< Tilbake til oversikten

Juleoppskrifter

Summer sa for siden:

Her kan dere legge inn lenke til oppskrifter av julemat som dere legger inn (både bakst og mat), så skal jeg oppdatere hovedinnlegget. (Ikke legg oppskrifter her, men der de hører hjemme, bare lenken her.)

MAT:

Juleribbe.

Lills Medisterkaker.

Medisterkaker (med sydlandsk vri).

Medisterkaker (vanlige).

Juletapas.

Gratinert juleskinke.

Julesushi med røkelaks.

Dansk andestek.

Lettvint julesylte

DESSERT:

(I utgangspunktet, så tenker jeg at man kan jo bruke hva som helst, så det er bare å skumme gjennom dessertforumet, men jeg gjør et lite unntak for karamellpuddingen jeg fant på min vei. ;) Også kan jeg legge inn flere dersom dere finner noe og lager lenke til meg i denne tråden.)

Karamellpudding.

BAKST:

(Det meste inne på bakst-forumet vil vel egentlig passe her, men kan samle det mest "julete" her. )

Fedons mandelkjeks (med fruktose).

Kjeks med mandler og egg (med fruktose).

Kokosmakroner (med splenda).

Kokosmakroner (med fruktose).

Hurtige spelt-pepperkaker (ser ut til å ha litt lavere GI enn vanlige pepperkaker, vurder selv).

Sprø peanøttkjeks (med splenda, og oppgitt næringsinnhold pr kjeks).

Nøttekjeks (med litt fruktose).

Konfektruter med moltekrem (fruktose).

Cilemoras alternative pepperkakelignende kjeks.

Krydderkakemuffins.

Sara Bernhard.

Krumkaker (med atkins bakemix).

Pepperkake(kjeks)

Julebrød

Nøttetopper (med tagatose)

Kransekakestenger

Kokosmakroner ( med sukrin)

Pepperkaker

JULEGODTERIER:

Sjokoladekonfekt / negerboller (med natreen).

Kokosboller/sjokoladeboller (kan lages på søtstoff).

Peanøtt og sjokoladekonfekt (valgfritt søtstoff).

Marsipan (fruktose).

Trøfler og mandeltopper.

Sjokoladedyppede nøtter eller frukt.

Kristians sterke usøtede delfiakake.

Delfiakakeoppskrift fra mat og helse.

OE Delfiakake.

Biskvier.

Juledrikke:

Lys gløgg

nalana sa for siden:

Så bra tiltak! :)

Alyssa sa for siden:

Supert! :)

Distrea sa for siden:

Finnes det noen medisterkaker UTEN alt dette sølet? :o :p hehe

Summer sa for siden:

Tusen takk Iset! :blomster:

Summer sa for siden:

Ser ikke slik ut. Jeg søkte spesifikt på oppskriftforumet (dere har sett at man kan søke i et og ett forum?), og her ligger ingen. Så dersom noen finner en, så kan dere legge den ut under oppskrifter og legge lenke i denne tråden, så skal jeg oppdatere hovedinnlegget.

Distrea sa for siden:

Fant ikke jeg heller. Kanskje jeg må til med medisterdeig og prøve lage en oppskrift selv :p Jo, tror jeg tar det en dag denne uka :D
Er vel bare å bytte ut potetmel og melk, med fløte og egg... hva med JBKM?

Titti sa for siden:

Kjempebra, denne må jeg abbonere på :ja:

Summer sa for siden:

Supert! Den er lagt til. :)

Eva sa for siden:

Kjempeide Lise!!

Poster her danskenes julemiddag, Andestek :p

Summer sa for siden:

Spiser danskene andestek på julaften altså? Det visste jeg ikke. Er det slik over hele Danmark, eller er det litt delt som her i landet?

Jeg har lagt til lenken din i hovedinnlegget. :)

Eva sa for siden:

Ja andestek er hovedretten hvis man kan si det sådan. Så er det også mange som spiser fleskestek (tykkribbe). Noen få familier spiser kalkun. Og veldig mange familier har hele pakka, and, fleskesteg. Til dessert har de allerfleste familier Ris a la mande, det ligner på riskrem, men er IKKE det samme. Kan også på det varmeste anbefales. Se diverse dansk julemat her.

Ris a la mande med varm kirsebærsaus

Summer sa for siden:

Takk. :) Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Iset sa for siden:

Jeg visste det, hah. Har nemlig hatt en dansk stefar i 8 år hehe. Men den der "riskremen" hørtes jo helt ut som vanlig riskrem med unntak av mandlene? Så på oppskriften.

