< Tilbake til oversikten

Krydderkake

#1

BiB sa for siden:

Kan stekes som kake i form eller posjonskaker i muffinsformer.

3 egg vispes til eggedosis
Vend forsiktig inn:
125 g mandler, 1 dl Splenda, 1 ts kanel, 1 ts malt nellik, 1 ts malt ingefær og 1 ts bakepulver som er kjørt til "mel" i foodprocessor.
Tilsett til slutt 75 g smelta smør.

Stek v 175 grader, ca 10-12 min for muffins, 35-45 min for form. Kjenn etter med stekepinne/knivspiss så det ikke stekes for lenge.

Om du dropper nellik og ingefær ligner den veldig på gulrotkake, selv uten gulrøtter!

Oppdatering etter å ha spist noen:
Den er nesten litt for god...;) saftig formkakekonsistens også, det gjelder å ikke steke for lenge. Jeg fikk 10 saftige muffins (vanlig str) av røra.


#2

Nannah sa for siden:

åååhh...jeg lurer på hvordan jeg skal få laget christmas cake i år..:(
blir vell alt for mye tørka frukt og sånt i den...og vi som er så glad i det!!!
Noen som har ett forslag?


#3

BiB sa for siden:

Tja, noe tørka frykt har jo lavere GI enn andre, vil tro tørka aprikos kunne deles i biter og trekke i litt konjakk og tilsettes denne kakerøra? Event rive litt skalll av appelsin/sitron og tilsette?


#4

Bee sa for siden:

Denne skal jeg skrive opp bak øret. :D


#5

Nannah sa for siden:

mmm ikke så dumt:)...kanske litt hakka sjokolade og:D


#6

BiB sa for siden:

ikke sant :sikle:


#7

lokkebiff sa for siden:

Si meg, smaker dette krydderkake?!?! :spent:

Jeg ELSKER krydderkake!!! :sikle:

...eller NEI!!!!:eek: Ikke si meg om den smaker krydderkake... :lol:


#8

Hyper sa for siden:

Si MEG om den smaker krydderkake??;)


#9

BiB sa for siden:

Den smaker krydderkake. Fikk masse skryt av den i dag! :sikle:


#10

Hyper sa for siden:

Nammis..
denne må jeg bake til jul tror jeg;)


#11

BiB sa for siden:

Den er nesten litt for god...;) saftig formkakekonsistens også, det gjelder å ikke steke for lenge. Jeg fikk 10 saftige muffins (vanlig str) av røra.


#12

Ludviginne sa for siden:

Har du noe peiling på hvor mange karber det er i denne? Høres innmari god ut...


#13

BiB sa for siden:

Dette e rjeg ikke god på, men kan gjøre et overslag så får andre som er flinke til dette korrigere eller bekrefte:
3 egg=3 kh
125g mandler=12 kh
1 dl Splenda=0 kh???
1 ts x4 (bakep&krydder) = 4 kh ???
75g SMØR = 0,7 kh

Totalt omlag 20 kh:10= 2 karber per muffins.


#14

Gerd sa for siden:

Jeg kom til ca 23 karber totalt :)


#15

Maritamor sa for siden:

Denne høres helt fantastisk ut


#16

BiB sa for siden:

Takk for hjelpa!!


#17

BiB sa for siden:

:sikle: :ja: det er den!


#18

Gerd sa for siden:

:D Oppskriften er lagret og skal nyttes i julen :ja:


#19

BiB sa for siden:

.... de var enda bedre dagen derpå, etter å ha ligget i plastpose over natta :p


#20

Betty Boop sa for siden:

:)mmmm..gleder meg til jul jeg...kan man ta naturell smøreost, smør og splenda på som topping ala gulrotkake?....tar kanskje helt av her jeg..:)


#21

Hyper sa for siden:

Eller smøreost med mandarinsmak...mm...
Kjøre splenda i mikser til det blir "melis" og blande i kanskje??...


#22

BiB sa for siden:

Absolutt!! :sikle: I dag var den SVÆRT gulrotkakeaktig. Bare dropp nellik og ingefær når den skla være gulrotkakesubstitutt.


