< Tilbake til oversikten

Dagen derpå ...

Valeriana sa for siden:

I forgårs var jeg på julebord med klassen min, og dagen etter våkna jeg opp og kjente meg aldeles elendig og syk. Å være dagen derpå-syk er sikkert et velkjent fenomen for mange, men det er litt spesielt at jeg blir det. Jeg er nemlig avholds og drikker ikke alkohol i det hele tatt.

Jeg har hatt det slik i mange år, og ei venninne innførte til og med begrepet "sympatifyllesyk" for det var gjerne meg som ikke drakk som ble sykest etter en fest. Men det var først etter at jeg begynte med lavkarbomat jeg så en sammenheng med hva jeg spiste og hvordan jeg var dagen etter. Saken er det at jeg blir "fyllesjuk" hvis jeg spiser høyglykemisk mat, særlig fint hvetemel. Det rare er også at jeg først og fremst blir syk hvis jeg spiser høyglykemisk mat seint på kvelden. Spiser jeg slik mat tidligere på dagen er det som om jeg bruker opp maten før jeg reagerer skikkelig, jeg kan bli oppblåst i magen og kjenne meg litt småuvel, men det går fortere over og jeg kjenner ikke noe neste dag.

Siden jeg til vanlig spiser hverken sukker eller korn har jeg lett for å glemme at jeg reagerer på slik mat, men noen ganger hender det at jeg bevisst spiser feil mat for å se om jeg reagerer. Det var det jeg gjorde på julebordet. Vi var på arabisk restaurant og jeg skeiet ut med litt pitabrød. Jeg kjente at jeg ble litt oppblåst i magen, men det ga seg ettervert. Men det var neste dag at jeg for alvor reagerte på maten.

Jeg får samme type reaksjon hver gang. Det begynner med at jeg våkner om natta og kjenner meg fryktelig svimmel. Hvis jeg snur meg i senga er det som om rommet snurrer fort rundt. Jeg prøver gjerne å sove videre men svimmelheten gir seg ikke og jeg blir kvalm. Det ender gjerne med at jeg må opp og spy. Når jeg er slik har jeg mest lyst til å bli i senga, men jeg vet at jeg blir bedre hvis jeg prøver å stå opp og røre på meg. Jeg blir også bedre hvis jeg får kastet opp. Men likevel kan kvalmen sitte i kroppen det meste av dagen.

Jeg har ikke funnet noen god forklaring på hvorfor jeg reagerer slik, men jeg tror det har med blodsukkeret å gjøre. Siden jeg har insulinresistens kan plagene skyldes at blodsukkeret blir for lavt. Jeg reagerer mindre hvis jeg tar kanel etter et høyglykemisk måltid, og siden kanel virker stabiliserende på blodsukkeret underbygger det denne forklaringen. Jeg har nevnt plagene for fastlegen, hun trodde også at det kunne ha med insulinresistensen å gjøre, men ellers viet hun ikke plagene noen oppmerksomhet. Det virker også som om reaksjonen er hormonavhengig. Jeg reagerer sterkere hvis jeg er premenstruell, og da jeg gikk på p-piller en periode for å regulere menssyklusen var jeg stadig kvalm og svimmel.

Vel, det viktigste er at jeg holder meg unna mat som får meg til å reagere, og så lenge jeg holder meg til lavkarbomat slipper jeg å våkne opp med dagen derpå-kvalme. Men er det noen andre som også reagerer slik?

Megvel sa for siden:

Heldigvis ikke SÅ sterkt selv (selv om jeg har hatt noen sånne episoder som barn etter for mye gotteri etter julebukk!), men det er en god grunn til at jeg styrte familien bort ifra fint hvetemel, ja! OG det for mange år siden. Hadde en periode på Uni der jeg spiste en nuddelrett til lunsj og hver eneste dag "krasja" jeg og satt på lesesalen og sov i to-tretiden. Bytta måltid til noe annet enn nudlene og det forsvant. Det som skjer er vel at kroppen må ta opp "alle" karbohydratene og kjører systemet på fullt, så er alt sukkeret brukt opp, "bremsene" på systemet er ganske dårlig, så blodsukkeret går rett til bånns. Jeg blir sur, trøtt. Ikke noe gøy nei. Haha, gubben kjenner tegnene og mater meg om det skjer, da får han mindre kjeft :p. Hadde ei venninne på Uni som måtte ha proteinbarer i baggen, hun ble helt umulig når det skjedde.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.