Summer sa for siden:

Du er god vettu. :dulte:

Eva sa for siden:

Ja med dansk stefar var det vel ingen bombe:D

Mandlene og den varme kirsebærsaus er forskjellen, og det ER da en forskjell, er det ikke?:p

Iset sa for siden:

Åja om sausen er VARM er det jo en forskjell ja, hehe. Vi har kirsebærsaus til riskremen, og ofte mandler oppi også, for det er så godt (hakkede eller skivede + den hele mandelen i en av porsjonene) men sausen er kald.

Eva sa for siden:

Hvem er vi? Du og din familie?:rolleyes: For i de 13 år jeg har bodd her i Norge, har jeg ALDRI fått servert kirsebærsaus til riskrem. Det har vært jordbær- eller bringebærsaus. Skulle aransjere jul for første gang siste år, og jeg sprang samtlige butikker i Oslo rundt for å finne kirsebærsaus. Nix. Måtte til slutt lage det selv ved å kjøpe frosne kirsebær.:D

Iset sa for siden:

Svigermor lager alltid hjemmelaget kirsebærsaus, den er knallgod. Med masse halve kirsebær i, tykk og deilig. Jeg har ikke prøvd å lage det selv, men får henne til å lage for meg av og til. Skal få oppskriften. Mmmm. Rød saus på kartong slik de fleste bruker er jo bare ekkelt.

Eva sa for siden:

Ja hjemmelaget kirsebærsaus er superdeilig!! :-)

Sweetflower sa for siden:

Helt enig her. Mon tro om man kan lage en lavkarboversjon av kirsebærsaus?

MorStine sa for siden:

abbånererpådenne

Toots sa for siden:

Samma her!
Så fantastisk mye bra det er å finne her!!

En STOR blomst til alle dere som deler oppskrifter og til dere som tar seg bryet med å organisere alt slik at det blir lett for oss å finne!! :)

Eilan sa for siden:

Suuuuupertråd! Takk Lise!

BiB sa for siden:

Disse krydderkakemuffinsene er veldig gode :sikle:

bergeland07 sa for siden:

Andesteg er deilig julemiddag.Min eks er dansk,fra Tønder,så jeg har spist denne retten mange juleaftner.Til denne anden laget min eks svigermor en deilig tykk flødesovs,hvidkål og grønnkål,stuede.Til dessert:Ris a la Mande med kirsebærsovs!Glade jul og deilige Danmark!!!!

terry sa for siden:

Surkål har alltid vært en del av julemåltidene hos oss. Men hva gjør men nå?
Det er jo ganske mye karbo i surkål. Tro om det finnes en lavkarbo?

lokkebiff sa for siden:

Rasp den selv...? Bare kålen altså... :confused: :o

JenJen sa for siden:

Det er mulig jeg bommer totalt nå, men jeg syns jeg har vært borti surkål på helsekost med 1 gr karbo pr. 100 gr. Skal sjekke det opp imorgen :)

Anitra sa for siden:

Abbonerer

Pearl sa for siden:

På tide å dytte litt på denne. :)

kikja sa for siden:

Dette var en fin tråd ja... :)

Vibekebra sa for siden:

Supert tiltak dette!!!

Må abbonere på denne tråden ja...

Stupedama sa for siden:

Takk for fantastisk tråd! Takk Summer for en trilliard oppskrifter!

mum sa for siden:

Her kommer det forslag til noen julekaker.
Bakerst Nøtte marengs . Fra venstre foran : kokoskaker,sjokoladepinner og pepperkaker.
Oppskrift :
300g meierismør
250g Whey Tech nøytral proteinpulver
5 eggeplommer
1 dl splenda + en dæsj flytende søtstoff
2ts natron
Smuldre isammen smør og proteinpulver,bland i natron og eggeplommer.

Del dette i tre deler.
Del 1 Pepperkaker: tilsett 1 1/2 ts kardemomme,1 1/2 ts nellik og 1 1/2 ts ingefær.
Del 2 Kokoskaker : tilsett 50g kokos og 1 god spiseskje cocosa.
Del 3 Sjokoladepinner: tilsett 2 sp kakao og gjerne litt hakket mørk sjokolade.
Legg deigene i plastikkposer og oppbevar noen timer i kjøleskapet,da blir det ikke så klissete å holde på med.
Pepperkakedeigen kjevlet jeg ut i en plastpose ,da gikk det greit å kjevle. Oppbevar pepperkakedeigen i kjøleskapet og ta ut litt om gangen.
Alle kakene stekte jeg på 170 gr.

