< Tilbake til oversikten

Oppbevaring av kjøttdeig?

terry sa for siden:

Hei

Var på den lokale Coop Megaen i dag. De har tillbud på kjøttdeig denne uka. 40% off. Det blir litt å spare når man som jeg går på trygd :).
Kjøpte inn 6 stk 0,9 kg coop kjøttdeig til ca 35 kr pr. stk å læmpa rett i frysern.
Siste forbruksdag er 5/12.
Tror jeg har kjøttdeig nok i 2-3 måneder nå (jeg er singel). Jeg lager for det meste kjøttkaker av kjøttdeigen, og litt til frokost. Kjøttkaken bruker jeg å fryse ned med en gang. Tar bare opp det jeg trenger å tiner det i microen.

Det jeg lurte på er hvor lenge man egentlig kan ha kjøttdeigen liggende i frysern?

Kanskje jeg skulle kjøpt inn en 5-6 til? Om de holder seg i 5-6 måneder da.

Selma sa for siden:

Jeg bruker å hamstre kjøttdeig når den er på tilbud. Hiver den i frysern og bryr meg ikke om holdbarhetsdatoen:D Det er altså så lenge den er fersk når jeg kjøper den. Jeg har spist kjøttdeig som er gått ut for flere måneder siden......Så lenge den er fryst så tror jeg ikke det har så mye å si. Jeg har ikke blitt sjuk ihvertfall ;)

bergeland07 sa for siden:

Hei!
Frys gjerne ned kjøttdeig som straks går ut på dato:DDer kan den ligge i tre måneder uten å bli harsk.Det er maks anbefalt tid;)

Distrea sa for siden:

jeg hadde også kjøpt :D

Distrea sa for siden:

tre mnd :o godt jeg ikke har forgiftet noen :D

Selma sa for siden:

:ja::stortsmil

Distrea sa for siden:

hehe, men tviler vel egentlig på den får ligget så lenge... glad i kjøttdeig vi :p

terry sa for siden:

Takk for råd :)
Da tror jeg at jeg hamstrer inn litt mer. Mar er dyrt nok så det er like greit å hamstre litt når det er billig:p

Fant foresten pakninger med 2 kg kyllingfile hos coop også til 145 kr. En sånn Xtra pose. Alle monner drar :hungry: :p

Sweetflower sa for siden:

3 mnd.. kjerringrådene i "min" familie sier maks 6 mnd.. og det har jeg hørt fra andre også :) Men man får jo prøve seg frem og se, kanskje... ;)

Sweetflower sa for siden:

PS. Det er dypfryser da, ikke kjøleskapfryser

SusieBlues sa for siden:

Jeg bryr meg heller ikke om dato, så lenge det har vært i frysern.
Vil tipse om at Rimi selger sånn frossen kjøttdeig av sitt eget merke til fast pris 19,90 for 450g. Vi stikker innom og tar gjerne med 20 stk om gangen. Vi bruker også masse kjøttdeig!

Når det gjelder kyllingfiletene, så ville jeg vært obs og sjekket innholdsfortegnelsen nøye. Veldig ofte har billig kyllingfilet mye vann og mye salt. Sjekk også karbo-innholdet.

Begod sa for siden:

Jeg har 28 kg kjøttdeig av elg liggende i frysern så jeg håper virkelig at det kan ligge lenger enn 3 mnd.

nalana sa for siden:

Tremånedersregelen gjelder bare hvis kjøttdeigen nærmer seg holdbarhetsdatoen, så du kan sikkert ta det med ro.:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.