< Tilbake til oversikten

Får ikke utslag på stixen,kan perioden min ha noe med det å gjøre?

themommy sa for siden:

Jeg bare lurer, for har hatt bra utslag på stixen at jeg er i ketose, men med engang jeg begynte med perioden min, fikk jeg null utslag på stixen. Kan blod forurense urinen slik at det ikke gir utslag?

elied sa for siden:

Først av alt: Urinstix er ikke en sikker parameter for noe som helst. Det er en indikator, som KAN indikere forekomst eller manglende forekomst av ulike stoffer i urinen. I medisinsk sammenheng er man ofte interessert i å vite om det er blod, leukocytter, albumin, glukose, ketoner eller nitritt i urinen - alt sammen forekomster som kan indikere sykdom. Likevel er man bevisst på at urinstix ikke er en sikker målemetode, og man bruker derfor ofte kjemisk analyse, mikroskopi eller dyrkning for å gjøre sikre urinfunn.

Men så til spørsmålet ditt. Man vet at det ofte kommer blod og plateepitel i urinen når man har menstruasjon, og dette er man oppmerksom på når man gjør urinmikroskopi. Teoretisk sett er det mange forhold som vil kunne være med på å gi en falsk negativ urinstix, bl.a. konsentrasjon, surhetsgrad, eventuelt urinveisinfeksjon eller som du sier, blodtilblanding. Altså ikke teoretisk umulig.

Men har du tenkt på at menstruasjon innebærer nokså betydelige hormonelle forandringer i den perioden? Kan det muligens forklare at du ikke kommer i ketose med ditt vanlige kosthold i denne perioden? Jeg er ikke så skarp i endokrinologi at jeg kan gi deg et svar på dette, men det virker ikke helt usannsynlig heller.

Megvel sa for siden:

Personlig så har jeg hatt akkurat samme erfaring nå denne "uka".
Så kanskje det er sånn? Det rare har vært at jeg har lukta det på pusten min nesten hele tiden...

themommy sa for siden:

Jeg har ikke stålånde jeg... Men jeg ser det på fargen på urinen, samt at jeg går ned i vekt, så jeg vet at jeg er i ketose.... Men syntes bare det var så merkelig at selv om jeg spiste lite karber, så viste det ikke at jeg var i ketose.... Men er i det nå i allefall:D

Takk for svar foresten....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.