< Tilbake til oversikten

Smaksløkene ...

neitakktilsukker sa for siden:

ehh...

syns noe mat har endret smak etter at jeg har begynt på ketolyse.... påvirke smaksløkene :confused: eller :confused:

Valeriana sa for siden:

Jeg vet ikke om det er riktig å si at smaksløkene endrer seg, men at smakssansen endrer seg når man lever på lavkarbo har jeg selv opplevd.

Siden jeg prøver å holde meg unna sukker og samtidig er forsiktig med kunstige søtningsmidler, smaker søte matvarer mye mer søtt en tidligere. Jeg spiser sjeldent frukt, men hvis jeg gjør det synes jeg det smaker søtere nå enn før. Samtidig er jeg mindre var for bitre smaker enn tidligere. Før kunne jeg ikke fordra ting som smakte bittert, og kaffe var noe av det verste jeg visste. Nå synes jeg kaffe kan være godt og jeg tar gjerne en kopp. Jeg har også fått sansen for skikkelig mørk sjokolade. Siden jeg spiser mye mindre søtt nå enn før, tåler jeg mer av bitre smaker.

Smula sa for siden:

Jeg tåler ikke søtt noe særlig lenger, har jeg funnet ut. Den sjokoladen jeg har spist det siste halve året har vært mørk, så hvis jeg smaker på vanlig melkesjokolade, synes jeg det bare smaker søtt og rart.

Har nettopp vært i London og hadde bestemt meg for å skeie ut med en slik Afternoon Tea som er tradisjon der borte, og som vi alltid tar når vi er der.
Så der satt jeg med min raisin scone med clotted cream og syltetøy... og jeg trodde jeg skulle gå i gulvet - det var så søtt!! :eek: Og jeg pleide å elske de der. Jeg klarte ikke å få i meg halvparten en gang.

Så det hele ble egentlig en ganske ynkelig utskeing... ;)

Summer sa for siden:

Jeg merker at hver gang (:flau: ) jeg kutter ut sjokolade/sukker, så endrer smakssansen seg, og maten smaker bedre. Når jeg spiser mye sjokolade, så orker jeg feks ikke å spise fisk, men når jeg ikke gjør det, så elsker jeg fisk. Det er bare kjempegodt! :)

neitakktilsukker sa for siden:

godt å høre at flere opplever endringer i smak, var redd jeg var helt tullete. har nemlig klagd litt på litt av hvert av mat her , mens gubben rister på hodet og sier det smaker vanlig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.