Ser stadig at dere snakker om Cavalier sjokolade og noen karameller (solanos?) som er lov på Atkins-dietten..Lurte på hvor dere får tak i disse? Noen nevnte at extra også kan gå an i små mengder? Hva med dietorelle, läkerol og lignende? Eller drops fra helsekostbutikken?
Har ikke vært ute og sjekket innholdsfortegnelsene på disse enda, det er så vanskelig når det ikke står "net carbs" oppført..
Hvordan blir eggedosis med natreen forresten? Godt?
Ingen av disse er lov på Atkins induksjon - det vil si de første 14 dagene.
Så, når disse 14 dagen er gått skifter du til vedvarende, og da blir disse lov om du tåler dem, og om du velger å bruke dem. :snill:
Eggedosis med natreen eller stevia er veldig godt, men det er viktig å piske den skikkelig stiv før du tilsetter søtstoff. :ja: (dvs kjøkkenmaskin eller tolmodighet... ;) )
Jeg er akkurat ferdig med de 14 første dagene! :)
Og foreløpig ser det ut som om jeg tåler kunstige søtningsstoffer..
Så läkerol går bra? (Yndlingspastillene mine). Noen som har greid å tyde innholdsfortegnelsen på dem?
Läkerol Cactus Ingredienser PASTILLER MED SÖTNINGSMEDEL/SØDESTOFFER
Sötningsmedel/sødestoffer (maltitolsirap, xylitol, aspartam, acesulfam-K), stabiliseringsmedel (gummi arabicum), lakrits, ammoniumklorid (=salmiak), aromer, vegetabilisk olja.
Innehåller en fenylalaninkälla/ phenylalanin-kilde. Överdriven konsumtion/ brug kan ha laxerande verkan/virke afførende. Kan virke avførende vid stort inntak.
Næringsverdi per. 100 g
Energi 490 kJ/ 117 kcal
Protein 1,0 g
Kolhydrat/karbohydrat 48 g, varav sockerarter 0,4 g och sockeralkoholer 44 g
Fett <0,5 g, varav mättade fettsyror <0,1 g
Kostfiber 38 g
Natrium <0,1 g
Det er altså 44,4 gram søtstoff. De skulle gi 3.6 gram karbo pr 100 gram.
Du finner de andre her. Velg smakstype og så innholdsinformasjon. Vet ikke hvor mye innhold det er i en liten eske - syns å huske 36 gram ??
Takk Nille!! En eske inneholder rundt 20-25 gram.Min favoritt, salmiakk, kom desverre litt dårligere ut, tror jeg:
Läkerol Salmiakk:
Næringsverdi per. 100 g Energi 500 kJ/120 kcal
Protein 1 g
Kolhydrat/karbohydrat 53 g, varav sockerarter
0,9 g och sockeralkoholer 36 g
Fett 0,5 g, varav
mättade fettsyror 0,1 g
Kostfiber 31 g
Natrium 2,1 g
Næringsverdi per. 100 g
Energi 1 159 kJ/279 kcal
Protein 1,6 g
Kulhydrater 82 g, heraf sukkerarter
0 g og sukkeralkoholer 82 g
Fedt 8 g, heraf
mættede fedtsyrer 7 g
Kostfiber 0 g
Natrium 0 g
Dietorelle vingummi: Næringsverdi per. 100 g
Energi 564 kJ/ 135 kcal
Protein 0 g
Kulhydrat 54 g, varav/hvorav sockerarter 0 g og sockeralkoholer 54g
Fedt 0 g, varav/hvorav mättade fettsyror 0 g
Kostfiber 34 g
Natrium 0,07 g
Ikke ille??? Bedre enn Läkerol faktisk, karbohydratmessig? Nille, kan jeg få lov til å spise en pose? Vær så snill? :) :snill: :hungry:
Men Iset, jeg kan spise de dietorelle-godteriene da? I begrensede mengder selvsagt? Jeg dør etter litt godteri, men er så livredd for å spise noe feil..Og har lyst til å se om jeg tåler sukkeralkoholer.
Antall net carbs pr 100 g dietorelle blir da under 1? Eller har jeg misforstått noe?
Er du på induksjonen skal du ikke ha det, men etter de to første ukene kan du. Jeg spiste slikt (gele, lettbrus osv) på induksjonen, selv om det strengt tatt ikke kan kalles induksjon da, men jeg raste ned i vekt. Så jeg tåler det og da gidder jeg selvsagt ikke holde meg borte fra det bare pga en betegnelse.
Men jeg kan ikke ANBEFALE deg å spise det under induksjonen, det må du velge selv. Om du velger å gjøre det, og vekttapet stopper opp, bør du vente.
Dietorelle inneholder vel omtrent ingenting av karbo, så de kan du spise. Og Solanos og Fruitella kjøper jeg på OBS, Narvesen eller i godteriforretninger. :)
Nei, det betyr det ikke, det er masse karber, men av den sorten som ikke telles da det er kunstig søtstoff/sukkeralkoholer.
Som Iset sier, man skal ikke spise slikt under induksjonen, - etter hvert kan man prøve seg frem med hva en tåler. Noen (som kjære Iset her) kan spise masse uten at det innvirker på vektnedgang eller toalettbesøk (!). Andre (som meg) kan ikke spise noe av dette uten at: a) vekt tapet stopper opp, og/eller b) tilbringer resten av kvelden/natten på do.
Bare trykk i trynet du !! Bare vær forsiktig i begynnelsen !!:p
Alle reagerer forskjellig og alle må prøve seg frem til hva de tåler. Noen tåler Dietorelle men ikke Solanos etc. Prøv ! Men om vekten stopper opp og dobesøkene blir plagsomme, så er det kunstige søtstoffet det første som bør fjernes !
..............dette her finner dere fort ut av !:o
Hehe, jeg har "slanket" meg i noen år nå, og dietorelle og lakerol var ofte det jeg tydde til i kriser på lavkalroidiettene mine..effekten av for mye av disse er virkelig ikke hyggelig, lav-karbodiett eller ikke..:D
Men nå er jeg oppmerksom på at jeg går på en diett der disse tingene faktisk kan hindre vekttap, så jeg skal prøve meg frem, litt etter litt, dette er jo den spennende perioden i dietten, nå får jeg prøve ut hva jeg tåler! :)
Hva er næringsinnholdet i Solanos, Cavalier og andre sukkerfrie godterier enn dietorelle og lakerol? Skal vi forsøke å få til en oversikt? :)
Forresten, i innholdsfortegnelsen til dietorelle står det jo oppgitt et høyt gram fiber. Er dette "ekte" fiber? For er det noe det er vanskelig å få nok av på Atkins er det jo det, iallefall når man er nede på 20 g karb. om dagen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.