< Tilbake til oversikten

Bukplastikk?

teejay sa for siden:

Har lest her at noen venter på bukplastikk og Helga, du har blitt operert... Hva skal til for at man kan få det? Jeg har vært over 130 kg som gravid, 97,5kg nå (4 år etter) og SKAL ned til 80 kg. Huden på magen henger som et draperi fra navelen, og det blir mer for hver kg jeg går ned. Noen som vil dele noen erfaringer?

Iset sa for siden:

Du må vurderes hos legen din, han kan fortelle deg om du er kvalifisert eller ikke. Jeg skal ha bukplastikk om noen år, må bare presse ut denne ungen og en til først. :)

teejay sa for siden:

Må man være helt "ferdig" med barn før man kan få operasjon?

sjokoman sa for siden:

må være ferdig med barn og BMI må være 27 eller mindre og det må den ha vært i minst 1 år.

Iset sa for siden:

Du kan få barn etterpå om du vil, men siden magen risikerer å bli (og vil sannsynligvis bli) helt ødelagt igjen etterpå, så vil jeg ikke utsette meg for et slikt operativt inngrep bare for å ødelegge hele greia etter noen år. Så jeg skal absolutt bli helt ferdig med barn først.

Iset sa for siden:

Det varierer fra sted til sted, tror jeg. Jeg vet om mange vektopererte som har fått bukplastikk mye tidligere enn det, noen så og si rett etter å ha nådd målvekten sin.

sjokoman sa for siden:

Å okei, vet jeg leste det et sted,tror det var i et ukeblad. me de bruker vel sjønn legene. Jeg trenger bukpastikk og min BMI er 28, så jeg kan kasje få likevel.. er sikkert 2-3 kilo som hengr å dingler der....

Iset sa for siden:

Kan godt hende du får det ja, iallfall her i Rogaland er de ikke så strenge tror jeg. Snakk med legen din, få ham til å sende en henvisning. :D
Jeg har en BMI på 26 nå (den var på 44 for 10 måneder siden) og skal ikke ned så mye mer, men jeg må få denne og enda en unge først. Lenge å vente, men det er jo verdt det. Hehe.

LilleRosin sa for siden:

Det varierer ja. Jeg får bukplastikk med en BMI på ca 30 (litt mer også faktisk), og jeg har ikke vært det i minst ett år. Noen kirurger ser heldigvis på kroppsbyggningen. Om jeg har en BMI på 27 eller lavere, så ser jeg nok litt anorektisk ut. En BMI er kun en pekepinn, og passer ikke alltid. Jeg blir litt irritert på den BMI'en av og til jeg da. :p

Iset sa for siden:

BMI er helt fjernt ja! Det er en god pekepinn når den nærmer seg 35-40 og mer, for da er det som regel alltid snakk om sykelig overvekt uansett. Men når den er under 30 er det fint lite vits i å bruke det, så jeg stusser veldig over at de fremdeles bruker det når det kommer til feks. bukplastikk. Jeg ser best ut med en BMI på 24-25, men da er jeg fremdeles LETT overvektig ifølge BMIen, selv om jeg blir anorektisk om jeg blir tynnere enn det. Fjernt!

sjokoman sa for siden:

Jeg har vært til konsultasjon for mange år siden i Sauda sykehus. og da sa legen jeg kunne få dersom jeg slanket meg... husker ikke hvor mye jeg veide da, men sånn ca 10 kg mer enn nå. Han sa resultatet ble bedre dersom det ikke var for mye fett... Og d
på meg måtte de flytte navelen:eek: for å fjerne strekkmerkene(de driter jeg egentlig i) og da måtte de henvise meg til et privat sykehus(klinikk)for de kunne ikke de gjøre(litt rart) vurderer å ringe å høre om tilbudet frotsatt står ved lag.

