< Tilbake til oversikten

Blomkålstappe med fetaost

Iset sa for siden:

Jeg har prøvd ut de fleste oppskriftene med blomkålstappe, men syns liksom ingen har falt skikkelig i smak.

Så jeg prøvde med litt frem idag, mikset og trikset, og kom frem til den deiligste blomkålmosen jeg har smakt!! Den smakte faktisk veeeldig likt potetstappe, bare enda bedre.

1 blomkålhode kokes i ca 20 minutter.
Kjør det i mikseren med: en ts hvit pepper, en ts salt, ca 50 gram smør (jeg elsker smør, men bruk mindre om du ikke liker smørsmaken), 2 ss fløte, og 1/3 pakke fetaost (de grønne firkantede pakkene).

Denne var VIRKELIG god!

nalana sa for siden:

Denne var virkelig nydelig Iset, du har ikke overdrevet det minste:D

Jeg hadde glemt å handle kjøtt i dag, så jeg måtte ta det jeg hadde i hus ved siden av. Det ble litt bacon og dansk salami. Sprøstekte begge deler, og med den nydelige stappa til, så ble det et riktig kosemåltid. Gleder meg til resten i morgen:) .

Iset sa for siden:

:D

mofe sa for siden:

Noen som har forslag til hva man kan spise til denne stappa? :)

Nille sa for siden:

Kyllingbryst.... om du trenger variasjon har Santa Maria en del "marinader" som gir forskjellig smak på kjøttet. Noen er det sukker i, en det er veldig lite...

Kalkunpølser..... kyllingkjøttdeig...... vanlig kjøttdeig med tacokrydder & sånn. Koteletter, svinefilet....

Du kan spise den til ALT :sikle:

mofe sa for siden:

Takk, Nille! :)

Jeg er liksom ikke så kjent i denne blomkålverdenen, skjønneru! :)

Anne sa for siden:

Denne kansje....?:p
Bruk * før etter deler av ordet. da kan det hende det går bedre iom vi ikke er helt sikre på hvordan det er skrevet....

Linnmk sa for siden:

Bare lurer...hvor mange personer er denne beregnet på? Er det mye til 2 personer? Eller bør vi ta litt mindre ... eller mere?

Eva sa for siden:

Jeg laget min første blomkålstappe i går, uten å ha sett denne tråd. Moste et hode med riiiiikelig smør i med stavmixeren og krydret bare med pepper. Fy søren hvor godt det var, jeg måtte legge kraftig bånd på meg selv for ikke å spise alt. Det er jo tross alt nesten 3 kaber pr 100 g, og 200 g stappe er veldig lett å sette til livs.

Din oppskrift gir en del mer karber Iset, men det smaker helt sikkert vidunderlig. Kanskje mest for folk som trapper opp igjen med karbohydrater...?:rolleyes:

Valeriana sa for siden:

God ide å ha fetaost i blomkålstappa, Iset. Selv spiser jeg mye blomkålstappe, gjerne flere ganger i uka. Jeg bruker det som tilbehør til middag omtrent som andre bruker ris, pasta eller poteter.

Iset sa for siden:

Oppskriften er vel til 2-3 personer tenker jeg.

Men mange karber? SÅ mange karber er det vel ikke i den? Fetaost gir 1,5 gram netto karber per. 100 gram, jeg vet ikke hvor mye den pakken veier, men uansett kan det ikke bli mange karbene i denne stappen? Kanskje 6 gram per 100 gram da? Men da må man jo holde seg fra å spise opp alt hehe, men da spiser man heller mer kjøtt/fisk.

Årh jeg orker ikke regne ut noe nå. :lat:

Brimstone sa for siden:

Lagde blomkålstappa med pepper, hvitløkssalt og litt parmesan i tillegg til fetaen (nesten så jeg skrev feten :o) Garnerte med baconbiter og finhakka vårløk og spiste biff til. Får vann i munnen når jeg tenker på det. Og jeg som ikke liker blomkål... :p

Fnutte sa for siden:

Er det noen som har prøvd å fryse blomkålstappe. Blir den like god da?:rolleyes:

sma sa for siden:

Smaker denne like intens som jukserisen? For jeg syns den ble veldig sterk.
Ellers så høres denne veldig god ut! :)

Brimstone sa for siden:

Jeg kan egentlig ikke fordra blomkål, men denne stappa er bare nyyydelig

nalana sa for siden:

Slett ikke intens. Bare veldig god.

Genialt å lage dobbel mengde og ha porsjonspakker i fryseren. Tåler fint å fryses.:)

Flertall sa for siden:

Lurer på om noen har tips til meg?

Kjører melkefritt i noen uker nå, skal lage middag til de jeg bor i kollektiv med på mandag, har lyst til å lage blomkålmos men den blir aldri helt det samme uten fløte! Er det rett og slett noe jeg må finne meg i, eller finnes det en annerledes vri? Hardt liv dette, uten melkeprodukter! :p

Flertall sa for siden:

Problemet er delvis at disse jentene ofte lager blomkål-/brokkolimos selv, og da bruker melk og/eller creme fraiche, så vil ikke lage noe som er mindre godt, eller smaker mindre! ;)

Dietta sa for siden:

Hvis du ikke regner ost inn under melkeprodukter, er det godt med litt raspet ost i. (Noen kutter melkeprodukter, men bruker alikevel litt ost, derfor forslaget).
Det er også godt å bruke en grønnsaksbuljongterning i. Litt ektra piff. (Eller annen type buljong) :)

langaard sa for siden:

Jeg bruker litt kyllingbuljong,litt purre og en sjalottløk, en chili og bittelitt stevia + en liten klikk smør:)

Dietta sa for siden:

Deilig :D Godt med litt sellerirot også..... Uante muligheter her :)

Yrla sa for siden:

Denne kan sikkert med få grep bli en erstatning for hvit saus også? Litt mindre blomkål bare.
Og om man vil ha en lavkalorivariant som en dressing eller hvit saus, kan man vispe den kokte kålen og litt løk sammen med soyamelk og evnt dijonsennep, litt olje/smør evnt, urter og karri. Kanskje jeg prøver det.

Flertall sa for siden:

Tusen takk for svar alle sammen, bruker (dessverre) ikke ost heller, men dijonsennep, buljong, purre osv. kan vel gjerne gjøre susen! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.