Hei hei
Flott å finne et forum som har fokus på lavkarb kost. Jeg er i startfasen av en slik diett og har valgt den fordi jeg går forferdelig sakte ned i vekt ved å følge den "anbefalte" kosten: mye fiber, vann, grønt og frukt.
Nå har jeg snudd på flisa og skal se hvordan det er å spise mye fett og ingen karbohydrater. Har boken som heter "Spis deg sukkerfri" av Lars Erik Litsfeldt og synes han har mange vettuge poeng.
I første omgang her jeg følgende spørsmål:
Hvordan vet man at man er i Ketose?
Er veldig glad om dere også kan fortelle meg litt om hvordan dagsmenyen deres ser ut.
Ketostix er nok den mest pålitelige måten å sjekke ketosen på, ja. Andre tegn er rar smak i munnen og litt "neonfarget" urin (ganske kult egentlig :)).
Husk å ta kosttilskudd også! Hadde en litt lei opplevelse her nylig med magnesiummangel, så misjonerer aktivt. Kalsium, kalium og magnesium BØR tas i tillegg til vanlig multivitamin.
En typisk dagsmeny for meg er
Frokost: 3 skiver bacon, 2 egg, stekt i smør, issalat
Lunsj: Ovnsbakt laks, aubergin, hvitløk, smør
Mellom: Bit ost
Middag: Omelett med fløte og litt ost, stor salat
Jeg er på Atkins og drikker teknisk sett ikke kaffe eller alkohol (med modifikasjoner i julebordtiden...), men på Ketolyse er det ok med begge i moderasjon. Har Litsfeldt en egen diett? Ellers er det mye god info om de ulike retningene her inne. Lykke til!
Eilan:Tusen takk for gode tips og nyttig info. Hvordan merket du forresten magnesium mangelen?
Litsfedt har vel ingen egen diett men har skrevet bok om hans vei til slankere liv og bedre kontroll over diabetes2 som han har. Det er nok tatt fra litt her og litt der av lavkarbodietter (tror jeg). Boken er meget interessant og har mange fine poenger. Jeg ble i hvertfall overbevist om at lavkarbo er det rette for meg.
Hva er moderat med kaffe da tro? 1 kopp per dag? 2 eller 3?.... Hva med te og søtningmidler
Fikk kramper i leggene og ble stiv i musklene. Som melkesyre, omtrent.
Hva som er moderat kaffeinntak, si det. Vi reagerer på ulike ting, du må prøve deg frem. Noen går fint ned selv om de drikker kaffe, for andre stopper det opp. Samme gjelder for søtstoff.
Jeg er på Atkins induksjon nå, etter en stund på generell lavkarbo uten vektnedgang. Fordelen med det er at under induksjon (som varer i minimum et par uker) kutter man vekk alle eventuelle "partystoppere" som kaffe, alkohol, søtstoff etc. Så introduserer man dem, en i uka, og da er det lett å se hva man reagerer på. Kanskje noe å tenke på?
Ok Eilin, tenkte meg at det kunne være noe slikt når man har mangel på magnesium.
Synes det høres tungt ut å kutte ut både kaffe, te og lettbruser på en gang altså. Alkohol skal jeg klare å unnvære.
Jeg får prøve den veien jeg går nå et par uker og se hva som skjer.
Heihei 67.
Bare lurte litt på sånn ca hvor mange kilo du skal gå ned, jeg. Hvis det i det hele tatt r det som er formålet ditt, da. Trenger jo ikke å være vektnedgang :-) Men hvis du har veldig få kilo å ta av, så går det veldig tregt på lavkarbo også, dessverre.
Ja men da burde ketolyse fungere ja. Har du boka?! Kan være lettere å "feilsøke" hvis man holder seg konsekvent og nådeløst til en spesifikk filosofi i starten. Etter at man har holdt på i lengre tid blir man bedre kjent med kroppen sin på lavkarbo, og kan eksperimentere på seg selv med hva som fungerer og ikke, men i starten er det best å holde seg "til boka" ja. Ellers er det lett å gi opp.
Nic pittelitt streng: .....og da bestilte du de andre to boksene med kosttilskudd også håper jeg? [size=1][/size]
:D Må passe godt på de nye, vettu!
De kosttilskuddene som vi trenger er sammensatt i de tre forskjellige boksene som finnes på ketolyse.no
Den ene heter magnesium, den andre heter KROM+KALIUM+KALSIUM og den tredje heter SELEN+SINK+VITAMINER.
Disse tre boksene trenger vi. Perfekt sammensetning for lavkarbokosthold.
Jeg har lest et eller annet sted her inne at de finnes i noen meny-butikker...bl.a den på Kaldbakken i Oslo... kan hende du finner den tråden hvis du går inn på forumet og søker på det du leter etter.
Lykke til! Jeg er forholdsvis ny selv, og har funnet ut at livet uten sukker er flott! Noe jeg aldri hadde trodd!
Ny dag og nye spørsmpål fra meg.
Leste i karbo-oversikten at Coffe-mate (melkepulver man bruker i kaffen) har frytelig mye karber og da lurer jeg på om det er slik med Necafe sine cappuchino og latte også jeg? Noen som vet?
Ketolysetablettene vet jeg ikke om du finner på helsekosten. Men andre mineral/vitamintilskudd får du der selvfølgelig. Litt mer tungvint dog - jeg tar 6 forskjellige piller hver morgen :lol:
Etter hva jeg forstår er disse tablettene billigere alternativer enn andre vitaminer, og siden de er satt sammen riktig, så blir det ikke så mange som du måtte tatt ellers...
Ok, ser at nærmeste for meg blir Sandvika. Takk for hjelp folkens
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.