Knubbelubba sa for siden:

Dere burde tenke dere godt om før dere gjennomgår operasjonen. Resultatet, hvis du legger på deg igjen, kan blir ganske stygt, fordi huden mister elastiteten sin. Når man står ser det fint ut og når man setter seg ned vælver magen ut! Det er ikke pent. SÅ OBS! Med en gang vil magen se fin ut etter operasjon, men man bør altså IKKE legge på seg igjen! pluss at stingene rundt navlen kan bli stygge.

Iset sa for siden:

Jepp, det er derfor jeg skal være ferdig med barn først, dessuten er jeg vektoperert og har en god drahjelp i å ikke legge på meg pga. det. Så det tror jeg nok skal gå helt fint. :)
Tviler uansett på at magen kan bli styggere etter operasjonen enn det den er nå (når jeg ikke er gravid, nå som gravid er den finere enn noensinne, får bare nyte situasjonen, hehe).

BiB sa for siden:

:)
Jeg gleder meg til operasjon, når resten av kiloene er borte. Det skal bli deilig å få skjært vekk minnene og restene av et liv jeg ikke vil leve mer. Feil mat og mat på feil måte. Det e rhistorie, skal aldri utsette meg selv for noe slikt igjen :)
Det er selvsagt svært viktig det du sier, og svært riktig :ja:

LilleRosin sa for siden:

Det har jeg i bakhodet. Jeg vil IKKE legge på meg igjen etter en slik operasjon, da kan jeg jo ødelegge alt. Men en slik operasjon vil hjelpe utrolig for min selvtillit. Jeg har en flott kropp, om det "fettforkleet" blir borte.

Knubbelubba sa for siden:

En annen ting er at nervene i magen er ikke som før. Man føler ikke like godt de små deilige "kilene", sånn som en fjær over magen, men får man ett stikk med fingeren rett inn i magen, så kjennes det ille ut. Det merkes veldig godt når en 2-åring prøver å klatre på en ihvertfall.

Iset sa for siden:

Men nå får man ikke dekket en slik operasjon "bare fordi" heller. De fleste som tar offentlig dekket bukplastikk har faktisk problemer med løshud, såpass at de er skikkelig plaget med det, og da tviler jeg på at noen navle-arr eller ødelagte nerver vil stoppe dem fra å få et nytt liv. Jeg har gått ned 55 kg (60 når jeg skal ta bukplastikken) og vært gravid, og det sier seg selv at jeg virkelig TRENGER en bukplastikk. Jeg orker ikke å leve med en så ødelagt mage.
Noen får nok problemer, men det spørs hvor man får utført inngrepet også. Jeg kjenner 20-25 stykker som har tatt bukplastikk (i vektoperasjonsmiljøet) og alle er strålende fornøyde.

teejay sa for siden:

Jeg er veldig usikker om jeg er ferdig med barn ennå, pga vanskelig svangerskap og mistet et barn, men jeg har gitt meg selv 2-3 år på å bestemme meg om jeg orker en graviditet til.... jeg får ha bukplastikken tilgode til jeg er helt sikker.

BiB sa for siden:

:ja: det er slik jeg tenker. Mamma ber meg droppe det med henvisning til de argumentene/erfaringene som går på nedsatt følsomhet etc, men hva er det (med mindre de bommer noe fryktelig og man får store nerveskader) mot løshud som gir eksem og ikke minst psykiske plager i fht sexliv, alminnelig velvære og frimodighet i fht egen kropp i bred forstand. Jeg har vært 2 utgaver av meg selv i fht det jeg har som målvekt. Det er uaktuelt for meg å drasse på hylsteret til det som er borte. Det er ikke slik at "Ute av syne ute av sinn" jeg vil alltid drasse på minnen om mitt eget misbruk av meg selv. Bellønningen har jeg startet på, den e rfo rresten av livet, og som et lite komma i det hele inngår (håper jeg) "full omsøm" (armer, pupper, lår, bukplastikk).

:klem: fra BiB

Sativa sa for siden:

Denne regelen er det i så fall mange leger som ikke vet om. I løpet av det siste året har to av mine superslankende venninner operert seg med det samme de nådde målvekten. Og kun den ene er ferdig med barn...

er det forskjell på kriteriene fra f.eks det offentlige og det "semi-offentlige" (eks colosseum)? Begge de jeg nevnte fikk det gjort på colosseum.

