< Tilbake til oversikten

Hva slags oljer/fett/smør tåler steiking?

søtekrølle sa for siden:

Hei, mulig at jeg finner dette svaret mange andre plasser her inne, men det er så mye å lese gjennom...

Hva er det best å steke med av fett?
Hva blir ikke gjort om til transfett??

Mener å ha lest at meierismør er bra, men kan ikke fordra smørsmak. Hvilke oljer kansje først og fremst....

Nille sa for siden:

Det som er best å steke i er cocosa kokosfett som du får på helsekost. [font=Comic Sans MS][/font] Dernest er det meierismør som er bra å steke i.

Ved lav varme går det an med olivenolje, rapsolje og avokadoolje. De to sistnevnte tåler mer varme enn olivenoljen. Eller du kan blande meierismør og olivenolje 50/50. [font=Comic Sans MS][/font] Oljene MÅ være kaldpresset/xtra virgin [font=Comic Sans MS][/font] Solsikkeolje, soyaolje, maisolje og alle slags margariner (Soft, Melange, Vita, Brelett, Per m.m.) ER HELSESKADELIG OG BØR KUN BRUKES UNNTAKSVIS!

energibunten sa for siden:

Helt enig !
Transfett er no dritt... lurer kroppen til å bruke som byggesten...blir liggende på lur og påvirke

Men jeg er også påpasselig med harske eller oksiderte oljer. Generelt oksiderer alle ikke-mettede fetter. Dermed er ikke ekte smør, oliven, raps, dyrefett, etc spart for å kunne harskne. Harskt fett vil vi ikke ha. Ikke like ille som transfett, men..

Så pass på fettet og oljen din. Ha olivenoljen i kjøleskapet, ikke la smøret ligge for lenge, ha utløpsdato på frysevarer. Oksidasjon øker med varme slik at all steking med ikke-mettet fett øker graden av oksidering.

Tips: stek med lavere varme og bruk mest kokosfett eller smør og lagre det i kjøpeskapet.

Soyaoljen min tok jeg rett fra kjøkkenbenken og ned verktøykassa. Som sykkelolje...;-)

Iset sa for siden:

Vi har smøret stående på benken, men vi bruker ca. 2 bordpakninger i uka så jeg tror nok ikke akkurat det rekker å harskne hos oss. :p

energibunten sa for siden:

Går sikkert bra :-)

Viktigere å huske feks olivenoljen som man fort ikke bruker opp på en god stund.

Viktig å riste på den før bruk når man tar den fra kjøleskapet. Om jeg ikke gjør det bruker jeg den tynneste oljen først og blir til sist sittende igjen med tykk og umulig tungtfyltende olje.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.