#23

Bee sa for siden:

Nå har jeg smakt! FYTTIRAKKERN SÅ GODT!!!!! :sikle:


#24

BiB sa for siden:

:D SÅ GØY at den falt i smak også hos andre!! Jeg ser for meg en liten justering til, med kakao og mørk sukkerfri sjokolade (da må kanskje Splendamengden reduseres noe), samt hakka valnøtter.... det bør være utgangspunktet for en god brownie!

:klem:


#25

Bee sa for siden:

Høres nydelig ut BiB! :sikle:


#26

sol75 sa for siden:

Denne skal jeg prøve :sikle:


#27

Yonah sa for siden:

Mon tro om det blir gulrotkake om man har en liten revet gulrot??? Hvordan er de i konsistensen disse muffinsene?


#28

BiB sa for siden:

Om du dropper ingefær og nellik smaker de som gulrotkake, selv uten gulrot og karbene den har :ja: :) De er saftige, minner veldig om "vanlig" gulrotkake, bare litt lettere, og blir enda bedre om de ligger natta over i en plastpose :sikle:


#29

Pia sa for siden:

Nyydelig! :love:


#30

BiB sa for siden:

Har du testa? :spent:


#31

Eilan sa for siden:

Denne skal testes!!


#32

Yonah sa for siden:

Jeg laget med alle krydderene( det er akkurat de jeg har i vanlig gulrotkake, bare kanel er kjedelig) og rev oppi en liten gulrot( 50gr) og det smakte skikkelig gulrotkake! Nesten som min vanlige( jeg har alltid brukt halv melmengde og malte mandler i tillegg;) ), og gubben elsket den. Laget glasur av philadelphiaost og fløte søtet med litt splenda i stedenfor melis og den smakte akkurat som vanlig. Jeg mener jeg regnet ut til at hele kaka kom på drøyt 30 karbo, men jeg glemte å skrive ned... også ble det 12 stykker i kaken.


#33

BiB sa for siden:

:D så flott!


#34

indi sa for siden:

Jeg har også bakt, skal ha gjester ikveld, men er ikke sikker på om det blir mer igjen! Hele familien likte denne:)
Bra tips om glasur, det skal jeg prøve neste gang, hvis jeg rekker det før den er spist opp!
Driver å tester ut hva jeg kan lage til jul, slik at jeg ikke er helt asosial, og denne var bankers!
bra jobba BiB:)


#35

lokkebiff sa for siden:

Åh, fytterakkern... ( :sikle: all over the place....... )
Denne tråden er oppdatert hver gang jeg er innom kontrollpanelet,
og jeg har jo ikke lyst på krydderkake nå...!!!:_oy::hjelp::nei: :ja:


#36

BiB sa for siden:

Så flott! Takk for "takken" :)

Gjett en gang hva jeg serverer deg og Nena i morgen?? :p


#37

lokkebiff sa for siden:

Ååååååååååååååååååhhhhhhhhhhhhhhhhh...............!!!!!!! :sikle:

Hører du Nena?????

I caaaaaan`t wait!!!! :spent: :spent: :spent: :spent:


#38

BiB sa for siden:

...eh, bortsett fra at det er i overimorgen! :p Rett nok går tida fort, men det hjelper jo ikke så rent lite å hoppe over dager..:lol:


#39

lokkebiff sa for siden:

:lol: Gooood jul!! ;)


#40

Nena sa for siden:

:sikle: gjett om jeg gleder meg :spent:...


#41

lokkebiff sa for siden:

:ja: :ja: :ja: :ja:


#42

Safir sa for siden:

Denne skal jeg bake i kveld!! Er det brødform du bruker når du ikke har de i muffinsformer?


#43

BiB sa for siden:

Det kommer an på hvor stor brødform du har, skal du ha i slik form tror jeg at jeg ville ha brukt 1 litersform, formen/fasongen ikke viktig, men hvor mye den rommer. Har du rund form dobler du oppskrifta og skjærer tradisjonelle "bløtkakestykker".

