< Tilbake til oversikten

Hvordan er det med frukt?

iren84 sa for siden:

Spiser dere det? Jeg leste at det er hele 20 karber i en banan!! Det er mye det! Spiser dere noe frukt overhodet? Er det greit for en på lavkarbo? Jeg kjenner at jeg savner frukt myyye mer enn snop:p

Manina sa for siden:

Det kommer an på hvilken kostholdsfilosofi du følger. Og om du skal slanke deg, eller bare spise lavkarbo for å være sunn og holde vekta. Det er altså ikke noe ja-eller-nei-svar på dette. Jeg vil anbefale deg å velge en kostholdsfilosofi.
Les gjerne boka "Bedre uten brød".

iren84 sa for siden:

Nå er jo min filosofi lavkarbo da. Og så er det jo masse karber i frykt. Men en liten fruktsalat og noe nøtter i helga må da være greit?:D

Manina sa for siden:

Nå er det mange forskjellige kostholdsfilosofier innenfor det du kaller lavkarbo. Det er bare en sekkebetegnelse, for det finnes mange varianter.
Som sagt: Det kommer an på om du skal ned i vekt, vedlikeholde vekta, få bedre hormonbalanse, regulere blodsukker, og/eller annet.
Noen tåler litt frukt, andre ikke, mye fordi det kan gi mersmak og ekstra søtsug og blodsukkersvingninger.
Jeg vil altså ikke si at det er greit for deg, det kan være, men når du ikke har valgt deg noen kostholdsfilosofi må du bare prøve deg fram.

iren84 sa for siden:

Ok, så du mener altså de forkjellige med lindberg, eurodietten, atkinson, og resten av den lista? Vel, jeg følger ikke noen av de slavisk akkurat nå, men jeg har vært borti lindbeg og south beach før. Det funka best for meg. Det som jeg passer mest på nå er å ikke spise pasta, ris, poteter, melprodukter og sukker. Men spiser naturlig fet mat...

Manina sa for siden:

Det er en god strategi det. Jeg spiser også ganske naturlig. Unngår sukker, hvetemel, pasta, poteter og ris. Men siden jeg ikke ellers skal ned i vekt, så kan jeg jo ha en del karbohydrater, og derfor spiser jeg noe frukt. Bananer styrer jeg unna, siden de har mange karbohydrater, og gir meg veldig mersmak... :rolleyes:
Og jeg bruker aldri kunstige søtstoffer. Jeg tror ikke på å erstatte et onde med et annet. Derfor spiser jeg heller ikke noe med soya. Soya inneholder en masse såkalte antibeitestoffer, og det er ikke bra for oss, akkurat som ikke korn er det. Litt kan gå an, men for meg er det ikke noe alternativ. Men vet at mange her bruker soya. Så vi er alle forskjellige, og derfor må en bare se hva som er best for en selv.
Les gjerne bøker om lavkarbo. :)

Manina sa for siden:

:ja:

terry sa for siden:

så sant som der er sagt :p

Summer sa for siden:

Det er vel slik at en bør holde seg til en halv frukt om gangen, og da sammen med litt nøtter for å få et balansert inntak. (Viktig å ikke tulle med blodsukkeret og dermed hormonene en ønsker å balansere.)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.