siden:

Hmm, må nesten strø litt salt her...

Splenda = sucralose er ikke noe jeg ville ha spist. Som mye av søtningsmidlene. Sucralose er sukker tilsatt klor. Klor er ikke spess bra.

Det er gjort meget få langtidsstudier av sucralose og den lengste er 13 uker. Ca 15% av sucralosen taes opp i kroppen og fordeles ca jevnt i vevet.

Bivirkninger er mage, hudproblemer og humørsvingninger.

Jeg foreslår at man stort sett holder seg unna søtningsmidler. Noen tuller til og med til metabolismen i feil retning.

Det finnes et naturlig søtningsmiddel som er brukt i 20-30 år i bla Japan og i flere hundre år i Sør-amerika. Stevia. Det er forbudt markedsført og solgt i mange land og kan ikke forklares av andre grunner enn proteksjonisme for industrien. Så også i Norge siden vi følger EU's reglement.

Dette kan likevel kjøpes lovlig i Norge. Bare søk ivei og bestill. Ingen kjente bivirkninger.

Nille sa for siden:

Splenda er sukker som er klorbehandlet - det er riktig. Det er hverken bedre eller verre enn de fleste andre kunstige søtsoffer, men det er bedre og sunnere enn f.eks. Aspartame. Bivirkninger blir det uansett ved overdreven bruk. Vi anbefaler aldri store mengder søtstoff, snarere tvert i mot. Bruk så lite som mulig. Men ikke være redd for å bruke det i små mengder og av og til.

Med de små mengder Splenda som brukes i et normalt (lavkarbo)kosthold har det adskillig færre bivirkinger og tåles bedre av flere enn mange andre søtstoff. Aspartame er tidligere nevnt, dette virker inn på blodsukkreret og gir søtsug hos mange. Maltitol gir luft/magesmerter og diarre bl.a.

Splenda har ekstrem lav egenvekt hvor 1 ts veier 0,5 gram.
Fedon Lindberg har studert Splenda og har uttalt at om han hadde visst om Splenda da han skrev sin første bok, hadde han anbefalt det foran fruktose.

Er forøvrig enig i at Stevia er et meget godt og sunnere alternativ - men dessverre egner det seg ikke i mange typer bakst på grunn av bismaken.

:)

Georgine sa for siden:

Hva med å bytte ut fruktosen med sukrin?

Jeg bruker kun sukrin og den er helt super til baking av alle slag :)

energibunten sa for siden:

Nille, det er jeg ikke så uenig i.

kakebaking er ikke min spesialitet ;-)

Leste akkurat om fruktose. Det er ikke spesielt snilt mot kroppen heller. Selvom det er naturlig, så er det vanskelig å fordøye for kroppen...

Rent generelt blir sukkerartene våre en større og større banditt, i de mengdene vi har vent oss til å spise. Likevel er det 8 livsviktige sukkerarter som vi delvis får i oss gjennom vanlig kost..

interessant...

Nille sa for siden:

Jeg har akkurat lagd sjokoladekake med sukrin. Vet ikke hva som skjedde jeg, men det smakte skikkelig...... pføeyyyy... bittert ! Hele kaka ødelagt. Har tidligere lagd den med både Natreen og med Splenda uten problem. Kan det være noe med kombinasjon av sjokolade/Sukrin tror du ?

cilemora sa for siden:

dette med søtstoff blir eg nok aldri klok på, hehe....
men eg lurer enda på det med kakene eg baka :p
kan det være at splenda gir "mindre" sukker enn
feks fruktose, siden feks nøttekjeksene mine ikke
holdt sammen i det hele tatt??
noen som har prøvd dem med splenda??

Georgine sa for siden:

Merkelig.. Jeg har ikke bakt sjokoladekake med sukrin men tror nesten jeg må prøve bare for å sjekke ut dette.

Alyssa sa for siden:

Jeg har heller ikke bakt sjokoladekake med sukrin, men jeg har brukt det i kakao og sjokoladekonfekt med godt resultat i hvert fall :)

Alyssa sa for siden:

Hm, merkelig ...
Jeg har lagd kakao med sukrin noen fler ganger, og det har ikke blitt bra. Kan ikke helt beskrive smaken, men det smaker ikke kakao i hvert fall. I tillegg til at jeg får innmari vondt i halsen. Nå er det mye rart med meg da, men mamma fikk også vondt i halsen av det, så noe må det være ...

Georgine: prøvde du sjokoladekake med sukrin?

Andre som har erfaringer med sjokolade/sukrin?

Georgine sa for siden:

Det har jeg og det ble helt supert :)

Pc-snuppa sa for siden:

Hei der! :)
Nei, jeg bruker ikke sukrin for jeg tåler det rett og slett ikke. Se linken hvor jeg beskriver min reaksjon på stoffet.

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10838

Skriver dette for det ser ut som dere har fått en slags reaksjon på stoffet også (vondt i halsen). Jeg bruker Splenda eller Natreen (flytende). Men generelt prøver jeg og holde meg på et minimum av søtstoffer, men bruker noe innimellom, hvis jeg skal lage noe spesielt.
Merker du/dere at dere reagerer på Sukrinen vil jeg anbefale og la den være. Ved og stadig spise ting man reagerer på kan man utvikle sterkere symptomer etterhvert og utvikle overfølsomhet for ting, ettersom kroppen hele tiden blir provosert av det gjeldende stoffet. Jeg vet at noen kan venne seg til Maltitol (jeg tåler det)og at magen roer seg etterhvert som man spiser litt av det, men jeg for min del i allefall forsøker og lytte til det kroppen min forteller meg, og når jeg gjør det, det er da jeg har det aller best og fungerer bedre.
Vile bare slenge inn min erfaring, selv om det kanskje ikke var til noe særlig hjelp :).
Lykke til i allefall, til alle her inne, veldig flott forum hvor alle kan dele nettopp av SIN erfaring :syklubb:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.