Lykke til! Jeg vil nok anbefale muffinsformer, for den henge rikke så godt sammen som vanlig formkake.


#44

Safir sa for siden:

Da står kaken i ovnen :nam:! Prøvesmakingen av deigen virket lovende :D!

Jeg hadde ikke nellik og ikke ingefær viste det seg, så jeg laget sjokoladevarianten m/ confecta 100% bakekakao og litt hakkete valnøtter.

Philadelphaost m/ splenda (malt til melis) og fløte skal på toppen.

Eneste minus er at jeg har en skikkelig vinterforkjølelse, og mister mer og mer smaken :(....


#45

lokkebiff sa for siden:

Nå momser jeg kryddermuffins her!! :sikle: :sikle: :sikle:
[font=Comic Sans MS][/font]
Jeg gjorde imidlertid en "feil" underveis...
Jeg hadde i 150 gram smør istedet for 75... :eek:
Slik går det når pc`n står i stua, og jeg løper imellom for å lese og kokkelere... :lol:
[font=Comic Sans MS][/font]
MEN!! De ble litt saftigere og henger godt sammen,
så kanskje det ikke gjorde så mye!! NYYYDELIG!!! :sikle:


#46

Selma sa for siden:

Hvordan er det å fryse denne tro?? Tenkte å bake en slik i dag og dele i to. Har tenkt å bruke halve til gulrotkake. Kanskje jeg bør dobble oppskriften da....:)


#47

BiB sa for siden:

Håper forkjølelsen gir seg og at det smaker!!!

Da øker jeg til 100g neste gang!!!

Går fint å fryse!!
Så gøy at denne "slo an" :)


#48

Rattata sa for siden:

Denne skal jeg jammen lage til julaften, så kan jeg ta meg en bit av noe jeg også :D


#49

Safir sa for siden:

Den ble kjempegod. Jeg lagde dobbel porsjon i rund form, og den hang like fint samme som en vanlig kake.

Mannen synes og den var veldig god, men litt nutty som han sa :lol:!


#50

Selma sa for siden:

Da skal jeg også gjøre det:D Var så usikker da jeg bakte de tidligere i dag, at jeg hadde de i muffinsformer. Men 10 stk er jo borte på null komma svisj:o Det blir nok en runde til før jul ja. Det ble visst litt svinn fra røra (NAM) :D


#51

BiB sa for siden:

Så flott at det smaker!!! :D


#52

smile4life87 sa for siden:

Kjøpt alle ingrediensene, men glemte mandler.. MÅ man bruke mandler? ;)


#53

BiB sa for siden:

KAn bruke hasselnøtter i alle fall, hva anna tenkte du på som alternativ??
:)


#54

Iset sa for siden:

Hæ? Duste-Iset har ikke vært inne og lest denne tråden før nå. Hallo? :dåne:
Dette er jo midt i blinken for kakeelskende gravide som bør passe seg litt fordi fosteret trenger en snill mamma som ikke dytter i seg allt slags sukkerdritt. Yummy!


#55

BiB sa for siden:

SÅ bra!! Disse er farlig gode!! :sikle:


#56

Hyper sa for siden:

Disse har jeg enda ikke prøvd.....Må drøye så lenge som mulig, i tilfellet de er veldig gode...hehehe


#57

Sprudle sa for siden:

Dette er en GENIAL oppskrift, kjære BiB :suss: Jeg får i blant litt fnatt av all nøttebruken i bakst, men dette smakte kake! NAM :sikle: Jeg brukte små muffinsformer i papir og fikk 14 stk. Har spist tre (farlige gode, ja), men lar resten hvile seg til i morgen. Da skal jeg teste ut kremost-glasur, så får vi se hvordan det funker. Kan man fryse disse mon tro?

