< Tilbake til oversikten

Sursild med kunstig søtstoff?

Megvel sa for siden:

Noen som har forsøkt det? Antar at det er laken som har sukkeret, vanligvis??

Dilly sa for siden:

Jeg vet ikke, men det høres vel ikke umulig ut med kunstig søtstoff.
Jeg ante ikke at noen brukte sukker i sursilda før jeg var voksen, og jeg elsker sursild på mors vis. Den sursilda består av halvparten eddik og halvparten vann + masse grov pepper. Det var ikke alltid vi hadde sennepsfrø eller annet krydder oppi. Videre hadde vi som oftest mer løk enn sild. Selvsagt hel spekesild som vi renset og kuttet fint opp.
Når dette kom på ei stor leirkrukke og ble bundet for med matpapir og strikk, tror jeg..? så var det bare å vente noen dager på deilig sursild.

Grovsnus sa for siden:

Sursild, ¨ååååå som jeg savner det. Sukkeret er vel i laken. har noe STEVIA som jeg skal prøve, hadde ikke tenkt på at det gikk å bruke annet enn sukker (litt træg ,da sjø)
Men sursil krever jo rugbrød og schnapps, får vel se litt bort fra carbene en kveld :-)

Ha en fin dag
Mvh Grovsnus

Dilly sa for siden:

Den sursilda som jeg laget til jul uten søtt i det hele tatt, den smaker faktisk kjempenydelig nå. Rett og slett bare spekesild, sursildkrydder og lake + massevis av løk, men løk har 5,7 karber..
Jo lenger den står i krukka, jo bedre - innen rimelighetens grenser da. Bør vel spises innen påske kanskje?

Hvis du bruker en gammel danske som schnapps, så er det vel ikke så mange karber? Den er jo ikke veldig søt. Jeg vet ikke om det finnes noen oversikt over dette på f.eks. vinmonopolets nettsider?
Jeg har faktisk hatt meg en lille een nettopp.

TattyTeddy sa for siden:

Å digger sursild..
Og jeg fikk gode minner om sursild som bestemor laget..
Jeg og bestefar spist, han sild og jeg løken!!

Nå spiser jeg begge deler, men liker fremdeles at det er masse løk oppi..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.