< Tilbake til oversikten

Nypesuppe!

Huldr sa for siden:

Ja, her er det påkrevd med utropstegn og smileyer :p. Jeg har nemlig funnet nypeskallmel, dvs malt nypeskall, og da kan jeg endelig spise nypesuppe igjen. Her slipper man også alt sukkeret som var i ferdigvarianten!

Nypemelet fant jeg på Helios, det kostet ca 70 kr for 500 gram, og man bruker ikke så mye om gangen, så det er ikke dyrt. Også så utrolig sunt - det er rikt på C-vitamin, karoten, kalium, kalsium, magnesium, jern samt kostfiber.

Mest for de som ikke er så opptatt av karboinnholdet kanskje, men det er ikke ille, man bruker ikke så mye mel til hver porsjon med suppe. Har ikke regnet på hvor mye det blir i hele oppskriften, men det er 69 g karbo pr 100 g mel.

Nypesuppe:

6 dl kaldt vann
1/2 dl nypeskallmel
1 ts johannesbrødkjernemel
3-4 ss rårørsukker (erstatt med søtstoff etter smak)

Ha 5 dl av vannet i en kjele. Bland nypeskallmelet og sukkeret/søtstoffet og rør det ned i vannet. Bland johannesbrødkjernemelet med den resterende desiliteren med vann.

Kok opp vann/nypeblandingen under omrøring, tilsett johannesbrødkjernemelet utrørt i vann i en tynn stråle til den kokende suppa mens du rører. Ferdig!

Nytes varm eller kald, gjerne med en kremdott og evt noen hakkede mandler.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.