Takk igjen for at du delte denne med oss! :blomster:


#58

Huldr sa for siden:

Jeg tror jeg pisket eggedosisen litt for mye, for de ble veldig svampaktige ... og jeg fikk 22 stk muffins av røra selv om jeg forgrep meg kraftig på den :p

Men de ble kjempegode på smak! :)


#59

sma sa for siden:

Denne har jeg ikke sett engang!! Disse skal lages i påsken! :sikle:


#60

Iset sa for siden:

Jeg laget disse nylig, tilsatte 3 ts johannesbrødkjernemel i røren. De ble knallgode. Sank veldig sammen i midten og hang litt vel fast i papirformene (kunne jo smurt dem da, men), men de var skikkelig gode på smak. Fireåringen min ble helt hekta!


#61

Bee sa for siden:

Disse er også fantastsik gode om man kutter ut nellig og ingefær, tilsetter jbk-mel og ca 10 dråper vaniljeessens + sjokoladebiter. :D


#62

camryn sa for siden:

For ein håplaus nybyrjar... mandlane skal vel ikkje i heile?:p
Knuste, malte, skviste? Med/utan skall? Eller er det mandelmjøl som skal i?


#63

Dietta sa for siden:

Mal mandlene i foodprossesor eller kvern :) Du skal ikke skolde mandlene, bare mal de opp som de er :)
Lykke til ;)


#64

camryn sa for siden:

Fillern, har verken kvern eller foodprocessor. Funker det i min billige stavmikser eller blir den ødelagt?


#65

Dietta sa for siden:

Det går helt fint. Har gjort det samme selv :D


#66

camryn sa for siden:

Supert, tusen takk!:):)


#67

Evalett sa for siden:

Denne ble testet igår, og hjelpe meg! Fantastisk god!! Skal prøve gulrotvarianten med topping til jul. Så kan de andre sitte der med julekakene jeg har bakt - fulle av karber :-)
Skummelt å bake julekaker; er så vant til å slikke av/smake på/momse deig og rester (urk...) og det gjør man jo ikke i sitt nye liv. Tips: hiv innpå en god tyggis og tygg ivei til du er ferdig med bakingen - og har ryddet opp.


#68

Jabba sa for siden:

Nam! Denne hørtes utrolig god ut!


#69

frøken sa for siden:

Nam, de hørtes gode og julete ut!


#70

Supera sa for siden:

Mmm, høres godt ut! Skal skrives ut og legges i oppskriftspermen min! :ja:


#71

Cornelia sa for siden:

Lagde disse som muffins her om dagen, fine å ha med på jobb som lunsj med smør og ost på.
Jeg byttet ut splenda med sukrin/stevia-blanding. (1 halv desiliter sukrin og 2 gram stevia) da ble det jo endel mindre karber og for disse inneholder 0 karber :D


#72

KW87 sa for siden:

Åh,denne må prøves!
Sambo har bursdag 30.januar så da har jeg jo en fin annledning til å lage:sikle:

Skal prøve litt forskellig tror jeg. Mange flotte alternativer her ja :)


#73

Jabba sa for siden:

For å lage kremost fyll - for meg som må ha det inn med te-skje...
Hvor mye av hver ingrediens? Og mikser man det bare sammen og påfører kaka???


#74

Licota sa for siden:

Kremostfyll - philadelphiaost 200g, litt fløte (0.5dl kanskje) og 1/2 ss splenda? smak til :).


#75

KW87 sa for siden:

Sambo har bursdag i morgen,så skal lage denne i dag!
Hvilket smør bruker dere i? :)

Gleeeeder meg til å smake ja!


#76

hoppetussa sa for siden:

Kan splenda byttes ut med Natreen-strøsukker?

Vil lage denne kaka :)


#77

LineJM sa for siden:

Har klippet og limt.......


#78

hoppetussa sa for siden:

Prøver igjen:p

Kan splenda byttes ut med annen søtn.?


