< Tilbake til oversikten

Liker dere syltelabber?

Dilly sa for siden:

Det gjør jeg altså. Men jeg vil helst sylte dem selv. De ferdigkjøpte er jo mest salte og ikke godt nok kokt heller, jeg vil ha dem i krydderlake, namm....

I dag har jeg funnet på en ny vri. I stedet for labber harjeg kjøpt fersk svineknoke og behandler den på samme måte som jeg ville gjort med labber, og det gleder jeg meg til å prøve.

Jeg gjør slik:

Koker labbene eller knokene i vann i 2-3 timer, på komfyren (ikke i stampen) til kjøtter løsner..
så skyller jeg av dem og legger dem i kald salt/krydderlake. Den består av 5 liter vann, 300 gram salt, 2 ts nellik og 2 ts ingefær. Først kokte jeg 1 liter vann med salt og krydder, og blandet inn kaldt vann.

Når labbene har lagt i laken i minst 3 døgn så smaker det himmelsk sammen med øl. Jeg har tenkt å prøve meg med en bit av dette sammen med en lavkarboøl neste uke.

Hei hå nå er det jul igjen!!

Iset sa for siden:

Nei det der har jeg aldri forstått hvordan folk klarer å like, hehe. Fysj!?!
Ei venninne av meg elsker det, og jeg husker jeg spiste kvelds hos henne en gang (jeg spiste brødskiver!) og hun satt og slafset og sugde og gnagde på hele griselabber med hår og klør på, helt jævlig. Vet jo at det er smak og behag, men det er en av de få tingene jeg virkelig ALDRI kommer til å smake på. :eek:

Dilly sa for siden:

Her sørpå så holdes det til og med syltelabbslafsekonkurranser... men det er ikke noe for meg heller. Jeg liker smaken og er vant til dette fra jeg var et lite dill.. men altså den krydrede varianten. Det blir litt av samme smaken som på sylte eller nellikflesk, bare litt saltere og litt tøffere, hehe.. godt å skylle ned med øl.
Tradisjon er tradisjon, men nå forsøker jeg med knoke i stedet for labber, for da blir det jo mer kjøtt. Kan være vanskelig å finne noe spiselig på syltelabber, og man spiser ikke skinn og bust vel? Det er ikke jeg vant til.

Ikke være så kresen da, og husk at smaken er som baken :) men du er unnskyldt når du er gravid :)

Iset sa for siden:

Hehe jeg er ikke så kresen, men det finnes mat som direkte byr meg imot, gravid eller ikke. :p Feks. snegler, smalahåve, syltelabber og blodpudding. Ja, og Haggis. Mat jeg ikke smaker på om det ikke står om livet. Men det er jo smak og behag, og jeg skulle jo ønske jeg turte å smake på det, hehe.

Nannah sa for siden:

Jeg er glad jeg ikke liker syltelabber jeg....så vondt som det er....

Dilly sa for siden:

Pingler, he he klemmer..:klem::klem:
Mener det ikke. Bare morsomt at folk er litt forskjellige.

Akk, sann.. og jeg som elsker all slags mat som ikke inneholder karve, og som ikke tåler å lese en oppskrift uten å legge på meg. Verden er urettferdig.

Må innrømme at jeg ikke har smakt blodmat eller smalahåve..men det kan jo skje en gang. På Island spiser folk sure saueballer som de skyller ned med den spesielle drikken Svartidaudi.. Det er mye tøffere enn syltelabber altså.

Iset sa for siden:

AJ!! Folk er rare. Baller faller nok inn under "kommer aldri til å spise det"-kategorien ja. Spiserør av okse også, forresten. Det selger de i delikate gjennomsiktige bokser på Helgø.

Gamla sa for siden:

Syltelabber har heller ikke jeg våget meg på å spise:eek:, men blodpuddig og blodkumpe det er godt det!:spisesnak

Valeriana sa for siden:

Syltelabber er det lenge siden jeg har spist. Da jeg var liten hadde vi gris som ble slakta til jul, og selvsagt ble alle deler av dyret benyttet, så da var det syltelabber, sylteflesk, lungemos og blodpudding.

Men ettervert fikk jeg ganske avsmak for alt dette, jeg likte slett ikke at den søte grisen ble slakta og spist. Det resulterte i at jeg som tenåring prøvde å være vegetarianer ei stund. Jeg var ikke vegetarianer så lenge, men jeg spiste lite kjøtt i mange år, og særlig spiste jeg lite svinekjøtt. Det var faktisk først etter at jeg begynte med lavkarbo for drøye tre år siden at jeg skjønte at kroppen min faktisk trives best med en del kjøtt i kosten. Selv om jeg nå spiser svinekjøtt og liker det godt, frister ikke syltelabber noe særlig.

Nannah sa for siden:

Har som prinsipp å smake på alt jeg....her er det smaken som avgjør, ikke graden av potensiell ekkelhet:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.