Sativa sa for siden:

Dette funderer jeg også på. Man må velge å leve med en bivirkning for å kunne nyte av noe annet positivt. Går gjerne for litt nummen mage jeg, hvis jeg kan ha lekende fritt "samkvem" (knis), med min kjære, naken med lyset på oppå dyna.
Selvtillit er vel et nøkkelord. Mange tar det for gitt, men gud, hvor fantastisk det er å få litt når man ikke har noe fra før.

Også lurer jeg på: Kan man det? Fjerne hud fra armer og lår? Og det blir fint? I så fall er det jo et mirakel. Noen som har link til før etter bilder av noe slikt?
Puppene trenger jeg ikke ta, de er sydd om allerede..... eller de kunne kanskje trengt en service, de mister volum de også nå.....

Max sa for siden:

Jeg fikk uoppfordret beskjed fra legen at jeg får dekket bukplastikk dersom jeg ønsker det. Dette var 2 år etter førstemann ble født, da veide jeg noen kilo mindre enn i dag, men han sa også at jeg absolutt burde være helt ferdig med å få barn. Nå har jeg to, men ønsker sterkt minst en til, så for min del blir det ikke noe hast. Vil være nede i den vekten jeg ønsker før et slikt inngrep også.

BiB sa for siden:

Det kan man, vet ikke om før-etterbilder, men skal gjøre et lite søk.

BiB sa for siden:

Mulig du finner noe her, eller her hadde ikke tid til å finlese.

Sativa sa for siden:

Takk, var litt info men ei bilder. Skal lete litt til tror jeg.:rolleyes:

Iset sa for siden:

Det ligger mange bilder på plastisk operasjon-underforumet på [url]www.vektoperasjon.no[/url]

Joika sa for siden:

Men risikerer jo at man ikke ser fin ut etterpå et evt nytt svangerskap, men noe verre enn normalt blir det neppe. Dette var ikke tema da jeg tok det. Ingen spurte eller sa noe om dette.

Har du skikkelig heng så blir det nok dekket. Har du et keisersnittarr, så kan du få det dekket med mindre heng. :)
Jeg er veldig fornøyd i allefall.

Slenger inn et bilde. Arret mitt er ganske stygt.. mange får bare en tynn strek. Dette er tatt kort tid etter operasjon.

xtra sa for siden:

Jeg har sett etterbilder av lår og armer, og det ser ikke så veldig bra ut. Arrene jeg har sett har vært svært tydelige og nokså snurpete, så resultatet blir ikke som om man aldri har vært overvektig.

BiB sa for siden:

Hvor fant du slike bilder?? Jeg er akkurat nå me rinnstilt på arr enn heng på 10 cm elle rmer. men det kan jo hende jeg revurderer om jeg ser bilder??

Kitt sa for siden:

Slike arr ser ikke pene ut med en gang. Man sier ofte at man ikke kan se det varige resultatet før etter 3 år, når all hevelse og rødfarge har gått bort. Kommer også an på hvordan man pleier å gro. Noen får stygge arr nesten uansett hva de gjør, andre kan man nesten ikke se noe på.

Fant en link da

www.plasticsurgery.org/public_education/photo_gallery/Patient-Photo-Gallery.cfm?photoStoryId=4003&procedureId=27

Håper dette virker! Mitt første innlegg her!

Har selv tatt full bukplastikk. Ikke noe problem med en BMI på litt over 30. Tok det privat på Fornebuklinikken. Kjempefornøyd!

Men har nå lagt på meg noe igjen og vurderer alvorlig en ketolysekur. Har dia2, så lavkarbo burde være noe for meg.

Kitt

BiB sa for siden:

Tusen takk Kitt, dette gav ny inspirasjon og mot!!! :) Ketolysekuren er TOPP!!! :ja: :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.