< Tilbake til oversikten

Peanøtt- og sjokoladedessert

Myrg sa for siden:

Fant oppskriften på et annet forum og tenkte jeg skulle poste her siden jeg ikke har sett noe lignende. Har laget meg dette som kveldsmat/dessert et par ganger og må si det faller i smak når man har lyst på noe søtt.

En god spiseskje peanøttsmør: (Alt etter merke ca. 20-25g protein, 50-55g fett og 10-20g karbohydrat per 100g.)
Omtrent like mye cottage cheese: (12.7g protein, 4.3g fett og 1.5g karbohydrat per 100g.)
Litt proteinpulver med sjokoladesmak (kan tenke meg vanilje også er godt, og kanskje til og med banan) (76g protein, 4g fett og 8g karbohydrat per 100g.)

Alt blandes og spises.

Peanøttsmør og cottage cheese kan med fordel varmes i mikroen for å bli mer flytende, så man får blandet det sammen. Deretter er det bare å røre inn proteinpulver.

Om man ønsker mer fuktighet og ikke er av dem som sparer på kalorier anbefaler jeg å tilsette en skje eller to med olivenolje for å få opp fettraten i retten en del.

Totalt vil dette gi et næringsinnhold på noe ála dette per 100g:
43g protein = 172kcal
23g fett = 184kcal
12g karbohydrat = 48kcal (Et par gram her kan vel fjernes da nøtter jo inneholder fiber. Så 10g er vel mer realistisk).
Totalt 396kcal

Kjempegodt og veldig mettende :)

Photobscura sa for siden:

Jeg har ketolyse proteinpulver, kan jeg f.eks ha i kakao eller vaniljesukker i?

Myrg sa for siden:

Ja det vil jeg tro går greit.
Du kan jo alltids prøve uten noe pulver, og deretter med litt kakao, så vet du til senere hvordan det smaker best :) Det skal nok smake rimelig greit uten noe annet enn peanøttsmør og cottage cheese også.
Kakao har vel en del mer karbohydrat per 100g så man bør vel passe litt på hvor mye man bruker her (Er ikke så erfaren med kakaopulver, så vet ikke helt hvor mye som er vanlig å bruke :p)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.