Jeg er helt ny her, og jeg har mye forskjellig jeg lurer på.
Jeg har lenge slitt veldig med at jeg blir utrolig trøtt og slapp etter et måltid. Jeg har vært veldig bevisst på hva jeg spiser angående karbohydrater med lav GI, samt bra med protein til hvert måltid, men dette har kun hjulpet i litt. Selvsagt har det hjulpet mye i forhold til å spise mye potet osv til et måltid, men jeg synes fortsatt jeg har blitt i overkant trøtt av hva man skulle forvente av et måltid bestående av kyllingfile + grov pasta for eksemple. Jeg har sjekket for diabetes hos legen, men fikk der beskjed om at blodsukkeret var perfekt. Ellers har jeg selv målt blodsukkeret etter et måltid, og da var det altfor høyt. Jeg blit til og med trøtt av den store salaten jeg spiser til lunsj på jobb.
Nå har jeg i ca 3-4 dager forsøkt meg på et lavkarbokosthold og må si jeg synes det fungerer over all forventning hittil. Jeg blir ikke trøtt etter mat, og føler meg kvikk og rask allerede. Men nå noen spørsmål:
Er det vanlig å få vondt i hodet? Går det over?
Er det vanlig å bli veldig tørst? Er til vanlig ganske tørst fra før av, men nå de siste dagene har det vært mer ekstremt. Det ble hvertfall 3 liter vann på jobben i går.
Hvor mye grønnsaker bør/må jeg spise?
Hvis man spiser for lite karbohydrater, vil man få en forvarsel om at noe er galt da? Regner med at det ikke er bra å spise for lite heller (minimum 20g om dagen var det?)
Ellers har jeg bestilt bøkene "steinalderkost" og "bedre uten brød", så regner med at jeg kommer til å lære endel her også.
Jeg kan jo først begynne med å si at jeg synes dette opplegget fungerer kjempebra. Jeg følger ingen spesiell filosofi utenom at jeg kjører veldig lite karbo. Føler meg mer opplagt, har gått ned i vekt, mer energi i hverdagen. Energien på trening har jeg ikke fått testet så veldig mye ut enda, men de 3 gangene jeg har trent siden starten forrige lørdag har gått veldig bra.
Det jeg lurer på er hva skjer om man skeier ut med et måltid med karbohydrater? Hvor mange dager tar det å hente seg inn igjen i forhold til ketolyse osv?
Skal man forresten passe på å spise med jevne mellomrom, eller er det like greit å la være om man ikke er sulten? Merker jo at jeg ikke blir i nærheten så kjapt sulten nå som jeg ble før.
I utgangspunktet skal du spise når du er sulten... Jeg har litt problemer med akkurat det, for jeg er ikke sulten eller tørst. I allefall er det svært skjelden, så jeg spiser litt etter klokka for at jeg må :) men blir du naturlig sulten etter noen timer, så spiser du bare da :)
For min del kan det ta 2-3 dager før fettforbrenningen er igang igjen, så jeg prøver å unngå karbodager.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.