< Tilbake til oversikten

Energiprosent og forholdstall?

Homer Simpson sa for siden:

Noen som kan forklare meg hvordan man finner ut forholdstallet mellom fett og andre næringsstoffer?
Jeg synes det står nokså dårlig forklart i boka til Skaldeman.

Eks. Han sier (på s.49) at hvis man spiser like mye fett som summen av proteiner og karber vil fettandelen ligge på rundt 70 energiprosent.
(Jeg ville nå tro at fettandelen da skulle ligge på 50%)

I dette tilfellet er ”Skaldemans forholdstall” 1:1. I en tabell (s. 54) står det bak forholdstallet 1:1: proteiner 20%, fett 70% og karber 5% (fordeling i energiprosent).

Da blir det vel egentlig to spørsmål: Hvordan beregnes ”energiprosent”?
Og hvordan beregner man dette forholdstallet?

Jeg har lyst til å følge oppskrifta til Skaldeman så nøyaktig som mulig, så det hadde vært fint om noen kunne ta seg tid til å svare på dette.

Megvel sa for siden:

Skaldemann kan jeg ikke.

Men et gram fett har 9kcal, et gram protein eller karbo har 4.

Så like mye (si 10g) fett (=90kcal) som karbo+protein (=40kcal) gir 90/130*100= 69,2%. Så det stemmer jo!!!

Takk for hjelpen og raskt svar!!!

Da er jeg med...

Distrea sa for siden:

jeg også ...:o

Veggpryd sa for siden:

Skaldemans forholdstall har jeg aldri skjønt, men så er jeg tallmongo også da. :D

I begynnelsen brukte jeg programmet mat på data, og da skjønte jeg at fettandelen var vanskelig å få opp. Nå har jeg blitt vant til det og tar ting på øyemål.

Skaldemans forholdstall 1:1 ... er ikke det for de som vil holde vekten? Og... du kan vel ikke sammenligne kcalorier med fett og karbo? Det blir jo helt feil.

Han mener 1:1 er passe tempo når du er veldig overvektig, dvs i begynnelsen av kuren. Når du nærmer deg normalvekt går du sakte ned med forholdstallet 1:1.
Men det er jo etter hans kropp...

Grovsnus sa for siden:

Sorry, trykkte på feil knapp.
Men som sagt, sliter med å forstå
Frokost i dag:

188 g bacon
2 egg (120g)

Kan noen sette opp reknestykket for meg ? ( Træg trønder sjø)
Mvh Grovsnus

Nille sa for siden:

Skjønner ikke helt hva dere stresser med jeg, men jeg bruker nå iallefall et amerikansk program som heter Fitday for utregning av næringsinnhold.

Med 2 stk medium egg og 188 gram bacon (da ikkemedregner smør eller stekefett utenom) får jeg følgende regnestykke:

434 kalorier (energi)

Av disse kaloriene består

35 gram av fett (313 kalorier) = 73 % av kaloriene (energiprosent)
1 gram av karbohydrater (6 kalorier) = 1% av kaloriene (energiprosent)
27 gram av protein (108 kalorier) = 25 % av kaloeriene (energiprosent)

Dessverre ikke helt på grammet da Fitday runder alt som er 0.5 og over opp tilnærmeste hele og alt som er 0.4 eller under ned til nærmeste hele. Det kan gjøre at det forsvinner et gram eller en prosent her og der.
Men jeg sitter ikke og regner ut aøt dette skjøl, det tar for lang tid. Da er det bedre med Fitday eller et program som gjør alt dette for deg !

.....eller ble dette en slags goddag mann økseskaft svar ?

Grovsnus sa for siden:

takk for svar Nille, jo da nå blei det litt mere begripelig.

Stresset er at etter 4-5 mnd med Ketolyse så er jeg fortsatt jojo mellom 101 og 105. Drikker vann som en kamel , ca 3 ltr pr dag, gjerne litt mere. Før var det til nød et glass til middagen+ en kopp kaffe til hvert måltid. Føler at halvparten av tida tilbringes med snabben i handa:), og fortsetter det slik må jeg skifte glidelås.
Turer går jeg og har en del bevegelse i jobben.

Nå kan jeg prøve formelen 75-20-5.
20=protein % ,
og jeg trenger ca 105 g protein om dagen. da skulle det være mulig å rekne seg fram til gr fett (og så prøve å kutte carber, ikke mere enn det som er i frokostegget)
Gjør det noe skade om en spiser FO RMYE fett??
Protein kan vel omdannes til carb, og da åpnes porten til fettlagret.
Men det er nå godt å "slanke" seg på slik mat da :)

Ha en fin dag
Mvh Grovsnus

Veggpryd sa for siden:

Jeg tror ikke det går an å spise for mye fett på Skaldeman, så lenge forholdstallene blir bra. Du klarer ikke å spise for mye fett, og det blir ikke lagret som fett i kroppen din.

Fettet gjør deg mett, så det skal mye til for overspise. Kroppen tar opp det fettet den trenger, og resten kommer ut igjen "naturveien". :)

nettan sa for siden:

Følger ikke de tallene jeg :P
Prøver bare få i meg fett til kjøttet så dropper jeg resten:D

Grovsnus sa for siden:

Har målt og veid (maten), he he.
Og finner ut at jeg ligger på 79,4 % fett
og 19.1 % protein
og 0,24 % carb (det er fra egg)

Men fremdeles ikke noe nedgang, men en svak oppgang.
var spådd en gang i tiden at jeg skulle bli en "Stor Mann", men hadde ikke tenkt det skulle bli på den måten :-)

Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

Nille sa for siden:

Spiser du ikke grønnsaker i det hele tatt ?
[font=Comic Sans MS][/font]
Det er mange (de fleste faktisk) som trenger grønnsaker (og de titusenvis av enzymer disse gir) for å gå ned i vekt.
Selv om Skaldeman ekstreme versjonen uten grønnsaker funker for noen har det iallefall vist seg her inne at det nok er motsatt for de fleste !
Forskning (og bl. Atkins erfaringer fra over 70000 pasienter) har vist at et karboinntak på under rundt 20 gram pr dag ikke har noen synlig positiv effekt på vekttapet for det store flertallet. Om vekttapet stagnerer opplever mange at det komemr igang igjen når de øker karboinntaket - og da i form av grønnsaker. Fortrinnsvis grønnsaker som vokser over bakken i.h.t Skaldeman selv.
Det er iallefall verdt et forsøk ?

Grovsnus sa for siden:

Ja ja Nille, får vel prøve det da. Har vert på Ketolysekuren i flere mnd uten å gå noe ned. Så da tenkte jeg at her er det bare å gå rått og brutalt tilverks.
Torkild anbefaler også ca 20 g carb pr dag. og han har jo prøvd denne kuren på mange.
Var litt artig herom dagen, sjekka Blodtypedietten. Og fant ut at jeg måtte være Erkebonden, IKKE kjøtt i detheletatt. Så den skal jeg ikke prøve.

Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.