#79

Engledans sa for siden:

Jeg drar frem denne jeg. Disse har jeg laget i dag.Og de er supergode. Jeg laget med bare kanel da, har ikke handlet inn julekrydder enda.Har spist en, men lurer på om jeg skal hente en til....:D


#80

trude.lutt sa for siden:

Er litt amatør på kjøkkenet...hvor lenge steke og hvor mange grader?:)


#81

Gerd sa for siden:

Det står i oppskrifta :)


#82

nellie sa for siden:

Står det i hovedinnlegget hvertfall.:) Lønner seg nok å følge med.
På kaken i mens den stekes, altså.:D


#83

Dietta sa for siden:

Å denne hadde jeg glemt :o Så flott at noen dyttet på den nå like før jul :)


#84

senorita sa for siden:

Hmmm funker det med mandelmel istedet for malte mandler mon tro? :P


#85

nellie sa for siden:

Det funker sikkert bra.:) Dette var liksom tiden før mandelmel.:p Men må kanskje ha i litt mer væske?


#86

senorita sa for siden:

ja mandelmel er vel en del tørrere, er vel mindre fett i det og sånn.. Denne kaken hadde jo BARE gode tilbakemeldinger, så jeg må jo nesten bare prøve da.. :D


#87

kiril sa for siden:

mmm denne laga jeg i dag, fytti så godt, tok ikke i splenda, hadde litt sukrin i, kunne sikkert tatt mer, men var litt skeptisk, redd for å få sukrin smak, dem ble som gulrot kake, så luftig og deilig mmmm


#88

Fah_iqb sa for siden:

Hei BiB!
Er det mandelmel (kjøpt på helsekost) som skal brukes i denne oppskriften. Eller skal jeg kjøre mandler i en foodprosessor og lage mel av den?
Jeg er ny, så har ikke helt peiling på alt :)

MVH
Fahar


#89

Gerd sa for siden:

Det står i oppskrifta:


#90

Fah_iqb sa for siden:

Wooops.... :D
Nå så jeg det :)


#91

Alynna sa for siden:

Abonnerer på denne, elsker saftige formkaker og husker enda første gangen jeg fikk en ganske kladdete, men samtidig luftig og saftig krydderkake i barnehagen. Rrart hvordan jeg husker sånt enda..... kan enda huske lukten.

Oppskriften ser veldig bra ut :)


#92

Efterår sa for siden:

Er bagt - spist - og skal helt sikkert bages igen inden jul :D
Takker for fantastisk opskrift :)


#93

Tarato sa for siden:

:) Jeg vet det er lenge siden denne tråden ble startet, men tar sjansen på å spørre likevel. Jeg tåler ikke mandler; noen som har tips til hva jeg kan bruke i stedet?


#94

Yonah sa for siden:

Tåler du noen andre nøtter? Valnøtter og hasselnøtter og paranøtter funker.


#95

Tarato sa for siden:

Dessverre; nøtter kan ta livet av meg :(


#96

Borealis sa for siden:

Kanskje kokosmel kan fungere...ja dersom du tåler det.


#97

Yonah sa for siden:

Da er det kanskje bedre å velge en oppskrift på en allerede eksisterende kokosmelkake, enn å gjøre om en nøttekake til nøttefri. Jeg vet det finnes et par oppskrifter her på sjokoladekake med kokosmel( men jeg finner de ikke i farta), om man kutter kakao og tilsetter krydder får man krydderkake.


#98

Tarato sa for siden:

selvfølgelig Imse! Noen ganger tenker jeg bare ikke:eek:
Det slo meg også at jeg kan lage "nøtteblanding" av knuste gresskarkjerner. Kanskje det blir litt sånn nøttebunnaktig? Må teste en dag!


#99

january sa for siden:

Prøvde å lage denne idag. Jeg er helt hjelpeløs på kjøkkenet, så det gikk ikke så bra.
Jeg fikk aldri en røre, men mer en veldig fyldig, fast deig. Er det meningen? For under stekingen sprakk deigen og flaket seg opp, så ferdig produkt er bare en haug store smuler i muffinsformer. Jeg brukte mandelmel, så hadde i ekstra smør, kan det ha vært feilen jeg gjorde?

Bør kanskje også nevne at jeg aldri klarte å piske eggene til eggedosis :o


#100

Yonah sa for siden:

Det skal være malte mandler, ikke mandelmel. Ikke rart den ble hard, mandelmel trekker enormt mye væske. Men jeg kan love deg at denne kaka er god, så prøv den en gang til med malte mandler.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.