Eggehvitene pisket jeg stive,blandet i litt søtstoff og finhakkete nøtter og tørket på 90gr i ca.2 timer

Personlig kunne jeg tenkt meg litt mere smak på kakene .Synes de smakte litt likt ,mye smørsmak. Men er ikke så glad i sånne kaker uansett, så de fleste blir vel brukt som bunn i ostekake ,tenker jeg:)
Av deigen kan det også lages kaker med evt.vaniljesmak som kan brukes i Delfia kake.
Har ikke regnet skikkelig på karbeinnhold,men tror det ligger på rundt 20 kanskje litt over.Ble ca.60 kaker ut av dette.

Paris sa for siden:

Ah! Kjenner at jeg gleder meg til jul:D

MiniMe74 sa for siden:

Guri, her ser det ut til å være masse deilige juleoppskrifter :) Her skal flere prøves.
Gleder meg til jul, jeg! :)

sta sa for siden:

Surkål eller choucroute kan lages slik:

rasp et kålhode. ha over ca en spiseskje salt og pass på at det finfordeles skikkelig. (forholdstallet er ca en ss/20 gr salt til en kg kål)
legg alt i en bøtte og dekk over bøtta med plast. etter en kort stund vil væske piple ut av kålen. det er denne vi vil ha. press så massen godt ned slik at det ikke er luft i kålmassen.
fyll en plastpose eller lignende med vann og knyt igjen og bruk denne som lokk, slik at det ikke kommer til noe luft i det hele tatt.
sett bøtta kjølig (f.eks i kjellerboden) i en måned. det må ikke slippe til luft, da råtner kålen.

etter en måned har man surkål man ellers bare tror man får på franske bistroer.
lag i morgen, så blir det ferdig til jul.

LIBBA sa for siden:

Super tråd:):)
Slipper å lete etter snadder til jul nå;)

jegerjenta sa for siden:

Hvordan abonerer jeg? Her var det mye nyttig frem mot jul for en nybegynner på lavkarbo:D

Supera sa for siden:

Du abonnerer automatisk når du svarer på en tråd. Eventuelt kan du klikke på "trådverktøy" oppe i høyre hjørnet og så på "abonner på denne tråden". Dine abonnerte tråder ser du på kontrollpanel eller på snarvei -> abonnerte tråder.

misslinda sa for siden:

Mmm.. abbonerer herved på denne ;) Masse snadder her ;)

halkatlala sa for siden:

hmmm. kom over denne tråden her og har lest igjennom den. NÅ gleder jeg meg til jul, nå...bare så synd det er så lenge til :nedfor:

Supera sa for siden:

Nei, men det skal jeg definitivt prøve til jul! Jeg skal lage masse konfekter til jul. Jeg har planer om å lage så mange forskjellige at jeg får en overraskelse hver gang jeg skal spise en sjokolade. :geip:

Cherry sa for siden:

Hahaha, får jeg kjøpe en smakspose? =P

Yrla sa for siden:

Kuult. Om du eller noen andre kjenner til et nettsted å bestille sukrinmelis på fra utlandet, please tell. Peppermynteoljen som trengs i oppskriften fåes på iherb.com. (Der har de kun sukrin i granulert form, eller hva det heter, kalt erythrothol, elelr noe linende.)

Tiki sa for siden:

Jeg har pepermynteolje stående i skapet fra iHerb, og disse søkte jeg opp rett etter jeg hadde fått den, så disse skal prøves nærme jul

Supera sa for siden:

Jeg har ikke sett på iherb, men jeg sjekket netrition nå og det ser ut til at de har. Denne her finnes i granular og powder. Meeen... frakta er så dyr på netrition at det ender opp med å koste mer enn å bestille sukrinmelis fra funksjonellmat.

Men hvis vi spør om iherb kan ta inn sukrin fra sensato? :snill: Jeg har spurt Yasi om hun kan gjøre det. Hun har fått sin egen kontaktperson hos iherb. :snill:

Yrla sa for siden:

Super ide. De tar sikkert inn sukrinmelis.

jegerjenta sa for siden:

Kjøper sukrin og sukrinmelis på helsekost jeg..........

Yrla sa for siden:

Prisen er dobbelt der, skjønner du.

Gerd sa for siden:

Minner om:

maia41 sa for siden:

hehe
Tok hintet og lenka julebrødet mitt ;)

Gerd sa for siden:

Flott :D

Da er lenken lagt til i hovedinnlegget og mye lettere å finne :ja:

LibraGirl sa for siden:

Dytter litt i denne tråden siden vi nermer oss jul :))

Ziltoidia sa for siden:

Hm.... hva tror folk om å bruke kikertmel i pepperkakedeig? Har mer eller mindre funnet ut at kikerter går bra hos meg, tross karber... så da lurer jeg på om det kan være med på å gjøre pepperkakene litt mer... pepperkakete. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.